گروه استان‌ها- بهناز جلالی‌پور: شرایط نامناسب اقتصادی و قفل بودن بانک‌ها، داستان امروز واحدهای صنعتی نیست

سال گذشته برای بخش‌های صنعتی و تولیدی شرایط ویژه اعلام شد و قرار به تشکیل کمیته‌ای برای بررسی وضعیت بحران در بخش اقتصاد با مسئولیت وزیر امور اقتصادی و دارایی گذاشته شد.

اکنون حدود 9 ماه از آن تاریخ می‌گذرد و پس از طی این زمان، کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده که 40 درصد کارخانه‌های کشور از فعالیت باز مانده‌اند و کارگران در حال بیکار شدن هستند. در این گزارش به واحد تولیدی ایرالکو در اراک، شهرک صنعتی طوس در خراسان و شهر صنعتی فلاورجان در اصفهان اشاره شده است.

حسن خسته‌بند، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، تایید می‌کند که کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی در شرایط مناسبی نیستند و بیشترین مشکل آنها گردش مالی است.

یکی از مشکلاتی که از سال گذشته گریبان واحدهای مختلف را گرفت و به رغم مصوبات مختلف فرجی در آن حاصل نشد، امور مربوط به بانک‌ها و انسداد تسهیلات بانکی بود.
خسته بند در این باره می‌گوید: بانک‌ها موفق به پوشش دادن بخش صنعت نشدند.

به نحوی که بخش‌هایی که باید از اعتبارات بانکی بهره‌مند می‌شدند، بازماندند و در مقابل اعتبارات به دست کسانی رسید که آن را در بخش‌های زمین و مسکن سرمایه‌گذاری کردند و این سرمایه از بخش‌های تولیدی دور شد.

وی عدم اجرای مصوبات توسط مدیران بانک‌ها را یکی از دلایل قفل شدن پرداخت‌ها می‌داند و معتقد است که دولت باید با این افراد با شدت برخورد کند.

خسته‌بند حرکت بانک‌ها به سمت خصوصی‌سازی را در تشدید شرایط کنونی موثر می‌داند.
جواد آرین‌منش، نماینده مردم  مشهد در مجلس شورای اسلامی، رکود بخش صنعت را تایید می‌کند و می‌گوید: بخشی از آن حاصل کمبود نقدینگی و بخش دیگر به‌دلیل خلف وعده دولت در اعطای تسهیلات به طرح‌هایی است که با مشارکت مردمی و بخش خصوصی قرار به اجرای آنها بود؛ اما اکنون به دلیل عدم تخصیص اعتبار متوقف مانده‌اند.

آرین‌منش تاکید می‌کند که بزرگترین مشکل بخش صنعت، بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری‌هاست. چنان که در یک دوره زمانی دولت بانک‌ها را مجبور به پرداخت وام به واحدهای صنعتی کرد؛ اما این تسهیلات به بهانه ایجاد اشتغال دریافت شد؛ ولی وارد دیگر بخش‌ها شد.

اشاره وی به واحدهای صنعتی زودبازده است که بخش قابل توجهی از منابع مالی بانک‌ها را به خود جذب کرد؛ اما در آن دوره کشور تنها شاهد رشد صعودی قیمت زمین و مسکن شد.

وی با بیان این که نیت خیر دولت به دلیل عدم نظارت بر چگونگی هزینه کرد وام‌ها علاوه بر آن که موجب تحرک اقتصاد و اشتغالزایی نشد، باعث شد پس  از آن بانک‌ها قفل شوند.
سیدمصطفی طباطبایی‌نژاد، نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی، از رکود یک‌ساله ای که در کارخانه‌های استان اصفهان حاکم است خبر می‌دهد که ظرف یک سال گذشته تنها 30 تا 50 درصد ظرفیت خود تولید داشته‌اند.

وضعیت کارخانه‌ها در استان اصفهان به شکلی بوده که برخی تا مرز تعطیلی پیش رفته‌اند و برخی برای چند ماه تعطیل شده و در نهایت هم با تعدیل نیرو، موفق شده‌اند که فعالیت خود را  از سر بگیرند.

طباطبایی‌نژاد مشکلات موجود واحدهای صنعتی و تولیدی را در 2 بخش تقسیم‌بندی می‌کند که بخش اول واردات است که به دلیل قیمت پایین، تولیدات داخلی توان رقابت با آن را ندارند و بخش دوم مربوط به بانک‌ها‌ست.

وی توضیح می‌دهد: بانک‌ها در شرایطی که از پرداخت تسهیلات سود نصیبشان شود، مایل به پرداخت وام هستند؛ اما در وضعیتی که خود باید سود 20 درصدی بدهند و آن را با نرخ 12 درصد در اختیار مشتریان قرار دهند، به سمت ورشکستگی پیش می‌روند و از پرداخت خودداری می‌کنند.

نماینده اردستان، به وام‌های کلانی اشاره می‌کند که بازپرداخت نشده و همچنین پرداخت وام به بنگاه‌های زودبازده که منابع مالی بانک‌ها را چنان کاهش داده که موفق به جایگزین کردن آن نشده‌اند.

کد خبر 87223

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز