همشهری آنلاین: رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران از افزایش 10درصدی حجم مبادلات تجاری ایران در سال 1387 نسبت به سال ماقبل خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت ایران، مهدی غضنفری افزود: حجم مبادلات تجاری کشور در سال 1386، 63 میلیارد و 716 میلیون دلار بوده که این میزان در سال گذشته به 71 میلیارد و 822 میلیون دلار رسیده است.

وی، میزان صادرات در سال 87 را 16 میلیارد و 803 میلیون دلار دانست و اظهار داشت: این در حالی است که میزان صادرات در سال 86، 15 میلیارد و 266 میلیون دلار بوده است.

معاون وزیر بازرگانی، بزرگ‌ترین شرکای تجاری جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته را به ترتیب عراق، امارات متحده عربی ، چین، هند، جمهوری کره ، ژاپن، افغانستان، ترکیه ، بلژیک و عربستان سعودی ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه کشور عراق از لحاظ ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی در سال 1387 (بدون احتساب میعانات گازی) به بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران تبدیل شد خاطرنشان کرد: کشورمان در 12 ماهه سال 1387 بیش از 2 میلیارد و 383 میلیون دلار کالای غیرنفتی به بازار عراق عرضه کرده در حالی که صادرات ایران در مدت مشابه سال 1386 معادل 1 میلیارد 586 میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 86 امارات متحده عربی به عنوان بزرگ‌ترین شریک صادراتی ایران بوده و در سال گذشته در رتبه دوم جای گرفت گفت: ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به این کشور در سال گذشته معادل 2 میلیارد و 328 میلیون دلار بود در حالی که در مدت مشابه سال 1386 معادل 2 میلیارد و 153 میلیون دلار کالا به این کشور صادر شد.

وی تاکید کرد: پروپان مایع، سایر گازهای نفتی، متانول، پسته تازه و خشک‌شده، بوتان مایع، اتیلن، فرش و سایر کفپوش‌های نسجی از پشم و آمونیاک بدون آب از عمده‌ترین کالاهای صادراتی ایران (بدون احتساب میعانات گازی) به کشورهای یادشده بوده است.

غضنفری به بزرگ‌ترین شرکاى تجارى ایران از لحاظ ارزش واردات اشاره کرد و گفت: در سال 87 کشورهاى، امارات متحده عربى، آلمان، چین، سوییس، جمهورى کره، انگلستان، ایتالیا، فرانسه ، هند و ترکیه از جمله کشورهاى واردکننده کالا به ایران بوده‌اند که البته ما صادرات قابل توجهى نیز به این کشورها انجام داده‌ایم.

راه‌اندازی 8 مسیر دریایی برای حمل کالاهای صادراتی

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین افزود:سازمان توسعه تجارت ایران در طول سال گذشته راه‌اندازی 8 مسیر دریایی منظم را برای حمل کالاهای صادراتی در دستور کار خود قرار داد و با همکاری شرکت‌های کشتیرانی اجرا کرد.

مهدی غضنفری با اشاره به اینکه این مسیرهای دریایی با همکاری شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، والفجر و خزر برقرار شد، گفت: مسیرهای بندرعباس به شارجه، بحرین، دمام و بنادر کشورهای آفریقایی و ونزوئلا از جمله این مسیرهای دریایی است.

وی افزود: همچنین مسیر دبی- بندرعباس- چابهار و مسیر بندر امام خمینی به مقاصد بازارهای هدف و همچنین بندر انزلی، امیرآباد و نوشهر به مقاصد بنادر آکتائو در قزاقستان و آستاراخان در روسیه از مسیرهای دریایی هستند که در سال گذشته راه‌اندازی شد.

غضنفری در خصوص حمایت‌های مالی حمل کالاهای صادراتی گفت: سازمان توسعه تجارت ایران پرداخت 50 درصد از هزینه‌های خرید 200 کانتینر یخچالی و همچنین برنامه‌ریزی جهت پرداخت کمک سود جهت خرید 800 کانتینر و بارگیر یخچالی را در اولویت‌های کاری خود در سال گذشته قرار داده بود.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: دولت تسهیلات یادشده را به منظور دست‌یابی به اهداف توسعه صادرات غیرنفتی دنبال کرده است و به همین لحاظ تدابیر ویژه‌ای را برای حمایت از حمل و نقل سریع و ارزان کالاها از طریق ایجاد خطوط منظم کشتیرانی میان ایران و کشورهای مختلف اتخاذ کرده است.

معاون وزیر بازرگانی افزود: در این راستا، سازمان توسعه تجارت ایران0 حمایت‌هایی را برای استمرار برقراری مسیر منظم کشتیرانی توسط کشتیرانی در خلیج فارس و دریاچه خزر اعمال خواهد کرد. بر این اساس، در سال جاری خطوط حمل دریایی جدیدی از بنادر شمالی کشور (نوشهر، انزلی و امیرآباد) به بنادر ترکمن‌باشی در ترکمنستان و باکو در جمهوری آذربایجان راه‌اندازی خواهد شد.

کد خبر 86777

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز