گروه ادب و هنر: نمایشگاه قرآن کریم، امسال با شعار توسعه مفاهیم قرآن کریم 6 روز زودتر از موعد مقرر برگزار خواهد شد

این نمایشگاه بیست و پنجم مرداد ماه بعد از نماز مغرب و عشاء افتتاح خواهد شد.

محمد علی خواجه‌پیری، رئیس نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در نشست خبری دیروز، با اعلام این مطلب گفت: قرار بود نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از عید تا عید، یعنی از ولادت امام زمان(عج) تا ولادت امام حسن مجتبی(ع) برگزار شود؛ اما برای اینکه این روند ‌آرام دنبال شود، برپایی نمایشگاه سالی 3روز جلوتر می‌آید.

ساعات کار نمایشگاه از ساعت 16 تا 24 و در روزهای تعطیل از ساعت 14 تا 24 خواهد بود.

افزایش وسعت نمایشگاه

وسعت نمایشگاه از 30هزار متر مربع به 35 هزار متر مربع افزایش پیدا کرده است؛ یعنی شبستان اصلی مصلی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت و زیرزمین هم معادل سال قبل افزایش خواهد داشت.

نمایشگاه امسال ضمن رعایت الگوی مصرف از جلوه‌های بصری و هنری بیشتری برخوردار است.به گفته خواجه پیری، 5 سالن برای نشست‌های تخصصی اضافه و مشکل آلودگی صوتی برطرف شده است.چینش نمایشگاه، هم به جهت هماهنگی و هم به جهت ارتباط با بخش‌های دیگر به‌طور کلی تغییر کرده است.

راه‌اندازی بانک جامع اطلاعاتی

سایت نمایشگاه به نشانی اینترنتی Qia.ir و به 3زبان فارسی، انگلیسی و عربی راه‌اندازی می‌شود و تمامی اطلاعات مورد نیاز برای بازدیدکنندگان روی این سایت قرار می‌گیرد.

به گزارش فارس، خواجه پیری با اشاره به اینکه سایت بعد از نمایشگاه برای جمع‌آوری بانک جامع اطلاعات قرآنی کشور نیز فعال خواهد بود، گفت: ان‌شاء‌الله در پایان شهریور بانک مفاد پژوهش‌ها روی سایت قرار می‌گیرد و همین‌طور قاریان، مفسران و خادمان قرآنی به آن اضافه خواهد شد تا وعده 3سال قبل آرام‌آرام تحقق یابد.

در بخش الکترونیک نمایشگاه انجمن وبلاگ‌‌‌نویسان که سال قبل وعده داده شده بود به‌طور قطعی پایه‌گذاری می‌شود و از روی شبکه نمایشگاه شروع به کار می‌کند.

بخش‌های جدید نمایشگاه قرآن

استادان جدید و آثار غیرتکراری در نمایشگاه این دوره حضور دارند.در بخش پژوهش کتب داخلی و خارجی از 12 هزار جلد به 15 هزار جلد افزایش یافته است و فاخرترین کتاب‌های عالم اسلام، حتی تک‌نسخه‌ای‌ها نیز در این نمایشگاه حضور دارند.تعداد پایان نامه‌های دانشجویی نیز 30 درصد افزایش داشته است.

کانون گفتمان جوان و قرآن و  سالن مطالعه در نمایشگاه اضافه شده و بخش احکام بانوان به‌صورت جامع‌تری افزایش یافته است.

خواجه‌پیری در مورد بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن با اشاره به تحولات وسیع آن گفت: بررسی پایان ‌نامه‌های برتر، جشنواره نشریات برتر قرآنی دانشگاه‌ها، تجلیل از مولفین و مترجمین دانشگاه‌ها، تجلیل از هنرمندان برتر دانشگاه‌ها، تجلیل از پیشکسوتان قرآنی دانشگاه‌ها، معرفی رشته‌های قرآنی و دانشگاه‌های مربوطه، ایستگاه جوانان و زندگی، علوم قرآنی روز و برگزاری 17 نشست تخصصی با موضوعات روز از دیگر بخش‌های دانشگاهی نمایشگاه خواهد بود.

تخفیف از 10 تا 60 درصد

در فروشگاه مرکزی کتاب‌ها به‌صورت موضوعی دسته‌بندی و فروخته می‌شود. کتاب‌های این فروشگاه از 20 درصد تخفیف و سایر غرفه‌ها از حداقل 10 درصد تخفیف برخوردار خواهد بود.دسته‌ای از کتاب‌ها نیز که برای سنین مختلف و خانواده‌ها در نظر گرفته شده است به‌صورت یکجا و با 50 تا 60 درصد تخفیف عرضه خواهد شد.

تجلیل از خادمان بالای 80سال

در مراسم افتتاحیه و اختتامیه نمایشگاه امسال از خادمان قرآن کریم تجلیل خواهد شد و از 10 خادم بالای 80 سال تقدیر به عمل خواهد آمد. این تقدیر برای جلوگیری از فراموشی این عزیزان مانند مرحوم آذر یزدی خواهد بود.

کتاب زندگی و خادمان دوره‌های سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم نمایشگاه قرآن نیز در این نمایشگاه ارائه می‌شود. زندگی و آثار برخی از این خادمان مانند مرحومان فولادوند، صفارزاده و آذریزدی به نمایش گذاشته خواهد شد.

شبیه‌سازی مجازی نمایشگاه‌

در بخش نشر الکترونیک، نمایشگاه قرآن امسال شاهد تحول ویژه‌ای است. امسال 2بخش نرم‌افزارها و صوت و تصویر کاملا از یکدیگر تفکیک شده است.

رئیس نمایشگاه قرآن در ادامه از کاهش تعداد شرکت‌های نرم‌افزاری از 90شرکت به 60 شرکت خبر داد و گفت: در این بخش رشد کیفی داشتیم ضمن اینکه در بخش صوت و تصویر نمایشگاه امسال، موسیقی همانند شبکه قرآن و معارف سیما به‌طور کلی حذف شده است و حضور ندارد.

در بخش الکترونیک نمایشگاه امسال، نمایشگاه دوره‌های پانزدهم و شانزدهم، به‌طور کامل و با تمامی جزئیات و به‌صورت مجازی ارائه می‌شود. بخش ارسال بلوتوث‌های قرآنی نیز مانند سال گذشته فعال است.تمامی نرم‌افزارها دارای برچسب کیفیت و مرغوبیت خواهند بود.نرم‌افزارهای فاخر خارجی نیز در بخش بین‌المللی ارائه خواهد شد.

غرفه پاسخگویی به شبهات قرآنی

در بخش حوزه‌های علمیه 22 نشست با موضوعات روز برگزار می‌شود. 2دفاعیه ارشد و دکتری و 2کتاب قرآنی به‌صورت نمادین نقد و بررسی خواهند شد. در نمایشگاه امسال بخش پاسخگویی به شبهات قرآنی اضافه شده است.

بخش ترجمه رویکرد جدیدی دارد و نموداری از مترجمان قرآن 108 کشور جهان، به تفکیک قومیت و مذهب، وجود دارد.به گفته خواجه پیری، در بخش خانواده 4 موضوع اصلی معضلات ازدواج، معضلات در روابط خانوادگی، معضلات در تربیت فرزندان و حضور زنان در جامعه وجود دارد.

کد خبر 87518

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز