گروه‌ استان‌ها- نگار صادقی: اینجا آخر خط است، هر کالایی که به‌صورت رسمی یا غیررسمی وارد استان می‌شود معمولا تاریخ مصرف دارد

و اگر زود به فروش نرسد فاسد می‌شود، هم مصرف‌کنندگان از شرایط موجود ناله می‌کنند و هم فروشندگان از ادامه روند فعلی ناامید هستند.

حسین رضایی رئیس اتحادیه خواربار زاهدان با بیان این مطلب به همشهری می‌گوید: قیمت کالاهای اساسی در سیستان و بلوچستان ثابت بوده و طی 9 ماه اخیر تکان نخورده است،  اما قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته بسیار کمتر شده است.

بازارچه مرزی میرجاوه که محلی برای رفت‌وآمد پیله‌وران به پاکستان و فروش برخی از کالاهای اساسی و واردات مایحتاج مورد نیاز زاهدانی‌ها بود، به‌دلیل ناامن بودن مرزها 2 ماه است که بسته شده است، به این ترتیب درآمد بخش قابل توجهی از خانوارهای این استان کاهش یافته است.

رضایی می‌گوید: با بسته شدن مرز میرجاوه بسیاری از کالاهایی که قرار بود به پاکستانی‌ها فروخته شود روی دست کسبه مانده است، آنها هم چاره‌ای ندارند جز اینکه کالای خود را زیر قیمت بفروشند.

وی با بیان اینکه قیمت برنج و حبوبات در زاهدان نسبت به سایر استان‌های ایران ارزان‌تر است، ادامه می‌دهد: با اینکه قیمت کالاهای اساسی در این استان نسبت به سایر نقاط کشور پایین‌تر است اما زمانی که مردم پولی نداشته باشند نمی‌توانند کالایی هم بخرند.
رئیس اتحادیه خواربار زاهدان با بیان اینکه بیشترین درآمد سیستانی‌ها از طریق مرز بود تاکید می‌کند که با بسته شدن مرزها درآمد مردم هم قطع شده است.

وی با اشاره به آزادسازی قیمت‌ها در آینده با اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها می‌گوید: اگر این طرح اجرا شود خدا می‌داند که چه اتفاقی در انتظار خانوارهای کم‌درآمد است، در حال حاضر مردم مشکلات اقتصادی فراوانی دارند و قدرت خریدشان هم هر روز در حال کاهش است؛ حال اگر این طرح هم اجرا شود طبیعی است که همه چیز هم گران می‌شود.

یکی از اهالی زاهدان قیمت کالاهای اساسی در استان را به‌رغم افزایش نیافتن‌شان نسبت به 9 ماه گذشته بالا می‌داند و می‌گوید: با حقوق ماهانه 400 هزار تومان نمی‌توانیم به تامین حداقل نیازهای معمولی یک خانوار 4 نفره بپردازیم، این در حالی است که بخش قابل توجهی از اهالی سیستان و بلوچستان مدت‌هاست که مزه گوشت را فراموش کرده‌اند و آخرین باری که از گوشت قرمز و سفید استفاده کرده‌اند را به یاد نمی‌آورند.

قیمت میوه و تره‌بار در استان طی ماه‌های اخیر ثابت بوده با این حال نسبت به ابتدای امسال از افزایش کمی برخوردار بوده است.سیدجلال طباطبایی رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار زاهدان با بیان اینکه مردم این استان قدرت خرید میوه و تره‌بار را دارند، تصریح می‌کند: قدرت خرید ما در مقایسه با تهرانی‌ها پایین است اما در مقایسه با استان‌های همجوارمان پایین نیست.

قیمت نان هم در استان زاهدان برخلاف سایر استان‌ها، از 2 سال پیش تاکنون ثابت بوده، این در حالی است که نانوایان معتقدند زمانی که دستمزد کارگران افزایش می‌یابد و نرخ تورم هم در کشور ثابت نیست چرا باید قیمت نان در استان ثابت باشد؟

به گفته یکی از نانوایان زاهدانی، اگر روند تثبیت قیمت نان در این استان همچنان ادامه یابد در آینده شاهد تعطیلی نانوایی‌ها در این استان خواهیم بود چرا که هزینه تولید نان در استان بسیار بیشتر از درآمد آن است.

محمدخدابخشی رئیس اتحادیه خبازان زاهدان نیز با بیان اینکه باکیفیت‌ترین نان ایران در زاهدان تهیه می‌شود، می‌گوید: بهتر بود قیمت نان در استان به نسبت نرخ تورم و دستمزد کارگران افزایش می‌یافت.

قیمت کالاهای اساسی در استان‌های مختلف ایران مانند داستان چوب دوسر طلایی شده است که نمی‌توان حق را به یک بخش داد، هم فروشندگان و تولیدکنندگان از ادامه روند فعلی گلایه می‌کنند و هم مصرف‌کنندگان.

تولیدکنندگان معتقدند قیمت‌ها به نسبت نرخ تورم و هزینه‌های موجود چندان هم بالا نیست و زمانی که بحث افزایش قیمت‌ها پیش می‌آید هر اتحادیه خود را با اتحادیه دیگر مقایسه کرده و معتقد است قیمتی که هم‌اکنون از سوی آنها در اختیار مصرف‌کننده‌ها قرار می‌گیرد چندان هم بالا نیست، این در حالی است که مصرف‌کنندگان نظر دیگری دارند و از افزایش قیمت‌ها گلایه می‌کنند و قیمت‌ها را با اینکه افزایشی هم نداشته‌اند بالا می‌دانند.

کد خبر 97583

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز