همشهری آنلاین: عرضه بانک صادرات فرصت مناسبی را برای فعالان بازار سرمایه در مشارکت در توسعه اقتصادی کشور فراهم خواهد کرد.

حمید برهانی - مدیرعامل بانک صادرات - در مراسم معارفه قبل از عرضه سهام بانک صادرات، با تببین تاریخچه، عملکرد، دستاوردها و برنامه‌های آتی بانک صادرات، با بیان این مطلب گفت: این بانک در راستای تصمیم نظام جمهوری اسلامی ایران و خصوصی‌سازی بانک‌ها و موسسات دولتی آماده واگذاری به بخش خصوصی شده است.

به گزارش ایرنا، وی اظهار داشت: بانک صادرات اکنون با گسترده‌ترین شبکه بانکی بیش از 3 هزار شعبه فعال را در اختیار دارد که سرمایه کنونی آن حدود 168 هزار و 3 میلیارد ریال است.

به گفته برهانی، از سال 1379 اقدام به پیاده‌سازی ارایه خدمات الکترونیکی در این بانک شده و اکنون در این زمینه رکوردار است.

وی تصریح کرد: تبدیل شدن به بانک بین‌المللی پیشرو با بهره‌گیری از فن‌آوری نوین و شکستن محدودیت‌ها زمان و مکان و همچنین دسترسی به متمایزترین خدمات برای مشتریان و خلق ارزش افزوده برای ذی‌نفعان بانک برای ارزش آفرینی منحصر به فرد جهت مشتریان و سهامداران در راستای حفظ فرهنگ مشتری مداری چشم انداز و ماموریت این بانک است.

مدیرعامل بانک صادرات، ایجاد روابط بلندمدت با مشتریان خود و ارایه خدمات با کیفیت عالی از طریق ارایه خدمات بانکی موثر به هریک از مشتریان، ‌توسعه همکاری‌های بین‌المللی و توسعه بانکداری نوین را از اهداف این بانک دانست.

شبکه بین‌المللی بانک

برهانی با اشاره به شبکه بین‌المللی بانک، ‌گفت: فعالیت برون مرزی این بانک از سال 1340 با ایجاد شعبه در هامبورگ آلمان آغاز و در زمان حاضر با 21 شعبه، 3 دفتر سرپرستی، ‌دو بانک مستقل، ‌دو بانک مشترک در خارج از کشور و 122 شعبه ارزی در داخل، گسترده‌ترین شبکه ارزی و بین‌المللی را در بین بانک‌های کشور داراست.

وی در خصوص املاک مازاد این بانک نیز گفت:‌ حدود 60 درصد از املاک مازاد این بانک در 3
تا 4 سال گذشته فروخته شده و 40 درصد مابقی نیز باید به فروش برسد.

برهانی گفت: در صورت خصوصی شدن بانک صادرات یکی از سیاست‌ها ادغام شعب کم بازده است و برای ارایه سرویس به مشتریان از ابزارهای دیگری که توجیه اقتصادی دارد، استفاده می‌شود.

به گفته وی، برای جایگزینی شعب گسترده که زمانی مزیت بوده و در زمان حاضر جذابیت چندانی ندارد ارایه خدمات الکترونیک بانک را گسترش خواهیم داد که از جمله آنها می‌توان سیستم بانکداری اینترنتی را نام برد.

با عرضه سهام بانک صادرات در بورس اوراق بهادار تهران نسبت بانک‌های تجاری – خصوصی در بورس به بیش از 50 درصد خواهد رسید.[بانک صادرات چهارصدو پنجاهمین شرکت بورس شد]

افزایش رونق بازار سرمایه با ورود بانک صادرات

سیدشمس الدین حسینی - وزیر امور اقتصادی و دارایی - نیز در این مراسم با این جمله که رونق بازار سرمایه با ورود بانک صادرات افزایش می‌یابد سخنرانی خود را شروع کرد.

وی با بیان آنکه برای اجرای اصل 44 قانون اساسی امروز مصمم‌تر از سال‌های گذشته هستیم، افزود:‌ براساس این سیاست‌ها شیوه مدیریت اقتصاد کشور باید متحول شود که خدمات مالی و حوزه صنعت مالی یکی از آنها است.

وی اظهار داشت:‌ براساس برنامه‌های مصوب هیات واگذاری باید سهام 3 بانک صادرات، ‌ملت و تجارت و 3 بیمه دانا، ‌آسیا و البرز در نیمه نخست سال 88 وارد بورس شود و برهمین اساس سهم بیمه‌ها در صنعت مالی در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت.

حسینی با بیان آنکه شاخص بازار سرمایه در دو ماه گذشته حدود هزار واحد افزایش یافته که بخشی از آن متاثر از ورود سهام بانک‌ها و بخشی دیگر به دلیل رشد قیمت نفت بوده است،‌ گفت: افزایش قیمت نفت چشم انداز مثبتی را برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به واگذاری سهام بانک صادرات در 19 خرداد 88 (فردا)، افزود:‌ این بانک، بزرگترین بانک قابل واگذاری به بخش خصوصی است.
وزیر اقتصاد، ‌ارزش بانک صادرات را هزار و 680 میلیارد تومان عنوان کرد و اظهار داشت:‌ با وجودی که 30 بانک استانی در درون بانک صادرات وجود دارد اما حساب‌های آن شفاف است.

به گفته وی، 17 درصد از سپرده‌های بانک‌ها و 13 درصد از مانده تسهیلات بانک‌های دولتی در اختیار بانک صادرات قرار دارد.

وزیر اقتصاد با ابراز امیدواری برای عرضه موفق سهام این بانک،‌ گفت: حدود 8 هزار و 400 شخص حقیقی و حقوقی سهام بانک تجارت را خریداری کردند که از این میزان 63 درصد معادل 8 هزار و 200 نفر افراد حقیقی و 200 نفر افراد حقوقی بوده‌اند که این امر نشان دهنده ورود افراد جدید به بازار سرمایه کشور است.

وی به سرمایه‌گذاران بازار سرمایه توصیه کرد سهام این بانک را خریداری کنند زیرا سهامداران از سود مناسبی برخوردار خواهند شد.

تقاضای سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید سهام بانک صادرات

معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد گفت: برگزاری جلسه معارفه بانک صادرات در کشورهای امارات متحده عربی، قطر و انگلستان سبب شد تا بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی متقاضی خرید سهام این بانک شوند.

حمید پورمحمدی ‌افزود: تعداد سرمایه‌گذاران خارجی توسط بورس اعلام خواهد شد.

وی با بیان آنکه بیشتر بانک‌های کشور شرکت‌های تابعه خود را به فروش رسانده‌اند‌، افزود: بانک صادرات تنها بانک مشمول واگذاری است که دارای شرکت بود و مکلف شد برای واگذاری به سمت حرفه بانکداری حرکت کند و از بنگاهداری جدا شود.

وی در خصوص 40 درصد سود دریافتی خزانه از شرکت‌ها و بانک‌های واگذار شده نیز گفت: نامه‌ای برای تعیین تکلیف سود 40 درصدی به خزانه نوشته شده تا در خصوص میزان سود دریافتی اظهار نظر کند.

پورمحمدی اظهار داشت: خزانه در جوابیه خود تکلیف این امر را مشخص کرده تا سهامداران با آرامش خاطر در بازار سرمایه فعالیت کنند که البته این جوابیه بزودی منتشر می‌شود.

مراسم معارفه قبل از عرضه سهام بانک صادرات عصر یکشنبه 17 خرداد ماه درهتل استقلال و با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، ‌جمعی از فعالان بازار سرمایه، معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان خصوصی‌سازی و مدیرعامل بانک صادرات برگزار شد.

کد خبر 83063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز