مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۸
۰ نفر

محمد‌حسین احمدی شلمانی: امروزه در ایران برای کم‌کردن ترافیک شهری از طرح‌های دوره‌ای کوتاه‌مدت استفاده می‌کنند اما شهرهای بزرگ جهان به‌دنبال طرح‌های بلندمدت برای حل این پدیده شهری هستند.

پیاده‌رو آسمانی یکی از شاخص‌ترین طرح‌ها برای حل ترافیک شهری نیویورک بوده و به ‌دلیل کارایی بی‌نظیر آن، شهرهای بزرگ جهان از این طرح استقبال فراوانی کرده‌اند. پیاده‌رو آسمانی، شهرهای جهان را به همدیگر پیوند می‌دهد.

بهره‌گیری از طبیعت کوه‌های آتشفشان و جریان گدازه‌ای برای حل ترافیک، شهری پیوندی میان طبیعت و تکنولوژی است.

آغاز جنگ جهانی دوم مقدمات رشد همه‌جانبه نیویورک را فراهم کرد. در پی ممنوعیت آفرینش‌های هنری در کشورهای دیکتاتوری اروپایی، هنرمندان به سمت غرب گریختند. این مهاجرت اجباری موقعیت مناسبی را برای انتقال مرکز هنری از پاریس به شهر نیویورک فراهم کرد؛ موقعیتی که تسلط قاطع ایالات متحده را تا اواخر دهه ۱۹۷۰ بر جریانات عمده هنری حفظ کرد.

جنگ جهانی دوم و خرابی‌های گسترده در سراسر اروپا منجر به جذب سرمایه‌های جدید و سرگردان و نیروی کار فراوان به این شهر شد؛ عاملی که به توسعه اقتصادی و رونق صنایع و کارخانجات نیویورک انجامید. در سال ۱۹۵۲ و با احداث مقر دائمی سازمان ملل متحد در نیویورک، این شهر عملا به مهم‌ترین شهر در عرصه دیپلماسی بین‌المللی تبدیل شد.

نیویورک پرجمعیت‌ترین شهر ایالت نیویورک و ایالات متحده آمریکاست که از ۵ ناحیه شامل برانکس، بروکلین، منهتن، کوینز و استاتن آیلند تشکیل شده است. ابرشهر نیویورک با مساحت ۸۷۰۰ کیلومتر مربع، وسیع‌ترین شهر جهان است. در میان شهرهای بزرگ جهان، تولید ناخالص داخلی نیویورک در زمره بیشترین‌ها قرار دارد که از نظر ارزش اسمی، می‌توان به‌تنهایی آن را با کشور بزرگی مثل روسیه مقایسه کرد.

شهر نیویورک با داشتن حدود 51 آسمانخراش با ارتفاع بیش از 200 متر، بیشترین تعداد آسمانخراش را در میان شهر‌های دنیا نصیب خود می‌کند. برج آزادی نخستین بنایی خواهد بود که ساخت آن در مکان مرکز تجارت جهانی نیویورک در سال 2012 به اتمام خواهد رسید. مطابق آمار سال ۲۰۰۷ ، نیویورک با احتساب حومه، جمعیتی قریب به ۲۰میلیون نفر دارد. قطار شهری نیویورک که در سال۱۹۰۴ افتتاح شد، طولانی‌ترین خط متروی جهان است.

پارک مرکزی نیویورک با مساحت 342 هکتار از بزرگ‌ترین پارک‌های درون‌شهری جهان است که سالانه حدود 25 میلیون نفر از آن دیدن می‌کنند. این پارک بزرگ محل برگزاری مسابقات و نمایش‌های زیادی در طول سال نیز هست. در نزدیکی پارک، ساختمان داکوتا که دارای سابقه‌ای تاریخی برای فرهنگ کشور آمریکا است قرار دارد. کتابخانه عمومی شهر نیویورک از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های عمومی جهان است. موزه گوگنهایم و موزه متروپولیتن نیویورک نیز در مجاورت پارک قرار دارد. همچنین از موزه هنر مدرن که در بخش منهتن قرار دارد، به‌عنوان تاثیرگذارترین موزه مرتبط با هنرهای مدرن در جهان یاد می‌شود.

منهتن‌ به‌صورت شبه‌جزیره‌ای در شهر نیویورک قرار دارد و مهم‌ترین مراکز تجاری و اقتصادی ایالات متحده آمریکا را در خود جای داده است. از لحاظ چگالی، جمعیت منهتن چگال‌ترین نقطه آمریکا با چگالی 846/25نفر در هر کیلومتر مربع است. سازمان ملل متحد و بازار بورس نیویورک در این قسمت قرار دارد.

کوه‌های آتشفشانی

تعریف کلی که از کوه‌های آتشفشانی ارائه شده است نشان می‌دهد که آتشفشان‌ها در هر جایی از دنیا که مواد داخل اعماق زمین بتوانند راه خود را به سطح باز کنند به وقوع می‌پیوندد که در اکثر مواقع این مواد از دهانه کوه‌های مستعد خارج می‌شوند.‌

آتشفشان (Volcano): عبارت از دستگاه یا ساختمان زمین‌شناسی است که از طریق آن مواد مذاب و گازی و در مواردی همراه با قطعات جامد از اعماق به سطح زمین راه یافته و تجمع این مواد در محل خروج، برجستگی‌ها‌‌یی به نام آتشفشان ایجاد می‌کند.

ماگما (Magma): به مواد مذاب اساساً سیلکاته ماگما گفته می‌شود. ماگما علاوه بر فاز مایع معمولاً حاوی مواد فرار (فاز گازی) و یا جامد (بلورها و قطعات) ممکن است باشد.

فوران (Eruption): به خروج و پرتاب مواد آتشفشانی (گدازه به مواده آذر آواری و گازهای آتشفشانی) در سطح زمین فوران گفته می‌شود. خروج مواد آتشفشانی می‌تواند از دهانه مرکزی آتشفشان یا از طریق شکاف و احیاناً گروهی از شکاف‌ها صورت گیرد.

گدازه (Lava): ماگما و یا ماده مذاب خارج‌شده از آتشفشان را گویند.

جریان گدازه‌ای (Lava flow): به مواد گدازه‌ای روان‌شده در سطح زمین که گاه به‌صورت نهر یا رودخانه‌ای از مواد مذاب جلوه می‌کند، گفته می‌شود.گدازه می‌تواند در سطح زمین مانند رودخانه جریان یابد یا تشکیل دریاچه بدهد و در نهایت سنگ‌های آتشفشانی که به‌ صورت ماگمای گداخته در سطح زمین به‌سرعت سرد می‌شوند و انواع بسیار متنوع آنها تاکنون شناسایی شده است.

آسمانخراش‌های منهتن شبیه به کوه‌های آتشفشان و شکل مسیر این پروژه و حرکت در خیابان‌های شهر مانند جریان گدازه‌ای است؛ این ایده باعث شکل‌گیری این پروژه شده است. گدازه‌ها مسیر را روان کرده و حمل‌ونقل انسانی را از پیاده‌رو به بالا منتقل می‌کند. این عمل باعث تشکیل شهری سه‌بعدی می‌شود که مسیرهای مختلف و فضاهای مختلف شهر را به هم پیوند می‌دهد. این امر باعث کاهش ترافیک انسانی در پیاده‌رو‌ها و ترافیک جاده‌ای ماشین‌ها شده است. این مسیر در اصل هم پیاده‌رو و مسیری شبیه مونوریل و یا جاده‌ای در آسمان است. مردم می‌توانند در آن به گشت‌و‌گذار در آسمان شهر بپردازند و تصاویری جدید از منهتن را ببینند که تا‌کنون سابقه نداشته است.

این مسیر 5/1مایل طول دارد. پوشش این مجموعه از سلول‌های خورشیدی برای تامین برق مجموعه است. این روند طراحی، فضای جدیدی را به نیویورک و شهر‌های دیگر جهان معرفی می‌کند. این فضا در آینده‌ای نزدیک در شهر‌های جهان دیده خواهد شد و گسترش هرچه بیشتر آن باعث پیوند میان شهرهای جهان می‌شود اما بهره‌گیری از طبیعت (کوه‌های آتشفشان و جریان گدازه‌ای) باعث فراگیری آن می‌شود.

امروزه در شهرهای بزرگ ایران گسترش بدون منطق حریم شهری و مشکلات ریشه‌ای در اصول طراحی شهری باعث یکی از مشکلات ساکنین شهرهای بزرگ با عنوان ترافیک شهری شده است. اگر تعداد ساعت‌هایی که در شبانه‌روز شهروندان شهری مانند تهران در ترافیک از دست می‌دهند در کل سال محاسبه شود در آن موقع طرح‌های بلندمدت جایگزین طرح‌های دوره‌ای کوتاه‌مدت فعلی می‌شود.

ناسا هم برای حل ترافیک در زمین به‌دنبال ساخت یک آژانس فضایی است که مسافران از جو زمین خارج شده و از روی جو مسیرها را با فضاپیماهای کوچک طی کنند. با این روند فاصله تهران تا نیویورک 30دقیقه می‌شود.نیویورک که طولانی‌ترین خط متروی جهان را داراست به‌دنبال طرح‌هایی مانند پیاده‌رو آسمانی است ولی ما باید برای حل این معضل، شهرهای بزرگ جهان را رصد کنیم و دوباره طرح‌های کوتاه‌مدت را بررسی کنیم.

کد خبر 88626

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز