همشهری آنلاین: سرپرست دفتر توسعه صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت ایران گفت:

صادرات خدمات فنی و مهندسی کشوردر چهار ماه نخست امسال از مرز 731 میلیون دلار گذشت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت ایران، محمدحسن مهدی‌پور در این باره گفت: در برنامه چهارم توسعه معادل 3 میلیارد دلار برای صادرات خدمات فنی و مهندسی سال 1388 پیش‌بینی شده که عملکرد 731 میلیون دلاری در 4 ماهه نخست، بیانگر این است که صادرات خدمات فنی و مهندسی در مجموع 12 ماه امسال از اهداف پیش‌بینی شده فراتر خواهد رفت.

وی تصریح کرد: با توجه به رکود اقتصاد جهانی و انعقاد بیشتر قراردادهای فنی و مهندسی در نیمه دوم سال، میزان یادشده از صادرات خدمات فنی و مهندسی در چهار ماه نخست امسال مطلوب به نظر می‌رسد.

مهدی‌پور با اشاره به اینکه عملکرد فراتر از اهداف صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال گذشته نیز محقق شد، افزود: درسال 1387 بالغ بر 2 میلیارد و 500 میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی صادر شد در حالی که اهداف پیش‌بینی شده برنامه چهارم توسعه برای سال گذشته معادل 2 میلیارد و 400 میلیون دلار بود.

وی با بیان اینکه کل اهداف پیش‌بینی شده صادرات خدمات فنی مهندسی در مدت پنج ساله برنامه چهارم توسعه را 10 میلیارد دلار دانست و تصریح کرد: تاکنون 8 میلیارد و 431 میلیون دلارآن محقق شده است و پیش‌بینی می شود میزان صادرات خدمات فنی مهندسی تا پایان برنامه چهارم توسعه از اهداف پیش‌بینی شده فراتر رود.

وی در خصوص آمار صادرات خدمات فنی و مهندسی در چند سال گذشته گفت: صادرات خدمات فنی مهندسی کشورمان در سال‌های 81 معادل 257، سال 82 معادل 530، سال 83 معادل 941، سال 84 معادل 1 میلیارد و 500 میلیون دلار، سال 85 معادل 1 میلیارد و 600 میلیون دلار و در سال 86 معادل 2 میلیارد و 100 میلیون دلار میلیون دلار بوده است.

گفتنی است بیشترین صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا بوده است؛ همچنین راهسازی، ساختمان و ... از جمله مهم‌ترین حوزه‌های صادرات خدمات فنی و مهندسی کشورمان است.

کد خبر 86961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز