علی ابراهیمی: در سال‌های اخیر واردات بی‌رویه کالاهای صنعتی و محصولات کشاورزی با افزایش هزینه تمام شده و کاهش قدرت رقابت‌پذیری کالاها و محصولات تولید داخل موجب شده است تا عملا بازار مصرفی کشورمان به محلی برای عرضه انواع کالاهای بی‌کیفیت و ارزان قیمت خارجی شده و رکود بخش تولید را به‌دنبال داشته باشد.

موضوعی که پیش از این بارها با اعتراض تولید‌کنندگان و دست‌اندرکاران بخش‌های کشاورزی و صنعت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراه بوده است. با این وجود اکنون انواع کالاهای بی‌کیفیت خارجی به وفور در بازارهای کشورمان یافت شده و نفس تولید را به شماره انداخته است.

این شرایط موجب شده تا دست‌اندرکاران بخش تولید به‌ویژه در زمینه کالاهای صنعتی به حمایت از این بخش پرداخته و با ارائه و تصویب قانون حمایت از تولید‌کنندگان داخلی در حالی به مقابله با کالاهای وارداتی بپردازند که هنوز هم حجم واردات رسمی و قاچاق این کالاها به‌عنوان جدی‌ترین معضل بخش تولید به شمار می‌رود. یکی از محورهای مد نظر این قانون برای حمایت از تولید‌کنندگان داخلی جلوگیری از واردات کالاهای بی‌کیفیت خارجی و ممنوعیت تبلیغ کالاهایی است که مشابه تولید داخل دارند با این قانون همچنین دستگاه‌های دولتی از خرید کالاهای مذکور منع شده‌اند.

با وجود قانون مذکور هنوز هیچ ساز و کار اجرایی و مدونی برای ممانعت از تبلیغ کالاهای خارجی در رسانه‌های داخلی معین نشده و انواع و اقسام کالاهای صنعتی خارجی که مشابه تولید داخل دارند نیز تبلیغ می‌شود. این روند باعث شده تا بسیاری از دست‌اندرکاران بخش صنعت با ابراز نگرانی نسبت به این روند در باره تبلیغ کالاهای خارجی در کشورمان هشدار دهند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن با هشدار درباره تبلیغات کالاهای خارجی در کشورمان، گفت: همانطور که در گذشته نیز هشدار داده بودم، تبلیغات کالاهای خارجی همه شهرهای ما را فرا گرفته است و در چنین شرایطی، صحبت از تولید داخلی جای نگرانی دارد.

سید حسین هاشمی به‌طور ضمنی به وعده‌های مطرح شده در این زمینه اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد همانطور که رئیس‌جمهوری 2 سال پیش در این باره قول داده است در این زمینه اقدام عاجل شود.

وی صنعت را موتور توسعه اقتصادی کشور دانسته و افزود: با این حال هنوز نتوانسته‌ایم تولید را به‌عنوان ارزش در افکار عمومی نهادینه کنیم و واردات بی‌رویه کالاها را از دیگر مشکلات عرصه صنعت است. به‌نحوی که اکنون واردات بی‌رویه، تولید را به چالش کشیده و موجب تعطیلی برخی بخش‌ها شده است. این درحالی است که تعرفه به‌عنوان اهرم کنترلی بسیار قوی‌ در اختیار دولت است که می‌تواند با استفاده از آن بازار را تنظیم و ضمن صیانت از تولید داخلی، حقوق مصرف‌کننده‌ها را نیز تامین کند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با اشاره به دیگر مشکلات بخش تولید در کشورمان، افزود: همچنین نظام بانکی در ارائه تسهیلات به بخش صنعت سیر نزولی داشته و اگر به سرعت این مشکل رفع نشود، وضع تولید بهتر نخواهد شد. باید سیستم شفافی در این باره عملیاتی شود تا نظام بانکی کاستی‌های سال پیش را به سرعت جبران کند.

کد خبر 85052

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز