مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

علیرضا هنرمنش: احداث پیاده راه یا به تعبیر تهرانی‌های قدیمی همان کوچه باغ در نقاط مختلف تهران یکی ازبرنامه‌های شهری است

که البته سابقه زیادی ندارد. پیاده راه‌های شهر بیشتر در حاشیه بزرگراه‌ها یا خیابان های شلوغ و پر تردد احداث می‌شوند  تا به نوعی رفت و آمد عابران پیاده را در عین بالابردن سطح ایمنی، سرعت بخشند. در مواردی نیز مدیران شهری برخی از معابر تاریخی و مهم شهر را با ممنوعیت تردد وسایل نقلیه به پیاده راه تبدیل کرده و کاربری جدیدی به آن می دهند.

شهرداری منطقه22 تهران با توجه به توسعه استاندارد و جامع شهری، احداث چندین پیاده‌راه را نیز در نواحی مختلف منطقه در دستور کار دارد که چندی پیش هم یکی از این پروژه‌ها آغاز شد. عملیات اجرایی پیاده‌راه «لاله و لادن» یکی از همین پروژه‌هاست که یک‌ماه پیش استارت خورد و هم‌اکنون مراحل تکمیلی خود را می‌گذارند. مهندس حاتمی، شهردار ناحیه یک منطقه22 در گپ‌وگفت این شماره همشهری به ارایه جزییات بیشتر این پروژه پرداخته است.

 شمارش معکوس تا پایان کار

از روز 25مردادماه عملیات ساخت پیاده‌راه یا همان کوچه‌باغ  لاله و لادن در حاشیه جنوبی  بزرگراه شهیدهمت آغاز شد. مهندس حاتمی‌صحبت‌هایش را با این جمله آغاز کرده و می‌گوید: این پیاده‌راه  به طول 315متر طراحی شده که طبق برنامه از زمان آغاز پروژه تاکنون پیشرفت چشمگیری داشته است.

این پیاده‌راه پس از تکمیل، محل مناسبی برای تردد و پیاده‌روی شهروندان منطقه خواهد بود و به دلیل ایمنی بالا و طراحی خاص، می‌تواند معبر خوبی برای بازی و سرگرمی‌کودکان و گذران اوقات‌فراغت سالمندان باشد.

وی با  بیان  جزییات بیشتر این پروژه ادامه داد: با توجه به گذشت یک‌ماه از آغاز کار، پیشرفت خوبی را در امور اجرایی شاهد بودیم و به‌زودی می‌توان این پیاده‌راه را افتتاح و راه‌اندازی کرد. عملیات احداث این پیاده‌راه با اجرای کف‌پوش به مساحت 1600متر و رفیوژ میانی 600متری ادامه خواهد یافت که در حدود 1000متر جدول‌کاری را نیز باید به آن اضافه کرد.

 اگر بودجه بیشتر بود ...

شهردار ناحیه یک در ادامه اظهاراتش بودجه این پروژه را در حدود 50میلیون تومان خوانده و معتقد است اگر بودجه بیشتری به این پروژه اختصاص می‌یافت، زمینه اجرای طرح و امکانات متنوعی در مسیر این پیاده‌راه به‌وجود می‌آمد. مهندس حاتمی‌ وعده داد اگر پیمانکار این پروژه یعنی شرکت ابنیه‌سازان تویسرکان هم‌چون مرحله  در عملیات اجرایی پیش بروند می‌توان امیدوار بود که پیاده‌راه لاله و لادن تا اواسط مهرماه به بهره برداری برسد.

البته در طول مسیر این پیاده‌راه یک آبنمای قدیمی ‌هم وجود داشت که نمی‌شد بی‌تفاوت از کنار آن گذشت. در این راستا برای احیای این فضای موجود طراحی ویژه‌ای صورت گرفت و آبنمای قدیمی‌ جای خود را به یک باغچه زیبا داد. باغچه‌ای که با 300متر سنگ‌کاری شکل جالب و متنوعی به فضای پیاده‌راه بخشید و جای خالی آبنمای قدیمی‌ را به خوبی پر کرد. به گفته شهردار ناحیه یک اگر بودجه 50میلیونی پیاده‌راه در حدود 25درصد افزایش داشت، امکان ساخت یک آلاچیق زیبا و شکیل نیز در طول مسیر مهیا می‌شد.

 ناحیه یک، ناحیه پر کار

مهندس حاتمی‌ در ادامه اعلام کرد قرار است تا هفته آتی همزمان با افتتاح ساختمان جدید ناحیه یک،  مدیریت امور اجرایی و اداری ناحیه نیز به این مکان منتقل شود. وی ناحیه یک را محدوده‌ای پرکار و همراه با پیشرفتی روزافزون می‌داند و معتقد است یکی از نواحی فعال منطقه22 محسوب می‌شوند.

مثلا در تازه‌ترین پروژه‌های پیش‌بینی شده این ناحیه قرار است پیاده‌راه جدیدی حدفاصل میدان اتریش به سمت محدوده امیرکبیر احداث شود که این پروژه با اعتباری بالغ بر 330میلیون تومان به‌زودی به مرحله اجرا درخواهد آمد.

هم‌چنین طرحی دیگر با عنوان بهسازی معابر دهکده در دست بررسی قرار داشت که به تازگی شرکت پیمانکارش نیز انتخاب شده و با بودجه‌ای معادل 250میلیون تومان از هفته آینده استارت می‌خورد. شهردار ناحیه یک وسعت این ناحیه و هم‌چنین برنامه‌های جامع توسعه و تجهیز منطقه22 را یکی از مهم‌ترین دلایل فعالیت و پویایی پرسنل خود می‌داند که در چندین شیفت کاری با جدیت در حال کار و تلاش هستند.

پروژه‌های دیگری در راهند

با نگاهی گذرا به گزارش عملکرد ماهیانه ناحیه یک می‌توان دریافت که همه چیز به پروژه‌های افتتاح شده یا در حال اجرا منتهی نمی‌شود و احداث و راه‌اندازی چندین پروژه ریز و درشت نیز در انتظار فرارسیدن موعد مقرر اجرایی شدن هستند. به عنوان مثال می‌توان از پروژه‌های محوطه‌سازی زیرگذر صدرا  و احداث مخزن 4300مترمکعبی نام برد.

 البته یکی دیگر از پروژه‌های جدید این ناحیه که هم‌اکنون مراحل پایانی خود را می‌گذراند  عملیات احداث دیوار حایل واقع در زیبادشت جنوبی است. مراحل اجرایی این پروژه از 2ماه پیش آغاز شد و بودجه‌ای 250میلیون تومانی را به خود اختصاص داد. این  دیوار که  طول 600متر و ارتفاع 3ونیم متر دارد طراحی و اجرا شد که خوشبختانه هفته جاری با نهایی شدن عملیات احداث، شاهد افتتاح این پروژه خواهیم بود.

 اصول هفتگانه چشم‌انداز توسعه

حیف‌مان آمد که منطقه22 شهرداری تهران و پروژه‌های شهری آن را بررسی کنیم، اما از منشور 2000حرفی به میان نیاوریم. منشور اجرایی در این منطقه که تحت عنوان «بیانیه طراحی شهری برای قرن آینده» به اصول بهبود وضع و دگرگونی در شهرهای کنونی اشاره می‌کند:

اصل اول: مکان‌های شهری باید نقش مثبت و سازنده‌ای را در زندگی ساکنان شهرها داشته باشند.
اصل دوم: شهرنشینی باید با نظام‌های طبیعی موزون و هماهنگ باشد.
اصل سوم: هر شهر باید شخصیت و هویت خاص و بارز خود را داشته باشد.
اصل چهارم: فرم شهری جدید باید جوابگوی نیازها و رفتارهای متحول جامعه باشد.
اصل پنجم: وسایل نقلیه باید متنوع و فراگیر باشد.
اصل ششم: فرآیند ساختن و بازسازی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد و گروه‌های زیادی را دربرگیرد.
 وبالاخره اصل هفتم: راهکارهای جدید استفاده از ساختمان‌ها و احیای مناطق شهری موجود به همان اندازه ایجاد مناطق جدید دارای اهمیت است.

همشهری مسافر

کد خبر 91262

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز