گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: تا‌کنون مسئولان دولتی بارها اعلام کرده‌اند که مدارس کپری در سیستان و بلوچستان وجود ندارد

این در حالی است که نماینده مردم چا‌بهار هفته گذشته در مجلس از ادامه تحصیل برخی از دانش‌آموزان حوزه انتخابیه‌اش در مدارس کپری سخن گفت.

یکی از بارزترین نمونه‌های محرومیت وجود مدارس کپری است که با وجود حمایت‌های دولت و مجلس از طرح‌های مدرسه‌سازی، هنوز رفع نشده است.

یعقوب جدگان، 4 شهریور امسال در نطق میان دستور خود در مجلس با برشمردن مشکلات مردم چابهار، کنارک و نیک‌شهر خطاب به رئیس‌جمهوری گفت: «دانش‌آموزان ما هنوز در بعضی از مدارس کپری و خشتی و گلی قدیمی درس می‌خوانند.»

روز‌شمار حذف مدارس‌کپری در 2 سال اخیر

در دولت نهم برای حذف مدارس کپری بخشنامه‌ای به ادارات نوسازی مدارس سراسر کشور ابلاغ و طی آن درخواست شد که از اعتبارات عمرانی و دیگر طرح‌های خود برای حذف مدارس کپری استفاده کنند.

حذف مدارس کپری در استان سیستان و بلوچستان ماجرایی طولانی است که ظاهرا پایانی ندارد. در مقام حرف در این باره کم وعده نداده‌اند، هر چند مسئولان هنوز هم معتقدند که مدارس کپری در این استان به مدارس استاندارد تبدیل شده‌اند.

حذف مدارس کپری، یکی از افتخارات دولت نهم

خبر‌گزاری جمهوری اسلامی دی‌ماه 86 به نقل از استاندار سیستان و بلوچستان از حذف مدارس کپری خبر داد و نوشت: «حذف مدارس کپری توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از افتخارهای دولت نهم در این استان است.»

حبیب‌الله دهمرده گفت: در سفر نخست رئیس‌جمهوری و اعضای هیات دولت به این استان برای حذف مدارس کپری ۵۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته بود. با پیگیری‌های انجام شده این رقم به  ۱۷۰میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال افزایش یافت.

حذف کامل مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

به فاصله یک سال از اظهارات دهمرده، خبرگزاری فارس در15 بهمن 87 به نقل از علی‌محمد آزاد که جایگزین دهمرده در استانداری سیستان و بلوچستان شده نوشت: تا پایان امسال(87) تمام مدارس کپری سطح استان به‌طور کامل حذف خواهند شد. این در حالی است که استاندار پیشین از حذف مدارس کپری در این استان خبر داده‌بود.

از سوی دیگر معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش نیز سال گذشته وعده برگزاری جشن حذف مدارس کپری در سیستان و بلوچستان را داد که هیچ‌گاه محقق نشد.

دولت نهم طلایه‌دار حذف مدارس کپری

پورتال استانداری سیستان و بلوچستان در 12 اردیبهشت امسال خبری به نقل از استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد: دولت نهم طلایه‌دار حذف مدارس کپری از مناطق محروم این استان شد.

به گزارش روابط عمومی استانداری، علی‌محمد آزاد، در آستانه برگزاری جشن بزرگ کپر‌زدایی از مدارس استان اظهار‌داشت: با احداث 830 کلاس درس «مدارس کپری منطقه برای همیشه به تاریخ پیوست.»

به گفته وی، دولت نهم با اختصاص 200 میلیارد ریال همه مدارس کپری را حذف و به جای آنها فضاهای آموزشی مناسب با امکانات لازم بنا کرد. استاندار با تقدیر از تلاش مسئولان اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: به‌زودی جشن بزرگ کپرزدایی در همه شهرهای این استان برگزار می‌شود.

ادعایی که واقعیت ندارد

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور نیز در ادامه این داستان اواخر مرداد‌ماه امسال در ادامه در مورد آخرین وضعیت مدارس کپری کشور اظهار کرد: «امروز ما ادعا می‌کنیم که کلاس‌های کپری موجود در استان‌ها جمع‌آوری شده‌اند.»

مرتضی رئیسی با استناد به آمار اعلام کرد: طبق آمار، یک هزار و 200 کلاس کپری در سیستان و بلوچستان به‌عنوان استانی که دارای بیشترین کلاس‌های کپری در سطح کشور بود، جمع‌آوری شد و پس از آن، جمع‌آوری مدارس کپری در جنوب کرمان و استان لرستان نیز به‌طور جدی پیگیری شد.

در حالی که هنوز مدارس کپری در کشور فعالیت دارند که بنابر اصول مصرح قانون اساسی برخورداری از امکانات آموزشی برای همگان باید یکسان و برابر باشد و این وظیفه دولت است که شرایط تحصیل مطلوب دانش‌آموزان را فراهم کند.

کد خبر 89075

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز