یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر رادیو قرآن و مدیر اطلاعات و برنامه‌ریزی این شبکه 25 مرداد در نشستی خبری به معرفی برنامه‌های ماه مبارک رمضان این شبکه پرداختند.

به گزارش خبرنگار (ایسنا) محمدحسین محمدزاده گفت: رادیو قرآن در ماه مبارک رمضان مخاطبان جدیدی پیدا می‌کند و به همین منظور تلاش می‌کنیم کیفیت برنامه‌ها را ارتقاء دهیم.

مدیر شبکه قرآن درباره‌ی تاکید معاون صدا بر شاد بودن برنامه‌های رمضان اظهار کرد: در مقوله‌های اسلامی باید بین نشاط و انبساط روحی و شادی، تفاوت قائل شویم. بنابراین در رادیو قرآن تلاش می‌کنیم که در برنامه‌ها نشاط معنوی وجود داشته باشد. به همین منظور برنامه‌هایی طراحی می‌کنیم که منجر به ارتقای سطح معرفت مخاطبان شود.

او درباره‌ی برنامه‌های ماه رمضان این شبکه گفت: رادیو قرآن پس از حدود 40 سال، ماه رمضان سال جاری دعای سحری را پخش می‌کند که ابتکارات فراوانی در تولید آن به کار رفته است. در این راه تک‌خوانی و همخوانی تلفیق شده‌اند.

تمام اجزای آن فاخر است. به عنوان نمونه تک‌خوان این دعا محمد اصفهانی است که از بهترین صداهای موجود در کشور در زمینه‌ی ابتهالات و نغمات دینی محسوب می‌شود. در حال حاضر از آثار دیگر اصفهانی در زمینه‌ی ادعیه و مناجات کارهایی در رادیو قرآن وجود دارد.

محمدزاده اضافه کرد: گروه اهل‌بیت که یکی از بهترین گروه‌های همخوان ایران هستند همخوانی این دعا را برعهده دارند.

محمدزاده یکی از ویژگی‌های دعای سحر ماه رمضان سال جاری را آهنگسازی برای آن دانست و تصریح کرد: استاد آزرم این کار را برعهده دارد.

این مجموعه فاخر طوری در زمینه موسیقیایی طراحی شده است که مفاهیم بلند دعای سحر را به ذهن و دل شنوندگان القاء می‌کند که این کار با تاکید بر فراز‌های این دعا انجام می‌شود.

او در ادامه با توضیح دعای سحر گفت: این دعا نزدیک 20 قسمت‌اش که در هر قسمت به اسماء الهی قسم خورده می‌شود. هرقسمت سه فراز دارد که فراز اول و دوم را تک‌خوان و فراز سوم را گروه همخوان اجرا می‌کند.

مدیر رادیو قرآن تولید یک ربنای فاخر و زیبا را یکی دیگر از کارهای جدید رادیو قرآن دانست و اظهار کرد: با توجه به تخصصی‌بودن رادیو قرآن هرسال این شبکه ربناهایی که خود تولید کرده بود پخش می‌کرد درهمین جهت تاکنون انواع مختلف اجرای ربنا را چه به صورت تک‌خوانی و چه همخوانی روی آنتن فرستاده شده است اما ربنای سال جاری با آهنگسازی جدید استاد آزرم اجرای سعید طوسی و با مشاوره ابوالقاسمی تولید شده است.

به گزارش ایسنا، در ادامه‌ی این نشست مدیر رادیو قرآن به تشریح برنامه‌های این شبکه پرداخت و اظهار کرد: ویژه برنامه‌ی سحر رادیو قرآن از ساعت 3:30 دقیقه بامداد آغاز و تا ساعت 5:30 دقیقه ادامه می‌یابد البته با توجه به تغییر زمان اذان صبح کمی زمان پخش برنامه تغییر می‌کند.

او خاطر نشان کرد: در رادیوقرآن موسیقی‌ سازی استفاده نمی‌کنیم اما تلاش می‌کنیم در فضای نیایشی بهترین نغمات، فراز‌ها و ابتهالات دینی را پخش کنیم. در زمینه‌ی محتوای برنامه‌ نیز تلاش کرده‌ایم از حضور یک کارشناس بسیار خوب در استودیو هنگام سحر بهره ببریم.

محمدزاده اضافه کرد: قطعات کوتاهی از سخنان بزرگانی چون حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری درباره‌ی مباحث عبودی پخش می‌شود.

از کارشناسان این برنامه نیز به آیت‌ا... شجاعی، آیت‌ا... ضیاء‌آبادی و آیت‌ا... حق‌شناس می‌توان اشاره کرد که سخنان آنها در فواصل برنامه روی آنتن می‌رود.

او درباره‌ی برنامه‌ی افطار رادیو قرآن گفت: بیشتر مسائل اجتماعی درباره‌ی ماه مبارک رمضان از دیدگاه قرآن کریم در مباحث کارشناسی این برنامه مطرح می‌شود علاوه بر آن در لحظات افطار از موسیقی دلنشین استفاده می‌کنیم.

او درباره‌ی برنامه‌هایی که پس از سحر روی آنتن می‌روند گفت: ابتهالات جدیدی بلافاصله پس از دعای سحر روی آنتن می‌رود علاوه بر آن برنامه تفسیری کوتاهی پخش می‌کنیم.

مدیر رادیو قرآن با اشاره به دیگر برنامه‌های ویژه رمضان این شبکه اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که از ابتدای سال جاری پخش شده است روی آنتن رفتن سوره‌های مورد علاقه‌ی مخاطبان که جزو اعمال عبودی آنها به شمار می‌رود است که از جمله آن‌ها به سوره یاسین، آیت‌الکرسی می‌توان اشاره کرد که این سوره‌ها را در همان زمانی که ائمه (ع) می‌خواندند پخش می‌شود.

او اضافه کرد: بهره‌مندی از برکات جانبی پخش این سوره‌ها علاوه بر انس با قرآن کریم، افزایش مهارت با روخوانی و روان‌خوانی و حفظ این سوره‌هاست.

درهمین جهت در ماه رمضان سال جاری برای افزایش آشنایی مردم با سوره یاسین تفسیری کوتاهی از این سوره را ساعت 5 و 50 دقیقه روی آنتن می‌فرستیم. ساعت 6 نیز ترتیل این سوره پخش می‌شود.

محمدزاده با اشاره به برنامه‌ی صبح ایمان گفت: این برنامه صبح‌ها ویژه‌ی ماه مبارک رمضان روی آنتن می‌رود و به موضوعات مختلف صبحگاهی می‌پردازد.

ایجاد امید، نشاط، حرکت، طرح مسائل اجتماعی از جمله‌ی موارد مطرح‌شده در صبح ایمان است. علاوه بر آن درباره‌ی یک آیه در یک جزء صبحت می‌شود. پرداختن به اصلاح الگوی مصرف که شعار سال جاری است از دیگر بخش‌های این برنامه است. صبح ایمان ساعت 7 و 10 دقیقه تا 7 و 55 دقیقه پخش می‌شود.

او در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که از نظر تولید جدید محسوب می‌شود پخش هشت بخش ترتیل یک جزء با صدای استاد سیاف‌زاده است. در قالب برنامه صراط نیز که ساعت 9 تا 10 روی آنتن می‌رود به مباحث آموزشی در قالب کارگاه آموزشی رادیویی می‌پردازیم به گونه‌ای که شنبه و چهارشنبه به احکام، یکشنبه به ترتیل‌خوانی، دوشنبه به تصحیح قرائت نماز و اذکار آن، سه‌شنبه به تصحیح قرائت قرآن (سوره انعام) و پنج‌شنبه به روخوانی اختصاص دارد که ترتیل‌خوانی یکی از سرفصل‌های جدید محسوب می‌شود که برای نخستین‌بار در برنامه‌های قرآن مطرح می‌شود.

البته آموزش نحوه اذان گفتن نیز مد نظر ماست که در ماه‌های پس از رمضان پخش خواهد شد.

او پخش نمایش‌ را با محور مسائل قرآنی را از دیگر برنامه‌های این شبکه دانست و زمان پخش آن را ساعت 13 و 30 دقیقه جمعه‌ها ذکر کرد.

مدیر رادیو قرآن شرح و تفسیر آیات سوره لقمان را از برنامه‌های جدید این شبکه ذکر کرد و گفت: این سوره حاوی نکات تربیتی زیادی است که در قالب برنامه‌ی آیات حکمت از ساعت 11 و 30 دقیقه تا 11 و 55 دقیقه پخش می‌شود.

او آموزش تجوید را از دیگر برنامه‌های رادیو قرآن در ماه مبارک رمضان ذکر کرد و گفت: استاد حاج‌اسماعیلی امر آموزش را برعهده دارند. این برنامه مراحل پایانی تولید را در مرکز اصفهان می‌گذراند و قرار است از ساعت 10 و 35 دقیقه روی آنتن رود.

مدیر رادیو قرآن با اشاره به برنامه‌های باغ آینه‌ها، حرف‌های خدا و مروارید احکام اظهار کرد: برنامه‌ا‌ی با باغ آینه‌ها ساعت 11 و 10 دقیقه پخش می‌شود که به آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان اختصاص دارد و هرروز دو خط از انتهای جزء سی به آنان آموزش داده می‌شود.

ربرنامه‌ی حرف‌های خدا نیز که از ساعت 12‌و 30 دقیقه روی آنتن می‌رود به انتخاب موضوعی از چند آیه از سی جز قرآن می‌پردازد و یک موضوع را شرح و بررسی می‌کند.

او اضافه کرد: برنامه‌ی مروارید احکام نیز ساعت 12‌و55 دقیقه روانه آنتن می‌شود که از در آن سعی شده است که با توجه به ویژگی‌های‌ ماه رمضان به احکام پرداخته شود.

محمدزاده درباره‌ی دیگر برنامه‌های ماه رمضان رادیو قرآن گفت: بعد از اذان ظهر ترتیل سوره نباء پخش می‌شود که این برنامه طرفداران بسیار زیادی دارد.

درادامه سخنرانی حجت‌الاسلام حدائق _ که یکی از بلیغ‌ترین سخنرانان در زمینه‌ی قرآن است و شنوندگان از آن استقبال کرده‌اند _ روی آنتن می‌رود.

او پخش ترتیل در ساعت 14 را یکی دیگر از برنامه‌های رادیو قرآن ذکر و اظهار کرد: این برنامه تولید جدیدی با صدای استاد حسین موسوی محسوب می‌شود.

علاوه بر آن برنامه‌ای دیگری برای نخستین بار روی آنتن می‌رود که قرآن و علوم روز نام دارد و به احتمال زیاد مورد استقبال شنوندگان قرار می‌گیرد.

محمدزاده در توضیح قرآن و علوم روز گفت: دراین برنامه دست‌کم سه مجموعه با نام‌های قرآن و طب، قرآن و حقوق و قرآن و اقتصاد بررسی می‌شود در کل یازده رشته مرتبط با قرآن و علوم است که از جمله‌ی آنها به فیزیک، شیمی و نجوم می‌توان اشاره کرد.

او اضافه کرد: برنامه‌ی قرآن و علوم روز پس از ماه رمضان نیز ادامه می‌یابد و در ساخت آن از بنیاد پژوهش‌های قرآنی حوزه و دانشگاه به عنوان پشتوانه‌ی تحقیقاتی استفاده می‌شود.

محمدزاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: ترتیل سوره مبارکه نوح ساعت 16 و 40 دقیقه پخش می‌شود علاوه برآن برنامه‌ی رنگ‌قرآن نیز که مدتی از آغاز پخش آن می‌گذرد نیز روی آنتن می‌رود این برنامه حاصل تبلیغ یک حافظ کل قرآن که روی روانشناسی رنگ‌ها کار کرده است محسوب می‌شود.

او آیه‌های قرآن را براساس مفهوم به دوازده رنگ طبقه‌بندی کرده است. پس از صحبت با آیت‌الله مکارم شیرازی نیز ایشان این موضوع را تایید کردند.رنگ قرآن ماه رمضان با رویکرد قرآنی 16 و 45 دقیقه روانه آنتن می‌شود.

محمدزاده با اشاره به ویژه برنامه‌های دیگر ماه رمضان مانند بشری، از دعا تا اجابت گفت: بشری برنامه‌ی پرتحرکی است که در قالب مسابقه تلفنی زنده به مدت نیم‌ساعت پخش می‌شود.

در برنامه‌ی جدید دیگری نیز که رفتارهای قرآنی بررسی می‌شود که زندگی قرآنی نام دارد. این برنامه ساعت 17 و 45 دقیقه به مدت 15 دقیقه روانه‌ی آنتن می‌شود.

او اضافه کرد: یک باکس تفسیری به نام مکتب وحی ساعت 18 پخش می‌شود که در آن از دیدگاه‌های آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله شجاعی، آیت‌الله ضیاء‌آبادی و استاد مطهری استفاده می‌شود. ویژه برنامه‌ی افطار نیز که از دعا تا اجابت نام دارد ساعت 19 روی آنتن می‌رود.

محمدزاده پخش دعای افتتاح، همراه با شرح و توضیح آن را از دیگر برنامه‌های ماه رمضان رادیو قرآن دانست و اضافه کرد: برنامه‌ی شهر قرآن نیز از ساعت 21 تا 23 روی آنتن می‌رود که به انعکاس محافل مختلف قرآنی با حضور قاریان ایرانی و مصری می‌پردازد و به صورت زنده روی آنتن می‌رود البته اگر امکان پخش مستقیم فراهم نشود در کوتاه‌ترین زمان این تلاوت‌ها پخش می‌شود. در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نیز واحدی مستقر است که به انعکاس رویداد‌هایی از آن می‌پردازد.

او پخش ترتیل سوره واقعه را در ساعت 22 را از دیگر برنامه‌های رادیو قرآن در ماه رمضان ذکر کرد و درباره‌ی دیگر آثار در نظر گرفته شده برای پخش در این ماه مبارک گفت: یکی از برنامه‌ها که از ابتدای سال جاری پخش شده است و طرفداران زیادی دارد پخش تلاوت‌های اول با پخش است که در ساعت 22 ماه رمضان روی آنتن می‌رود.

مدیر رادیو قرآن اضافه کرد: پس از اخبار 24 برنامه‌ی آوای آسمانی با موضوع بررسی و تحلیل نغمات آسمانی روی آنتن می‌رود که به بررسی ادعیه از حیث موسیقی، ساختاری و تاثیر‌گذاری آن بر مخاطب می‌پردازد.

او اضافه کرد: باکس سوم ترتیل یک جزء ساعت 1 بامداد پخش می‌شود که به منظور ایجاد همگرایی بین قاریان هر شب با صدایی یکی از آنان آیات قرآن کریم روی آنتن می‌رود.

محمدزاده درباره‌ی پخش قرائت‌های درخواستی از این شبکه در ماه مبارک رمضان گفت: پیش از ماه رمضان این برنامه ساعت 14‌و30 دقیقه پخش می‌شد اما در ماه رمضان نیز با توجه به درخواست شنوندگان باکس تلاوت پخش می‌شود.

او ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که ویژه‌ی ماه رمضان ساخته نشده است اما مورد استقبال مخاطبان است پخش سخنان بزرگان دینی پیش از راس هر ساعت است که از جمله بزرگانی که سخنانشان روی آنتن می‌رود به آیت‌الله مجتهدی و آیت‌الله وحید خراسانی می‌توان اشاره کرد.

او درباره‌ی ویژه برنامه‌های مناسبت‌های ماه رمضان گفت: ویژه ولادت امام حسن (ع) در قالب برنامه صراط پخش می‌شود. ویژه برنامه شب‌های قدر نیز از ساعت 23 تا 1 بامداد از یکی از مجالس مذهبی سطح تهران یا قم روی آنتن می‌رود.

ویژه برنامه روز جهانی قدس ساعت 9 تا 13و30دقیقه و عید سعید فطر به همراه نماز عید ساعت 8 تا 9و55 دقیقه پخش می‌شود.

مدیر رادیو قرآن با اشاره به تحولات به وجود آمده در گروه‌های این شبکه اظهار کرد: در ساختار جدید رادیو‌قرآن کمتر از یک هفته از تصویب آن می‌گذرد تلاش کرده‌ایم گروه‌ها را به گونه‌ای سازماندهی کنیم تا هرچه بیشتر با سرعت و منطبق با نیاز مخاطبان عمل کنند.

او اضافه کرد: گروه قرآن و اندیشه به مباحث تعمیقی و پاسخ به شبهات قرآنی و قرآن و علوم روز می‌پردازد. گروه قرآن و جامعه به معارف قرآنی با رویکرد آن اختصاص دارد.

گروه قرآن و مجامع قرآنی که بیش از این قرآن و محافل قرآنی نام داشت علاوه بر پوشش محافل قرآنی به سایر فعالیت‌های انجام شده در این زمینه از جمله همایش‌ها و مسابقات می‌پردازد.

محمدزاده، قرآن و تلاوت را از دیگر گروه‌های رادیو قرآن دانست واظهار کرد: این گروه جزء مهم‌ترین گروه‌هاست چرا که به تامین و تولید تلاوت و استودیویی و مجلسی می‌پردازد گروه قرآن و آموزش نیز از حیث ظواهر قرآن به مقوله آموزش می‌پردازد که روخوانی، صوت و لحن از جمله‌ی آنهاست.

او اضافه کرد: گروه قرآن، تفسیر و علوم قرآنی به تولید انواع تفسیرها مانند موضوعی و کوتاه می‌پردازد.

مدیر رادیو قرآن ابراز امیدواری کرد که تا 5 سال آینده که افق رادیو قرآن است خواسته‌های مخاطبان این شبکه از حیث پرداختن به مباحث قرآنی تامین شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه‌ی این نشست حسینی مدیر اطلاعات و برنامه‌ریزی رادیو قرآن گفت: با توجه به اهداف و رویکرد‌های این شبکه در کل در برنامه‌های ماه رمضان شش باکس مجزای آموزشی، هشت باکس ترتیل _ ترتیل یک جزیی و چه ترتیل سوره‌های نامدار مانند یاسین، چهار بخش سخنرانی پنج باکس شرح و توضیح، 14 باکس قرآنی (4 سخنرانی مشخص و 10 باکس بهره‌ای از کلام بزرگان) و 9 باکس تلاوت به غیر از ترتیل پیش‌بینی شده است. دعاهایی مانند عهد، ندبه، توسل و افتتاح نیز از این شبکه پخش می‌شود.

در ادامه‌ی این نشست او درباره‌ی پوشش محافل قرآنی برگزار‌شده در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: سه نهاد قرار است از قاریان دراین ماه مبارک دعوت به عمل آورند که ما نیز برنامه‌های آنان را پوشش می‌دهیم.

محمدزاده در پایان درباره‌ی همکاری رادیو قرآن با اداره‌ی نغمات دینی و آیینی گفت: سفارش و نظارت کیفی دعای سحر برعهده شبکه قرآن بوده است و ربنا نیز تولید همین شبکه است البته رادیو قرآن در بخش‌های تامینی و پخش از اداره‌ی کل نغمات دینی آیینی بهره برده است. 

کد خبر 87984

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز