گروه اقتصادی: 2 طرح بزرگ صنعتی و نفتی پنجشنبه گذشته با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید

طرح موتور ملی دیزل سنگین ایران، نخستین طرحی بود که روز پنجشنبه رونمایی شد. این موتور که از خانواده موتور دی87 بوده با 220 میلیارد ریال توسط متخصصان داخلی به مرحله رونمایی رسیده است.

اعتبار مرحله نخست طرح 125 میلیارد ریال و مدت زمان اجرای طرح 27 ماه اعلام شده است.

برای اجرای نهایی این طرح 12 هزار نفر فعالیت انسانی نیروی کار انجام شده و زمان آماده‌سازی‌ اتاق آزمون طرح و تجهیزات حمل بیش از 25 هزار نفر روز زمان برده است. 70‌درصد قطعات این موتور ملی ایرانی و 30 درصد آن وارداتی است.

سکوی حفاری فوق مدرن و نیمه شناور «ایران ـ البرز» نیز روز پنجشنبه به بهره‌برداری رسید. این سکو برای اکتشاف و استحصال نفت از آب‌های عمیق دریای خزر طراحی و اجرا شده است.

سکوی حفاری ایران ـ البرز  که در نوع خود فوق‌مدرن و در منطقه خاورمیانه منحصر به فرد است با هزینه‌ای بالغ بر 370میلیون دلار احداث شده و برای حفاری در آب‌های عمیق تا عمق هزار متر و حفاری زیر بستر دریا تا 6هزار متر طراحی شده است.

ساخت این دکل در قالب 3پروژه بزرگ سکوی حفاری نیمه شناور ایران ـ البرز، ساخت 3فروند یدک‌کش پشتیبانی چند منظوره لنگر انداز به نام «کاسپین» یک تا 3 و پروژه پایگاه پشتیبانی عملیات نفتی در طرح جامع و در طرح‌های ضربتی به اجرا درآمده است؛

وزن این سکو14500 تن و شامل10 هزار تن سازه و 4500 تن تجهیزات و ماشین آلات است. با افتتاح این سکوی حفاری، جمهوری اسلامی ایران به تکنولوژی دارنده حفاری در عمق دریا دست پیدا می‌کند.

سهم ایران از ذخایر نفت گاز خزر افزایش می‌یابد

پس از تاخیر‌های مکرر با بهره برداری از سکوی نیمه شناور ایران البرز سهم ایران از ذخایر نفت و گاز خزر افزایش می‌یابد.

این امر در حاشیه مراسم افتتاح رسمی سکوی ایران البرز مورد تایید وزیر‌نفت نیز قرار گرفت. وی گفت: سهم ایران از ذخایر نفت و گاز در خزر بسیار محدود است که با اکتشاف و بهره برداری سهم برخورداری ایران از خزر چشمگیر خواهد شد.

کد خبر 86124

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز