دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۲
۰ نفر

گروه بورس: شرکت توسعه اعتماد مبین روز گذشته با پرداخت 1564 میلیارد تومان (معادل 5/1میلیارد دلار)، مبادله 8 میلیارد دلاری سهام شرکت مخابرات ایران را قطعی کرد.

به گزارش همشهری، کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین یک‌ماه پیش در جریان رقابتی که حاشیه‌های زیادی داشت، موفق شد بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس را به‌نام خود رقم بزند و 50 درصد از سهام شرکت مخابرات ایران را به ارزش 8 میلیارد دلار خریداری کند.

این کنسرسیوم 30 روز فرصت داشت برای قطعی کردن معامله، 20 درصد از مبلغ کل قرارداد به ارزش یک هزار و 564 میلیارد تومان را به حساب دولت واریز کند؛ در غیر این صورت معامله سهام شرکت مخابرات باطل اعلام می‌شد.

بر همین اساس روز گذشته به فاصله یک روز قبل از پایان مهلت قانونی بورس، مدیران این شرکت با پرداخت این مبلغ معامله سهام شرکت مخابرات را قطعی و بزرگ‌ترین مبادله تاریخ بورس را به نام خود ثبت کردند. این کنسرسیوم باید مابقی مبلغ 8 میلیارد دلار را به‌صورت اقساط به حساب دولت واریز کند.

فروش این میزان سهام به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین که متشکل از 3 شرکت توسعه اعتماد، گسترش الکترونیک مبین ایران وشهریار مهستان بود، با ابهام‌های زیادی روبه‌رو شد؛ به‌طوری که پس از فروش سهام مخابرات به این شرکت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شورای رقابت و بسیاری از کارشناسان نسبت به غیررقابتی بودن این معامله لب به سخن گشودند.

حتی شرکت پیشگامان کویر یزد که از رقبای اصلی خرید سهام مخابرات بود به‌دنبال آنکه لحظاتی پیش از آغاز معامله از جریان رقابت کنار گذاشته شد، از سازمان خصوصی‌سازی‌ طرح شکایت کرده است و مدیران سازمان خصوصی‌سازی‌ باید به‌زودی برای ارائه توضیح در دادگاه حاضر شوند.

کنار گذاشته شدن شرکت پیشگامان کویر یزد درست لحظاتی پیش از آغاز معامله، یکی از دلایل تحلیل نمایندگان و کارشناسان در غیررقابتی دانستن این معامله بود؛ ضمن اینکه موضوع حضور نهادهای شبه دولتی در شرکت‌های تشکیل‌دهنده کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین یکی دیگر از موضوعاتی است که باعث بحث و بررسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد.

اما به‌دنبال همه این رخداد‌ها، دیروز مدیریت بازار اوراق بهادار از قطعی شدن این معامله خبر داد. روابط عمومی شرکت توسعه اعتماد مبین نیز اعلام کرد: 1564 میلیارد تومان معادل20 درصد از مبلغ کل معامله به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار واریز شد.

در حالی که بهای 80درصد غیرنقدی و سود اقساطی آن طی 16 فقره چک تحویل شده است؛ به علاوه اینکه به‌عنوان تضمین پرداخت اقساط و انجام تعهدات، تمامی ضمانت‌های قانونی شامل وثیقه، سفته و وکالت نامه رسمی و محضری به سازمان خصوصی‌سازی‌ سپرده شد.

مبادله مخابرات چهارشنبه در شورای رقابت بررسی می‌شود

رئیس شورای رقابت از برگزاری نشستی در روز چهارشنبه این هفته برای بررسی قطعیت معامله بلوک 51 درصدی مخابرات خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، جمشید پژویان اظهار داشت: شورای رقابت چهارشنبه هفته جاری جلسه‌ای را به‌منظور تصمیم‌گیری درباره بررسی قطعیت معامله سهام مخابرات و محول کردن آن به گروه کارشناسی برگزار می‌کند.

وی افزود: شورای رقابت هیچ عجله‌ای برای تصمیم‌گیری در مورد مخابرات ندارد؛ بنابراین ابتدا درخصوص کلیت ورود یا عدم‌ورود به این موضوع تصمیم‌گیری کرده و درصورتی‌که تصمیم به ورود به این موضوع بگیریم، پس از بررسی‌های کارشناسی لازم و دقیق اظهارنظر خواهیم کرد.

شرکت توسعه اعتماد مبین18 آبان بزرگ‌ترین چک تاریخ بورس را برای قطعیت مبادله

 

کد خبر 94836

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز