گروه استان‌ها- نگار صادقی: 4 سال از زمان انعقاد قرارداد شرکت واگن سازی پلورسبز کرمان با شرکت رجا برای ساخت 200 دستگاه واگن می‌گذرد.

قرار بود این واگن‌ها فاینانس بین‌المللی شوند اما تحریم‌های اعمال شده علیه ایران باعث شد تا هیچ نهاد مالی به فاینانس طرح اقدام نکند.

از طرفی تغییرات مکرر مدیران عامل شرکت رجا نیز بر مشکلات شرکت پلورسبز کرمان بیش از پیش اضافه کرد. احمد طاهری مدیرعامل شرکت واگن سازی پلورسبز کرمان با اشاره به تغییر 4 مدیرعامل شرکت رجا طی 3 سال گذشته به همشهری می‌گوید: هر مدیرعاملی که می‌آید بعد از این که تثبیت می‌شود تغییر می‌کند.

وی با بیان این که هیچ یک از 4 مدیرعامل رجا سابقه فعالیت ریلی نداشتند ادامه می‌دهد: هر مدیرعاملی که می‌آمد گروه پلورسبز کرمان به مذاکره با وی برای حل مشکلات ساخت 200 دستگاه واگن و فاینانس اقدام می‌کرد؛ اما همین که مذاکرات به نتیجه قابل قبول می‌رسید مدیر تغییر می‌کرد و با آمدن نفر بعدی ما نیز کار خود را از نو آغاز می‌کردیم.
مدیرعامل شرکت پلورسبز کرمان می‌گوید: دوباره‌کاری‌های مکرر در 3 سال گذشته باعث شد تا اجرای این طرح مرحله به مرحله عقب بیافتد.

شرکت پلورسبز کرمان سال 84 برنده مناقصه بین‌المللی ساخت 200 دستگاه واگن به ارزش 130 میلیون یورو از سوی شرکت رجا شد. مشخصات فنی شرکت در بین 8 شرکتی که در مناقصه شرکت کرده بودند حائز رتبه دوم شد. سرانجام قرارداد در سال 85 منعقد شد، اما تامین مالی طرح با مشکل مواجه  گردید و هیچ نهادی حاضر به فاینانس آن نشد.

طاهری در این ارتباط می‌گوید: سال 85 دولت برای حل مشکلات شرکت‌هایی که برای تامین مالی طرح‌های بین‌المللی با مشکل مواجه شده بودند 3 میلیارد دلار اختصاص داد و وزارت صنایع و معادن نیز پلورسبز کرمان را برای دریافت بخشی از این اعتبار به بانک صنعت و معدن معرفی کرد.

با این که وزارت صنایع و معادن تلاش فراوانی برای حل مشکل شرکت انجام داد اما بانک صنعت و معدن حاضر به اعطای تسهیلات به پلورسبز کرمان نشد و سرانجام هم به گفته طاهری این تسهیلات در اختیار آنها قرار نگرفت.

هزینه‌های اجرای قرارداد به دلیل تورم، افزایش قیمت تکنولوژی، قرارداد بیمه و ضمانت‌ها به مرور برای شرکت پلورسبز کرمان که هنوز نتوانسته بود به تامین مالی طرح بپردازد سنگین‌تر می‌شد.

مدیرعامل واگن سازی پلور سبز کرمان تصریح می‌کند: با انعقاد این قرارداد باید سالانه 900 میلیون تومان هزینه ضمانت‌نامه می‌پرداختیم، علاوه بر این مسئله سایر هزینه‌ها نیز سربار شرکت بود، جنس‌ها را خریده بودیم و در انبار دپو کرده بودیم اما کارخانه هنوز کار خود را آغاز نکرده بود.

سرانجام شرکت رجا به‌عنوان پیمانکار طرح تصمیم گرفت از طریق منابع خود به تامین مالی 89 دستگاه از 200 واگن یادشده بپردازد، این اعتبار در اختیار شرکت پلور‌سبز کرمان قرار گرفت اما ذی‌حساب این اقدام رجا را غیرقانونی اعلام کرد. به گفته طاهری از آنجا که در قرارداد ذکر شده بود باید به تامین مالی 200 دستگاه واگن اقدام شود، بنابراین شرکت مذکور باید به تامین مالی کل طرح اقدام می‌کرد در غیر این‌صورت باید قرارداد را تغییر می‌داد.

وی می‌گوید: شرکت رجا همان زمان متعهد شد تا باقی مانده واگن‌ها را تا حداکثر یک‌سال تامین مالی کند اما هنوز این اقدام عملی نشده است.طاهری که حل مشکل واگن سازی پلورسبز کرمان را در شرایط فعلی بعید می‌داند، می‌گوید: در انتظار یک معجزه برای نجات کارخانه از بحرانی که در آن گرفتار شده است هستیم.وی به تعهدات بانکی شرکت و هزینه‌های سربار آن اشاره می‌کند و می‌گوید: دیگر قادر به ادامه فعالیت با شرایط موجود نیستیم؛ بنابراین از 2 هفته گذشته کارخانه پلورسبز کرمان را با 300 کارگر خود تعطیل کردیم.

مرخصی اجباری

واگن سازی پلورسبز کرمان که از ابتدای امسال هیچ سفارشی برای فعالیت دریافت نکرده و حتی چندین بار نیز کارگران خود را به مرخصی اجباری فرستاد تلاش فراوانی برای ادامه فعالیت خود انجام داد.  مذاکرات طولانی با مسئولان وزارت صنایع و معادن هم منجر به وعده حل مشکل تا یک ماه دیگر شد.

کد خبر 91084

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز