شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند که بالا رفتن سن در افراد باعث شادتر شدن آن‌ها می‌شود

به گزارش بی‌بی‌سی روانشناسان آمریکایی در مطالعات خود پی برده‌اند که برخلاف نگرانی‌ها در مورد سلامت روحی ضعیف افراد مسن، زندگی در سنین بالا دورانی طلایی و آرام را در پی دارد.

آن‌ها دریافته‌اند که پیرترها از وقت خود به بهترین نحو استفاده می‌کنند و از وقایعی که باعث ایجاد استرس و ناراحتی می‌شود پرهیز می‌کنند.

این مطالعه که توسط دکتر لورا کارستنسن از دانشگاه ستنفورد انجام شده و در انجمن روانشناسی آمریکا به ثبت رسیده، همچنین نشان می‌دهد که سلامت روحی افراد در نتیجه سرزندگی و آرامش، افزایش می‌یابد. البته افرادی که از بیماری‌های مرتبط را زوال عقل رنج می‌برند اینطور نیستند.[نکته بهداشتی روز: افسردگی در میان سالمندان]

دکتر کارستنسن در مطالعات خود دلیلی نیز برای این امر یافته‌است.

وی در مشاهدات مختلف خود بر روی افرادی از سنین 18 تا 90 سال، از آن‌ها خواست که حالات روحی خود را در جایی ثبت کنند.

سپس او با بررسی تجربه‌های روحی این افراد دریافت که پیرترها کمتر از افراد جوان دچار ناراحتی می‌شوند و نسبت به شنیدن انتقاد اطرافیان صبورتر هستند.

افراد پیرتر از در کنترل و ایجاد تعادل در حالات روحی خود حرفه‌ای تر رفتار می‌کردند و این قابلیت با بالارفتن سن افزایش می‌باید.

روانشناسان دلیل این برتری‌ها را در درک پیرها از موقعیت می‌دانند. افراد پیر مطلعند که زمان زیادی از عمرشان باقی نمانده همین امر هم باعث می‌شود که با شادتر ساختن لحظات استفاده بیشتری از آن کنند.

[صفحات‌مناسب سالمندان در وب]

علاوه بر این، آن‌ها تجربه بیشتری دارند و می‌توانند نتیجه روحی بعضی از کارها را پیش‌بینی و از انجام آن دسته از کارهایی که باعث استرس می‌شود جلوگیری کنند.

این مطالعه به اصلاح تصورات غلطی که جوان‌ها از دوران پیری دارند کمک می‌کند و آن‌ها را برای استفاده بهینه از دوران آرام و بدون استرس در سنین بالا آماده می‌سازد.

کد خبر 87270

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز