گروه ادب و هنر: هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «توسعه مفاهیم قرآنی و خدمات حداکثری» در مصلای تهران آغاز به کار کرد.

در این مراسم که پیش از تکمیل نمایشگاه برگزار شد، تنها رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی وزارت ارشاد که رئیس نمایشگاه هم هست حضور داشت و هیچ‌یک از مسئولان عالی‌رتبه کشور، حتی در سطح وزیر نیز دیده نمی‌شدند.

البته ظاهرا مسئولان بلندمرتبه، سخنرانی‌هایشان را به اختتامیه محول کرده‌اند. آنطور که مدیر اجرایی نمایشگاه می‌گوید محمود احمدی‌نژاد در مراسم تکریم خادمان قرآن که در شب نیمه‌ ماه رمضان برگزار می‌شود حضور خواهد یافت و علی لاریجانی نیز سخنرانی مراسم اختتامیه را بر عهده گرفته است.

مراسمی که 23 شهریور برگزار شده و در آن از نفرات برگزیده تقدیر می‌شود. قرار است در مراسم نیمه رمضان، 10 تن از خادمان قرآن که بیش از 80 سال دارند معرفی شوند.

اما بازدید از نمایشگاه امسال که 6 روز زودتر از آغاز ماه مبارک رمضان کارش را آغاز کرد، به شکل جالب توجهی، به 2بخش تقسیم شده است؛ 15 روز ویژه بازدیدکنندگان خارجی و 15 روز برای بازدید ایرانی‌ها. جالب‌تر اینکه ساعات کار نمایشگاه 16 تا 24 است، به این علت که سیستم سرمایشی مصلا حاضر نیست و البته آنطور که رئیس نمایشگاه می‌گوید مدارس هم تعطیل هستند.

در بخش بین‌الملل نمایشگاه امسال از 20 کشور جهان اسلام میهمانان خارجی به ایران آمده‌اند، اما معلوم نیست چرا مسئولان نمایشگاه، خرج آنها را از ما جدا کرده‌اند و اصلا آیا تعدادشان آنقدر هست که نیمی از زمان برگزاری را به‌خود اختصاص دهند یا خیر.

محمدعلی خواجه‌پیری درباره علت تعجیل 6 روزه در افتتاح نمایشگاه نیز می‌گوید: طبق برنامه‌ای که از 2سال قبل داشتیم قرار بر این است که نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از عید تا عید، یعنی از ولادت امام زمان(عج) تا ولادت امام حسن مجتبی(ع) برگزار شود. برای اینکه این روند آرام‌آرام دنبال شود، برپایی نمایشگاه سالی 3روز جلوتر می‌آید.

به‌طور ساده یعنی اینکه ما نمی‌توانیم نمایشگاهی را که برای برگزاری‌اش یکسال تمام فرصت داریم، 2 هفته زودتر آغاز کنیم. به عبارت دیگر ما می‌توانیم تنها 3 روز این نمایشگاه را زودتر برگزار کنیم. البته آن هم با 90 درصد آمادگی. مدیر اجرایی نمایشگاه امسال به فارس می‌گوید: تمام بخش‌های نمایشگاه قرآن به‌صورت فعال حضور خواهند داشت و در حال حاضر 90 درصد نمایشگاه تکمیل شده است.

سعید اردستانی درباره این بخش‌ها نیز می‌گوید: بخشی به‌عنوان امور استان‌ها در این نمایشگاه وجود دارد که از هر استان، نماینده‌ای از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشته و همچنین بخش فروش متمرکز کتاب هم به فروش کتب ناشران در نمایشگاه می‌پردازد.

اردستانی ادامه می‌دهد: در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم شاهد بخش‌های نشر مکتوب، نشر الکترونیک، خادمان قرآن کریم، روابط عمومی، خانواده، کودک، استان‌ها، دانشگاه، بین‌الملل، نهادها و مؤسسات، هنری، آموزش، ترجمه قرآن کریم، پژوهش، محافل و مراسم، زبان‌های بین‌المللی و نظارت و ارزیابی خواهیم بود.

نمایشگاه امسال در فضایی به مساحت 18 هزار متر مربع در مصلای امام خمینی(ره) در 3بخش شبستان اصلی، شبستان نیم‌طبقه بالا و زیرزمین از ساعت 4 عصر تا 24 شب دایر است و تنها در روزهای تعطیل از ساعت 14 آغاز می‌شود. همچنین پایانه اتوبوسرانی و تاکسیرانی در زمان برگزاری نمایشگاه از 3 مسیر شرق، غرب و جنوب تهران به‌طور ویژه به بازدیدکنندگان خدمت می‌دهد.

برگزاری 22 نشست تخصصی و 4 میزگرد از برنامه‌های نمایشگاه امسال است که همراه با برنامه‌های دیگر به‌صورت آنلاین به 3زبان فارسی، عربی و انگلیسی از طریق اینترنت پخش خواهد شد.

بسته فرهنگی ماه رمضان

یکی از بخش‌های نمایشگاه قرآن امسال، فروش کتاب‌های قرآنی و مرتبط با ماه مبارک رمضان است که امسال به گفته رئیس نمایشگاه، برای جلوگیری از تکرار، هر ناشری تنها می‌تواند آثار خود را ارائه کند. در این بین، مؤسسه نشر شهر نیز مجموعه کتاب‌های ویژه ماه مبارک رمضان را منتشر کرده است.

امیرمسعود شهرام‌نیا، رئیس این مؤسسه در این باره به فارس می‌گوید: مجموعه بسته فرهنگی ماه رمضان شامل چند کتاب در رابطه با فرهنگ روزه‌داری مثل کتاب‌های راهنمای جامع روزه‌داری، آشپزی در ماه رمضان و مجموعه نکته‌های اخلاقی و سفارش‌های حکمت آمیز منتشر شده است.

کد خبر 87973

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز