دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: نبود برنامه‌ریزی منسجم در بخش صنعت و تغییر سیاستگذاری‌ها موجب شده است

تا با تشدید مشکلات صنعتگران داخلی متاثر از مسائلی مانند کمبود نقدینگی، واردات بی‌رویه، افزایش هزینه تولید و اختلال در بازار فروش، اکنون بحران، بیشتر صنایع کشور را فرا‌گیرد.

تازه‌ترین خبرها از تعطیلی بیش‌از 20درصدی صنایع کشور، فعالیت بنگاه‌های صنعتی با 40درصد ظرفیت و احتمال رکود 20درصدی برخی دیگر از واحدهای صنعتی حکایت داشته و فضای نامساعد کسب و کار، وضعیت بسیار نامساعدی را پیش روی صنعتگران قرار داده است.

در روزهای اخیر بسیاری از دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف صنعتی مانند صنایع نساجی و پوشاک، فولاد، لوازم خانگی و... نیز از وضعیت نابسامان تولید، ادامه فعالیت بنگاه‌های صنعتی با استفاده از حداقل ظرفیت تولید و بیکاری کارگران خبر می‌دهند.

رئیس خانه صنعتکاران در زمینه وضعیت کنونی صنایع کشور به خبرنگار ما، گفت: گرچه تاثیر رکود جهانی بر بخش صنعت غیرقابل انکار است اما مهم‌ترین عامل در شکل‌گیری وضعیت نابسامان کنونی صنایع کشور، استفاده نکردن از بدنه کارشناسی و تخصصی است که متأسفانه در بخش صنعت به یک سنت تبدیل شده است.

سیدمحمد موسوی، افزود: از سوی دیگر، رواج صنایع همگن موجب شده تا بیشتر توجه به توسعه صنایع کارگاهی وابسته به مواد اولیه وارداتی معطوف شده و از توجه به صنایع بزرگ و بالا‌دستی غافل شویم.

وی تصریح کرد: با این روند اکنون بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل شده و با بیکاری گسترده کارگران مواجه هستیم. افزایش هزینه تمام شده تولید، بحران بازاریابی و فروش و واردات بسیاری از کالاهای مصرفی با قیمت کمتر موجب شده تا کارفرمایان و کارگران به‌دلیل مشکلات تولید با فشار مضاعفی مواجه شوند.

موسوی با بیان اینکه اکنون بحران، همه بخش‌های صنعت را فراگرفته است، عنوان کرد: تصمیم‌گیری‌های نامتوازن در بخش صنعت موجب شده تا در یک زمان نقدینگی به حدی افزایش یابد که رشد بی‌رویه تورم را شاهد باشیم و اکنون نیز کمبود نقدینگی به یکی از معضلات اصلی تولید‌کنندگان تبدیل شده و با مشکل عدم‌همخوانی تصمیم‌گیری‌ها با نیازمندی‌ها مواجه هستیم. افزایش هزینه تمام شده تولید و کاهش تقاضا موجب شده است تا اکنون رکود بر بیشتر صنایع کشور حکمفرما شود.

تعطیلی، کاهش تولید و رکود

عضو هیأت‌مدیره انجمن مدیران صنایع ایران نیز با بیان اینکه متأسفانه در سال گذشته، رکود در بازار مسکن به سایر صنایع کشور سرایت و بازار آنها را با مشکل مواجه ساخته، اعلام کرد: طبق آماری که سال گذشته از حدود 700 رشته تولیدی موجود در کشور گرفته شد، 20 درصد صنایع کشور تعطیل شده است، 20 درصد با کاهش تولید مواجه و مابقی در آستانه رکود هستند.

حسین سلیمی با بیان این مطلب به موج، افزود: با توجه به اینکه بازار مسکن هنوز سامان نیافته است، پیش‌بینی می‌شود وضع بخش صنعت کشور در سال جدید تغییری نکند و این رکود همچنان ادامه داشته باشد.

در این شرایط باید به جای کمک به صنایع، مصرف‌کنندگان را تشویق به خرید کرد و قدرت خرید خریداران را بالا برد تا مشکل به‌صورت دائمی حل شود.

وی تصریح کرد: درصورتی‌که مشکلات بخش مسکن کشور مرتفع شود، سایر صنایع نیز از رکود خارج می‌شوند، باید الگوی خرید ملک مبنا قرار داده شود و به مصرف‌کننده مسکن کمک کنیم تا به واسطه آن، بقیه صنایع از بحران خارج شوند.

اما درصورتی‌که تنها به صنایع کمک شود، بازار به‌طور موقت از رکود خارج می‌شود و پس از مدتی بحران دوباره گریبانگیر صنعت کشور خواهد شد.

40 درصد ظرفیت صنعت فعال است

همچنین رئیس خانه صنعت و معدن با تایید رکود حاکم بر بخش صنعت کشور، این امر را ناشی از رکود جهانی و کاهش شدید قیمت نفت قلمداد کرد و به خبرنگار ما، گفت: پیش از بحران جهانی حدود 25 درصد صنایع کشور به‌دلیل مشکلات ناشی از سه‌قفله شدن بانک‌ها و عدم‌پرداخت تسهیلات بانکی عملا تعطیل شده بودند و جو روانی ناشی از بحران جهانی نیز این رکود را تشدید کرد.

هادی ‌غنیمی‌فرد، افزود: پس از سقوط سریع قیمت نفت به فاصله چند روز بسیاری از صنایع داخلی با مشکل فروش مواجه شدند؛ این در حالی بود که صنایع مذکور مواد اولیه را از قبل با قیمت‌های بالا تهیه و اکنون مجبور به فروش محصولات خود با قیمت‌های کمتر بودند.

وی با بیان اینکه درمجموع اکنون بخش صنعت کشور با 40درصد ظرفیت خود به فعالیت ادامه می‌دهد، تاکید کرد: برخی صنایع به‌دلیل نبود بازار فروش به تعطیلی کشانده شده و برخی دیگر نیز حتی پیش از بحران به‌دلیل فرسود‌گی ماشین‌آلات و اینکه اقدامی برای بازسازی به موقع صنایع مذکور انجام نشده بود، ناچار به توقف فعالیت شدند.

کد خبر 82192

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز