دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

گروه اجتماعی: دست‌کم امسال 30 هزار مدرسه به بخش تعاونی و 4 هزار و 200 مدرسه نیز به حوزه علمیه قم واگذار می‌شود.

البته نباید فراموش کرد که 5 هزار مدرسه نیز از سال تحصیلی آینده به‌صورت هیات امنایی اداره خواهد شد.

اردیبهشت امسال معاون تحقیقات وزیر تعاون از برنامه‌ریزی برای واگذاری مدیریت مدارس به تعاونی‌های فرهنگیان براساس تفاهمنامه منعقده با وزارت آموزش و پرورش سخن گفت.

غلامحسین حسینی‌نیا، همچنین دیروز از احتمال ابلاغ راه‌اندازی 30 هزار تعاونی آموزشگاهی در کشور در هفته آینده خبر داد. راه‌اندازی تعاونی آموزشگاهی و واگذاری مدارس در قالب تعاونی‌ها، از پروژه‌های در حال پیگیری وزارت تعاون است.

وی علت تاخیر در اجرای این پروژه را تغییرات مدیریتی به‌وجود آمده در وزارت آموزش و پرورش بیان کرد و افزود: تغییر معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش موجب شد تا عملا کار از ابتدا آغاز شود.

در حالی که معاون وزیر تعاون به صراحت از واگذاری مدارس خبر می‌دهد، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی اقتصادی و زیستی آموزش و پرورش مرداد‌ماه سال گذشته اعلام کرد که طبق تفاهمنامه‌ای با وزارت تعاون قصد داریم امسال، 30 هزار تعاونی آموزشگاهی در مدارس کل کشور راه‌اندازی کنیم.

به گفته محمد‌علی غفاری، در این تعاونی‌ها وسایل و ملزوماتی که دانش‌آموزان و معلمان به آن نیاز دارند، فروخته می‌شود.البته در همان ایام نیز معاون تحقیقات وزارت تعاون اعلام کرد: 30هزار تعاونی آموزشگاهی برای آشنایی دانش‌آموزان با بخش تعاون در مدارس کشور ایجاد می‌شود و این رقم در سال‌های بعد به 70 هزار واحد خواهد رسید.

حسینی نیا، هدف از تشکیل تعاونی‌های آموزشگاهی را زمینه‌سازی‌ برای مسئولیت‌پذیری، آموزش و مقررات تعاونی‌ها بیان کرد.هر چند وی اخیرا اعلام کرد که کار‌گروه‌هایی برای تشکیل تعاونی‌های آموزشگاهی، آموزش تعاون در کتاب‌های درسی، مسائل و مشکلات تعاونی‌های فرهنگیان، راه‌اندازی آموزشگاه‌های تعاونی و درنهایت واگذاری مدارس به تعاونی‌ها به‌صورت سیستم هیات امنایی ایجاد شده‌بود. به‌گفته معاون وزیر تعاون این طرح در قالب واگذاری امور به مردم و تعاونی‌ها صورت گرفته است.

معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت تعاون نیز سال گذشته اعلام کرد: وزارت آموزش و پرورش در طرح مشترکی با وزارت تعاون قرار است تا مدارس دولتی را به تعاونی‌ها واگذار کند.
عبد‌المجید غریب‌رضا تصریح کرد: طبق این طرح برخی مدارس که به‌صورت دولتی اداره می‌شوند، تحت مدیریت هیات امنا و کارکنان مدرسه قرار می‌گیرند.

واگذاری مدارس به حوزه علمیه

در حالی که فروردین امسال معاون حوزه‌های علمیه خواهران از واگذاری امور 4هزار و 200 مدرسه دخترانه به حوزه علمیه خواهران براساس تفاهمنامه امضا شده بین مدیر حوزه علمیه قم و وزیر آموزش و پرورش خبر داد، ولی مسئولان ستاد همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه آن را تکذیب کردند.

دبیر‌کل شورای‌عالی وزارت آموزش و پرورش در این مورد گفت: این واگذاری‌ها هیچ تاثیری در مواد آموزشی 3 دوره تحصیلی نخواهد گذاشت و تنها مدیریت مدارس به این واحدها سپرده می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش نیز در این باره به همشهری گفت: قرار است در هر استان تنها 3 مدرسه - از هر دوره یک مدرسه - به حوزه واگذار شود. هیچ عدد و رقمی در واگذاری مدارس به حوزه علمیه خواهران مد‌نظر نیست و هنوز الگوی مشخصی برای این کار وجود ندارد.

در حالی که مسئولان آموزش و پرورش ترجیح می‌دهند در باره موج واگذاری‌ها سکوت کنند، براساس اعلام معاون وزیر تعاون واگذاری مدارس به تعاونی‌ها از هفته آینده آغاز می‌شود. چه بسا که تفاهمنامه‌های دیگری نیز در این باره پیگیری و اجرا شود.

کد خبر 86964

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز