شنبه ۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۲۰:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک سقوط ساده یکی از خطرناک‌ترین آسیب‌هایی است که سالمندان با آن مواجهند:

به نوشته تایم یک چهارم از آمریکاییان سالمند که پس از سقوط دچار شکستگی لگن می‌شوند،‌ در طول شش ماه بعد از آن می‌میرند.

 اما این که دقیقا علت اینکه شمار زیادی از افراد سالمند دچار سقوط می‌‌شوند، و بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از آنها چیست،‌ اطلاعات دقیقی در درست نبوده است.

اکنون یک بررسی جدید بوسیله پژوهشگران دانشگاه جانز هاپکینز شواهدی درا ین مورد را به دست می‌دهد. پژوهشگران با بررسی داده‌های به دست آمده از موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا دریافتند که 35 درصد آمریکایی‌ها بالای 40 سال یعنی حدود 69 میلیون نفر، به اختلال کارکرد بخش دهلیزی گوش داخلی - که وظیفه حفظ تعادل بدن را به عهده دارد-  مبتلا هستند. این داده‌ها نشان داد که تا60 سالگی و بالاتر عدم‌ تعادل گوش داخلی بیش از نیمی از آمریکاییان را مبتلا می‌کند.

 این بررسی همچنین نشان داد که اختلال کارکرد دهلیز گوش داخلی خطر سقوط را به اندازه 12 برابر افزایش می‌دهد. گرچه این  اکنون این رابطه بدیهی به نظر می‌رسد،‌ اما دکترها پیش از این فکر می‌کردند مقصر اصلی در سقوط سالمندان اختلال بینایی و مشکلات حفظ هماهنگی عضلانی است.

 و در حالیکه پزشکان همیشه مشکل حفظ تعادل را در نظر داشته‌اند،‌ بیشتر این قضیه را به زوال بینایی یا وضعیت ذهنی نسبت می‌دادند،‌ نه گوش داخلی.

 دکتر یوری آگراوال، متخصص گوش و حلق و بینی در بیمارستان جانز هاپکینز و سرپرست این بررسی جدی در این باره گفت: "افراد دچار مشکلات تعادل گوش داخلی به طور مرتب از سرگیجه یا سیاهی رفتن چشم‌ها شکایت می‌کنند. بنابراین کاملا منطقی است که این افراد بیشتر در معرض سقوط باشند."

 آگراوال در مورد اینکه این اختلال گوش داخلی که به عدم تعادل می‌انجامد، چرا به وجود می‌آید، می‌گوید بیش از همه احتمال دارد این مشکلات صرفا با افزایش سن شروع شود. سیگار کشیدن، دیابت و فشار خون بالا نیز با میزان بیشتر مشکلات تعادل گوش داخلی همراهند.

 خوشبختانه این عارضه در مطب دکتر قابل تشخیص است: از بیماران خواسته می‌شود که که بر روی بالشتک سفت بایستند و چشم‌ها را به هم نزدیک کنند. در این حالت که فرد از حس لمس و بینایی برای حفظ تعادل نمی‌تواند استفاده کند، بیمارانی که دچار مشکل گوش داخلی هستند، فورا می‌افتند. به گفته آگراول اضافه کردن این آزمون ساده به معاینات جسمی سالانه باعث صرفه ‌جویی میلیون‌ها دلار و حفظ حیات افراد می‌شود.

کد خبر 82505

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز