گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: ممنوعیت ادامه فعالیت مدارس ابتدایی روستایی و عشایری با کمتر از 40 دانش‌آموز، مشکلاتی را برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان مناطق روستایی و عشایری ایجاد می‌کند

براساس اصلاحیه چار‌‌چوب ساماندهی 2 معاونت برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش، همچنین فعالیت مدارس متوسطه نظری شهری با کمتر از 40 دانش‌آموز و فنی و حرفه‌ای با کمتر از 30 هنرجو ممنوع است و شرط ادامه فعالیت مدارس متوسطه روستایی حداقل 15 دانش‌آموز ذکر شده‌است.

به گفته فرماندار دیلم، «اجرای بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید برای شهرستان‌های کم جمعیت مشکل‌آفرین است.» اگر مدارس ابتدایی تعطیل شود، کمتر خانواده‌ای می‌تواند فرزندش را برای تحصیل به شهر یا روستاهای پرجمعیت بفرستد.

به گزارش فارس، عبدالله‌ ستار‌پناهی معتقد است که با اجرای این بخشنامه، همه مدارس راهنمایی در روستاهای شهرستان دیلم تعطیل می‌شود. اصولی نیست که اینک با یک بخشنامه دست‌وپاگیر برای تحصیل دانش‌آموزان روستایی این قشر محروم از ادامه تحصیل باز بمانند.

مسئولان باید بپذیرند که در بسیاری از مناطق نمی‌توان همه تصمیم‌گیری‌های ‌ستادی را اجرا کرد. آموزش و پرورش نباید صرفا با اتکا به اظهار نظر کتبی و شفاهی رؤسای سازمان‌های آموزش و پرورش استان‌ها و بدون بررسی‌های کارشناسی، برای حدود 175 هزار دانش‌آموز عشایری بخشنامه و دستور‌العمل صادر کند.

به همین دلیل است که مدیرکل سابق آموزش و پرورش عشایری معتقد بود که باید در برنامه‌ریزی‌ها تفاوت مدارس شهری، روستایی و عشایری را در نظر گرفت.

چنانچه دستورالعمل جدید آموزشی - که اواخر مرداد‌ماه به سازمان‌های آموزش و پرورش استان‌ها ارسال شده - اجرا شود، به‌دلیل پراکندگی، سخت گذر بودن و در دسترس نبودن وسایل نقلیه در مناطق عشایری و روستایی، بسیاری از دانش‌آموزان که در 58 درصد مدارس عشایری درس می‌خوانند، مجبور به ترک تحصیل خواهند‌شد.

مدیر آموزش و پرورش دیلم اعلام کرده که «شرایط این بخشنامه برای روستاییان سخت است و احتمال ترک تحصیل دانش‌آموزان روستایی بالا می‌رود.» از طرفی شرایط تشکیل مدارس وجود ندارد و دانش‌آموزان باید از روش‌هایی نظیر آموزش از راه دور، روستا مرکزی یا خرید خدمات آموزشی برای تحصیل خود استفاده کنند.

مدارس عشایری، نمود تبعیض

مدارس عشایری از جمله مدارس محروم و البته مظلوم کشور است که با توجه به تمرکز گریزی و به دور بودن از مناطق پر‌جمعیت شهری، میزان محرومیت بالاتری دارد. آنچه از وضعیت این مدارس منتشر شده این است که 2درصد جمعیت کشور، عشایر هستند و حدود 175 هزار دانش‌آموز عشایر در کشور وجود دارد که در سال‌های گذشته با رشد حدود 50 درصد روبه‌رو بود‌ه‌است.

در حال حاضر بیشترین جمعیت عشایر دانش‌آموزی در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان و آذربایجان غربی ساکن هستند که حجم بالای آنها در دوره ابتدایی تحصیل می‌کنند.

براساس آمارهای موجود بیش از 125 هزار نفر در دوره ابتدایی، حدود 35 هزار نفر در مقطع راهنمایی و بیش از 12 هزار نفر دبیرستانی و پیش‌دانشگاهی هستند.

سال گذشته نیز براساس طرح ساماندهی نیرو در آموزش و پرورش برخی مدارس دونوبته بدون در نظر گرفتن عواقب آن یک نوبته شد. یکی از پیامدهای اجرای این طرح افزایش تعداد دانش‌آموزان به بیش از 40 نفر بود.

کد خبر 89410

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز