جشنواره بین‌المللی رحمه للعالمین همزمان با ماه مبارک رمضان وباهدف آشنایی شهروندان تهرانی با آداب و رسوم ومناسک عبادی- مذهبی سایر ملل مسلمان همه ساله در ماه مبارک رمضان از سوی مدیریت فرهنگی- هنری منطقه یک سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود.

بهنام خادم، دبیر جشنواره، انتقال و بازنمایی مفاهیم و انگاره‌های دینی سایر ملل مسلمان را از اهداف مهم این جشنواره دانسته و می‌گوید: امسال سومین سالی است که این جشنواره با همکاری وزارت امورخارجه، سازمان فرهنگ وارتباطات و سفرای کشورهای شرکت‌کننده برگزار می‌شود.

وی افزود:رحمه للعالمین منصوب به مقام پیامبر اعظم است، بنابراین در این جشنواره سعی داریم با تکیه بر شخصیت ایشان، مفهوم قناعت و ساده زیستی را محور اصلی برنامه‌های خود قرار داده و با شعار «یک آسمان رحمت بر سفره قناعت» توجه ویژه‌ای به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال اصلاح الگوی مصرف داشته باشیم.

جشنواره امسال نیزهمچون سال‌های گذشته (85و86)در 4‌بخش آواها و نواهای مذهبی شامل گروه‌های تواشیح، قوالی، گروه موسیقی کشورهای ترکیه، سوریه، پاکستان، سودان، افغانستان، آذربایجان و ایران بود.

برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی وهنری ازدیگربخش‌های این جشنواره است که درجریان آن آثارمتنوعی از صنایع‌دستی، کتاب، البسه، عکس، لوح‌های فشرده با موضوعات فرهنگ و هنر، تاریخ و تمدن کشورهای ترکیه، پاکستان، سودان، افغانستان، آذربایجان، بوسنی و هرزگوین و ایران در فرهنگسرای ملل به نمایش در می‌آید. خادم به اجرای شب‌های شعر ملل اشاره کرد و گفت: در این جشنواره از تعدادی شاعر بنام از کشورهای پاکستان، افغانستان، سوریه، آذربایجان و ایران دعوت شده تا با موضوع بزرگداشت رسول اکرم(ص) و حضرت علی(ع) به شعرخوانی بپردازند. ‌

جشنواره رحمه للعالمین بهانه‌ای است تا همه ساله در ایام ماه مبارک رمضان مسلمانان مختلف از گوشه‌ گوشه دنیا گردهم آیند وپیمان برادری واخوت را مستحکم‌تر سازند.
همچنین مهدی توکلیان، دبیر شورای بین‌الملل این سازمان نیز با اشاره به تبعات برگزاری این رویداد فرهنگی - هنری در ایام ماه مبارک در سطح تهران افزود:‌ این جشنواره به‌طور حتم نیازمند اضافه شدن بخش‌های جدیدتر و گستردگی مشارکت کشورهای مسلمان بیشتر برای معرفی آداب و رسوم کشورهای مسلمان در ایام ماه مبارک رمضان است که این موضوع نیز در سیاست‌های برگزاری این رویداد در سال آینده در نظر گرفته شده است.

وی افزود: یک آسمان رحمت بر سفره قناعت که شعار امسال این سازمان در ماه مبارک امسال است با رویکردی بر مبنای قناعت و ساده‌زیستی شکل گرفته است و ‌درهمین راستا یکی از اهداف برگزاری این رویداد نشان دادن ساده زیستی مسلمانان در ایام ماه مبارک رمضان در کشورهای اسلامی است.مدیرکل روابط عمومی سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران از بخش شعرخوانی رمضان به‌عنوان یکی دیگر از بخش‌های این جشنواره یاد کرد و افزود: با انتشار اشعار مرتبط با ماه رمضان می‌توان منبع مهمی از اشعار رمضان را در کشورهای مسلمان به دست آورد.

کد خبر 89776

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز