مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۵
۰ نفر

زهره ترسایی: قطار روزمینی اصفهان (تراموا) که اولین بار در سال 85ضرورت احداث آن مطرح شد و به دلایلی تا امروز معوق ماند قرار است به‌زودی ساخت نخستین خط خود را در طولانی‌ترین خیابان اصفهان با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد تومان تجربه کند.

بنا براین اصفهان اولین شهر در ایران و خاورمیانه است که دارای شبکه ریلی سبک می‌شود. از چندی پیش که طرح راه‌اندازی شبکه ریلی سبک پس از انجام مطالعات و امکان‌سنجی و تصویب شورای عالی ترافیک و همچنین بر اساس برنامه چهارم توسعه مبنی بر توسعه حمل و نقل عمومی در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفت تا امروز 3 سال می‌گذرد.

در حال حاضر میانگین سن ناوگان اتوبوسرانی اصفهان 4 سال و سهم کنونی اتوبوسرانی در حمل و نقل شهری 20 درصد است که این رقم معادل جابجایی روزانه 850 هزار نفر در این شهر است.

گفته می‌شود تا سال 1390 سهم اتوبوسرانی در حمل و نقل شهری اصفهان تنها با 5 درصد افزایش به 25 درصد خواهد رسید. علاوه بر این به گفته مسئولان شهری دسترسی آسان به وسایل حمل و نقل عمومی، ‌ایجاد ارتباط در مسیر‌هایی که خطوط مترو از آن عبور نمی‌کند و همچنین دسترسی به ایستگاه‌های مترو در محل‌هایی که احداث مترو در آن مقرون به صرفه نیست از اهداف اجرای این طرح عنوان می‌شود.

احداث اولین خط تراموا

نخستین مرحله راه‌اندازی تراموا، در زیر پل رو گذر 11 هزار متری امام خمینی(ره) پیش‌بینی شده که قرار است به‌صورت مشترک توسط پیمانکاران خارجی و داخلی انجام شود. حمید رضا فولاد گر – عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی – اجرای این طرح را با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد تومان از سوی ستاد مدیریت سوخت دانسته و می‌گوید: شهرداری اصفهان هم‌اکنون در حال رایزنی با یک سرمایه‌گذار خارجی از کشور چک است تا طرح را هر چه زودتر عملیاتی کند.

به گفته فولادگر در حال حاضر مسیر خط ریلی تراموا شمال غربی- جنوب شرقی است که به جز یک ایستگاه، اشتراکی با خط مترو در مسیر شمالی- جنوبی ندارد اما ممکن است در اجرای فاز شرقی- غربی مترو، با تراموا هم مسیر شود.

تراموا منافاتی با مترو ندارد

ابوالفضل قربانی – سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان- با بیان اینکه هدف از اجرای طرح تراموا حرکت در راستای برنامه چهارم توسعه و کمک به حمل و نقل عمومی است اجرای آن را در منافات با احداث خط مترو نمی‌داند و می‌گوید: این طرح از جمله طرح‌های تکمیل کننده ترافیکی است که به صورت ترکیبی همراه با طرح‌های دیگر در جهت رفع مشکلات ترافیکی شهر اصفهان به اجرا در آمده است.

او با بیان اینکه بهره‌برداری از خط مترو اصفهان به دلیل مشکل در خرید واگن‌های مورد نیاز هنوز امکان‌پذیر نیست می‌گوید: به علت اینکه روند اجرای این طرح با سرعت انجام نشده، استفاده از سامانه مکمل ریلی به عنوان حد میانی شبکه مترو و اتوبوسرانی مدنظر قرار گرفته است.

مصطفی نوریان – معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان- نیز در گفت‌وگویی با ایرنا با بیان اینکه این طرح یکی از منحصربه‌فردترین طرح‌ها در کشور و خاورمیانه است در توضیح تکمیل مطالعات و نیازسنجی‌های اولین خط تراموا در کلانشهر اصفهان می‌گوید: همزمان با مطالعات ترافیکی احداث بزرگراه امام خمینی موضوع حمل و نقل عمومی در این گذرگاه به‌خصوص شبکه ریلی مطالعه و پیشنهاد شد و در مرحله بعد از سوی این معاونت این مهم طراحی، شبیه سازی و ارائه شد.

 او همچنین از بررسی و امکان سنجی 5 خط دیگر شبکه ریلی سبک یا همان تراموا از جمله طرح تراموا در خیابان استقلال شهدا خبر داد که در دست مطالعات کارشناسی است.  تراموا قطار خیابانی است که ریل‌گذاری آن روی سطح خیابان‌های شهر انجام می‌شود و در محدوده داخل شهرها به جابجایی حجم زیاد مسافر می‌پردازد. ضمن این که برای مسیرهای نزدیک، صندلی کم با فضای ایستادن بیشتر و به عکس برای مسیرهای طولانی‌تر صندلی بیشتر با فضای کمتر برای ایستادن پیش‌بینی شده است.

امکانات تراموا راحتی و سرعت بیشتری را نسبت به اتوبوس فراهم می‌کند آن هم در صورتی که هنگام حرکت با ترافیک جاری در خیابان‌ها تداخل نداشته باشد. براساس مطالعات انجام شده تراموا بعد از راه‌اندازی قادر به جابجایی روزانه 40هزار نفر در اصفهان خواهد بود.

همشهری استانها

کد خبر 85732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز