همشهری آنلاین: 67 واحد صنعتی و معدنی نمونه،پژوهشگران برتر حوزه صنعت و معدن و مراکز تحقیق و توسعه نمونه کشور در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن مورد تقدیر قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنایع و معادن، مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن روز شنبه 13 تیرماه با حضور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن و جمع زیادی از مدیران، مسئولان و دست اندرکاران حوزه صنعت و معدن و واحدهای تولیدی کشور برگزار شد.

علی اکبر محرابیان طی سخنانی در این مراسم، ضمن تقدیر از صنعتگران و معدنکاران به دلیل تلاش های بی دریغ خود برای ارتقای سطح صنعت ومعدن کشور و بهبود شاخص های مختلف این بخش گفت: بهبود شاخص های مهم اقتصادی در کشور در حالی حاصل شده است که اقتصاد جهانی در چالشی جدی قرار دارد.

وی افزود: با برنامه ریزیهای مناسب، تاثیرات ناشی از بحران اقتصادی در جهان، در داخل کشور بسیار کم بوده است.

محرابیان تصریح کرد: در حال حاضر با سرمایه گذاریهایی که در صنعت و تولید کشور صورت گرفت، زیرساختهای مورد نیاز برای ظرفیت سازی بیشتر ایجاد شده است و در واقع، بخش عمده ای از اقدامات سخت افزاری انجام شده است.

وی گفت: آنچه امروز توجه ویژه ای را می طلبد، اصل بهره وری است که در برنامه چهارم توسعه، رشد قابل توجهی داشته است اما با آنچه مدنظر ماست، فاصله دارد.

به گفته محرابیان، رشد بهره وری در بخش صنعت طی برنامه چهارم توسعه 20 درصد بوده است که این رقم باید به 33 درصد برسد.

وی خاطرنشان کرد : در حوزه بهره وری صنعت، لازم است 5 گام اساسی برداشته شود که تعیین استانداردها وشاخص های ارزیابی در تولید و مصرف وکنترل دقیق آنها، اصلاح برخی قوانین و مقررات، سازماندهی مجدد نحوه استفاده از منابع مالی و انسانی،  استفاده از همه ظرفیت ها و توزیع سود بر مبنای شایسته سالاری نه رانت اقتصادی از آن جمله محسوب می شود.

وزیر صنایع و معادن در ادامه، با اشاره به بحث تامین نقدینگی بخش صنعت و معدن گفت: بخش صنعت و معدن به رغم کمبود نقدینگی و مشکلاتی که از نظر تخصیص تسهیلات بانکی داشت، تلاش کرد تا در چرخه تولید کشور وقفه ای ایجاد نشود اما اکنون لازم است که مشکلات مربوط به نقدینگی این بخش برطرف شود.

محرابیان با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران بخش تولید باید میزان اتکا به منابع بانکی را کاهش دهند گفت: تسهیلات مالی نیز باید با توجه به طرح آمایش سرزمین و اصل عدالت اقتصادی توزیع گردد.

وی توزیع نامناسب تسهیلات در بخش های مختلف کشور را از دیگر موارد قابل توجه دانست و گفت: در برنامه پنجم توسعه، باید اولویت تسهیلات به بخش تولید اختصاص یابد تا به تبع آن بخش تجارت و خدمات نیز تامین مالی شود.

محرابیان تسهیل مساله وثایق بانکی و کاهش بوروکراسی موجود را ا ز جمله خواسته های بخش تولید از نظام بانکی ذکر کرد و گفت: بخشی از تسهیلاتی که به نام صنعت و تولید اخذ می شود، متاسفانه در بخش های دیگر سرمایه گذاری می شوندکه باید نظارت در این زمینه افزایش یابد.

محرابیان همچنین خواستار توجه بیشتر واحدهای تولیدی در زمینه کیفیت، افزایش بهره وری و بازار محصول شد.

وی در تشریح مهمترین اقدامات وزارت صنایع ومعادن برای ارتقای بخش صنعت و معدن افزود: ایجاد کارگروه حمایت از تولید، اصلاح فرایند واردات با تقدم بخشی به استاندارد کالا، برنامه اصلاح الگوی مصرف، طرح آمایش صنعت و معدن، هدفمند کردن سرمایه گذاری، اصلاح قانون معادن، تدوین قانون جامع صنعت، اصلاح فرایند صدور جواز تاسیس، طرح پایش تولید و راه اندازی کلینیک صنعت از آن جمله بشمار می آیند.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از 67 واحد صنعتی و معدنی نمونه، پژوهشگران برتر حوزه صنعت و معدن و مراکز تحقیق و توسعه نمونه کشور تقدیر شد که افراد و مسئولان واحدهای لوح و تقدیرنامه خود را از دست رئیس جمهوری دریافت کردند.

کد خبر 84831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز