گروه استان‌ها- نگار صادقی: گروه صنعتی پلورسبز کرمان که به تولید واگن در زرند می‌پردازد از ابتدای سال 88 تاکنون چندین بار کارگرانش را به مرخصی اجباری فرستاده است.

ظرفیت تولید این شرکت که 100 واگن مسافری و 450 واگن باری در سال بود کاهش چشمگیری یافته است. با این که سال 84 در مناقصه‌ای که شرکت« رجا » برای تولید واگن برگزار کرده بود برنده شد، اما با گذشت 4 سال هنوز نتوانسته به تامین مالی طرح بپردازد و مناقصه هنوز فعال نشده است.

این شرکت که سال گذشته 8 ماه غیرفعال بود، به دلیل نداشتن سفارش جدی، هم‌اکنون در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است. تسلیم‌نامه‌های مختلف به وزارتخانه‌ها و مسئولان هم برای نجات شرکت و جلوگیری از بیکاری 300 کارگر این کارخانه نیز چندان موثر نیفتاده؛

چراکه وزارتخانه‌ها در نامه‌های خود از بانک‌ها می‌خواهند به خریداران محصولات این شرکت تسهیلات بدهند، اما هنوز هیچ از یک این دستورات عملی نشده است و مدیران شرکت در صورت ادامه روند فعلی چاره‌ای جز تعدیل نیرو و سرانجام، تعطیلی کارخانه ندارند.

احمد طاهری، مدیرعامل گروه صنعتی شرکت واگن‌سازی پلورسبز با بیان این که از ابتدای امسال این شرکت سفارش فعالی برای تولید دریافت نکرده است به همشهری می‌گوید: کارخانه ما از ابتدای امسال به دلیل نداشتن سفارش مجبور شده 2 بار کارگرانش را به مرخصی‌های 4 تا 15 روزه بفرستد.

وی در رابطه با مناقصه‌ای که این شرکت سال 84 برنده آن شد نیز می‌گوید: این مناقصه هنوز فعال نشده است، رجا به ما اعلام کرده باید این مناقصه تامین مالی می‌شد، این درحالی است که موسسات مالی داخلی و خارجی حاضر به فاینانس این طرح  نیستند.
طاهری ادامه می‌دهد: ما هم نقدینگی کافی در اختیار نداریم که بخواهیم تولید واگن برای رجا را آغاز کنیم.

مدیرعامل گروه صنعتی پلورسبز با بیان این که از بانک‌ها انتظار نداریم به ما تسهیلات بدهند خاطرنشان می‌کند:  اگر بانک‌ها ارایه تسهیلات به خریداران واگن را از سر بگیرند مشکلات ما هم حل می‌شود و از بحرانی که در آن گرفتار شده‌ایم نجات می‌یابیم.

وی می‌گوید: براساس مصوبه دولت بانک‌ها باید به فاینانس طرح‌های بین‌المللی اقدام کنند، این در حالی است که بانک‌ها به دلیل مشکلاتی که این روزها خودشان با آن روبرو هستند از فاینانس این طرح‌ها نیز خودداری می‌کنند.

شرکت پلورسبز با 300 نیروی کار خود در بخش تولید واگن‌های مترو نیز فعال است، در حالی که خط تولید واگن مترو این شرکت این روزها به دلیل نداشتن سفارش متوقف شده و مدیران شرکت نیز در انتظار خریداران جدید هستند، با  این حال از قرار معلوم دولت در اقدامی عجیب ساخت 325 واگن مترو را به یک شرکت چینی واگذار کرده است.

طاهری در این ارتباط می‌گوید: تولیدات شرکت ما تحت لیسانس شرکت‌های اروپایی است و کیفیت آن نیز قطعا بهتر از نوع چینی‌اش است، اما هنوز نمی‌دانیم چرا مسئولان علاقه دارند به جای سفارش به بخش داخلی که در انتظار سفارش جدید است به شرکت‌های چینی سفارش کار بدهند؟

مدیرعامل گروه صنعتی شرکت پلورسبز که ادامه فعالیت این شرکت در شرایط فعلی را بسیار دشوار می‌داند به مناقصه دیگری اشاره می‌کند که این شرکت به‌رغم برخورداری از امتیازات بالا نتوانست برنده آن شود.

وی می‌گوید: رقیب ما  در این مناقصه شرکت مپنا بود که هیچ مجوزی برای ساخت واگن ندارد، این شرکت به صورت EC در مناقصه شرکت کرده و مجموعه کار ساختمانی، سیویل و تامین ناوگان خود را به شرکت پیمانکار واگذار می‌کند.

اگرچه سهام شرکت مپنا در بورس عرضه شده است اما این شرکت همچنان از حمایت‌های دولتی برخوردار بوده و به نحوی شرکت شبه دولتی است، بنابراین رقابت با شرکت‌هایی که به نوعی از حمایت‌های دولتی برخوردارند در شرایطی که همه شرکت‌های بخش خصوصی بالاتفاق از نبود نقدینگی در رنج هستند کار دشواری است.

طاهری با بیان این که گویا مپنا  اخیرا علاقه‌مند ورود به عرصه واگن‌سازی شده است، می‌گوید: این شرکت در مناقصه‌ای که ارزش آن حدود 200 میلیون یورو بود شرکت کرد و قیمت پیشنهادی‌اش هم 40 درصد زیر قیمت شرکت ما بود، بنابراین برنده مناقصه شد.وی می‌گوید: شرکت ما یک شرکت خصوصی است و از حمایت دولتی هم برخوردار نیست بنابراین قطعا در این مناقصه شکست می‌خورد.

مدیرعامل گروه صنعتی شرکت پلورسبز معتقد است هزینه‌های اجرای این طرح برای شرکت مپنا در ادامه کار قطعا بیشتر از رقم پیشنهادی‌شان خواهد شد و دولت نیز به ناچار پول بیشتری به آنها برای اتمام طرح خواهد داد.طاهری با اشاره به کمبود منابع مالی این شرکت ادامه می‌دهد: ما علاقه‌مند به اجرای طرح‌های مختلف در کشور هستیم اما از آنجا که خریداری برای تولیداتمان نیست ، بنابراین منابع مالی نیز در اختیار نداریم، این در حالی است که شرکت‌هایی مانند مپنا مشکلی به نام تامین مالی ندارند و به راحتی می‌توانند وارد هر عرصه‌ای شوند.مدیرعامل گروه صنعتی شرکت پلورسبز نسبت به ادامه روند فعلی هشدار می‌دهد و می‌گوید: اگر این شرایط ادامه یابد چاره‌ای جز تعطیلی کارخانه نداریم.

کد خبر 87855

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز