همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی ایران گفت: با اعتماد وزارت نفت به پیمانکاران ایرانی، مسئولیت توسعه دو فاز در پارس جنوبی به شرکت های داخلی واگذار شده است

 به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، محمدرضا غفاری‌زاده اظهار داشت: اعتماد وزارت نفت به تجربه‌های پیشین شرکت اویک در توسعه فازهای 9 و 10 موجب شد تا مسئولیت توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی به این شرکت که از شرکت‌های زیرمجموعه اویک است، واگذار شود.

وی افزود: فعالیت پیمانکاران داخلی در اجرای فازهای 9 و 10 پارس جنوبی، بسیار مطلوب و بی نقص بود و مقایسه این پروژه با فازهای پیشین پارس جنوبی، توانمندی پیمانکاران داخلی نسبت به گذشته را روشن می‌کند.

مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی ایران خاطرنشان کرد: توسعه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی، نخستین پروژه‌ای است که تامین مالی آن به روش فاینانس انجام شده است، ضمن اینکه این پروژه از نظر رعایت محیط زیست، سبزترین پروژه موجود در عسلویه نیز به شمار می‌آید.

بر پایه این گزارش،‌ بخش خشکی توسعه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی با صرف 90 میلیون نفر ساعت کار مهندسی و تدارک از سوی شرکت اویک در مقابل یک میلیون نفر ساعت نیروی خارجی به ثمر نشسته و برای احداث پالایشگاه طرح توسعه مراحل 9 و 10 پارس جنوبی، حدود 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است.

این گزارش افزوده است که برای نخستین بار در صنعت نفت کشور در پروژه ساخت تاسیسات ساحلی و فراساحلی فازهای 9 و 10 پارس جنوبی، بیش از 70درصد مشارکت داخلی صورت گرفته است.

این گزارش حاکی است که فازهای 9 و 10 میدان گازی پارس جنوبی به عنوان بزرگ ترین طرح ملی به منظور تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز طبیعی تصفیه شده برای تزریق به شبکه سراسری، استخراج روزانه 80 هزار بشکه میعانات گازی برای صادرات، تولید سالانه یک میلیون تن اتان برای مصرف پتروشیمی، تولید سالانه یک میلیون و 50 هزار تن گاز مایع (ال.پی.جی) و تولید روزانه 400 تن گوگرد برای صادرات، طراحی شده است.

کد خبر 87743

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز