مجموع نظرات: ۱
جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۳
۱ نفر

تحقیق جدید نشان می‌دهد که رژیم‌های گیاه‌خواری و وگان به بهبود عوامل خطرساز متابولیک قلبی، مانند افزایش چربی‌ها، قند خون، وزن بدن، شاخص توده بدنی و التهاب کمک می‌کنند.

گیاهخواران

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: خطر ابتلا به بیماری ایسکمیک قلبی و سرطان‌های دستگاه گوارش و پروستات در افراد مشارکت کننده در این تحقیق که از رژیم گیاهی پیروی می‌کردند، کاهش یافته بود.

به گزارش هلت لاین، نویسندگان این تحقیق که در مجله «پلس وان» منتشر شده، همچنین عنوان کردند که افرادی که رژیم‌های گیاهخواری داشتند در معرض خطر کمتری برای مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی بودند.

به گزارش هلت لاین، نویسندگان این تحقیق نوشتند که مطالعات نیز قبلی نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی گیاهی یا رژیم‌های کم و گوشت حاوی غلات تصفیه‌شده، شکر و نمک با خطر بیشتری برای مرگ مرتبط است.

محققان گفتند که این نشان می‌دهد که خوردن یک رژیم غذایی بیشتر گیاهی باید اثر معکوس داشته باشد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان را کاهش دهد.

این محققان برای دانستن اینکه آیا این فرض درست است یا خیر، ۴۸ مقاله علمی منتشر شده در یک بازه زمانی ۲۳ ساله را بررسی کردند.آن‌ها مقالاتی را انتخاب کردند که به رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه و اثرات آن بر سلامت قلبی عروقی و خطر سرطان می‌پرداخت.

آن‌ها در این تحقیق یک رویکرد «بررسی چتری» را انتخاب کردند و از منابع معتبر استفاده کردند، داده‌ها را از همه مطالعات گرفته و آن را تجزیه و تحلیل کردند. این روش از این جهت منحصر به فرد است که تنها شواهدی را به کار می‌گیرد که در بالاترین سطح بررسی‌های سیستماتیک و متاآنالیزها ( یک روش آماری است که چندین مطالعه را ترکیب می‌کند و نتایج آن‌ها را یکپارچه می‌کند) مورد استفاده قرار گرفته است.

معجزه رژیم‌های گیاهی برای سلامت قلب و عروق

هنگامی که آن‌ها دو دهه داده‌های گردآوری شده را تجزیه و تحلیل کردند، دریافتند که ارتباط بین رژیم‌های گیاهخواری و وگان و کاهش عوامل خطر قلبی متابولیک بسیار قوی است.

با این حال، تیم تحقیقاتی اعتراف کرد که این مطالعه دارای محدودیت‌هایی مانند تغییرات در رژیم غذایی دقیق، اطلاعات دموگرافیک بیمار و طول مطالعه است (اطلاعات دموگرافیک یا ویژگی‌های جمعیت‌شناسی به خصوصیات یک جمعیت مانند سن، جنسیت، نژاد، ملیت، محل سکونت، وضعیت تأهل، وضعیت اشتغال، درآمد و مواردی از این قبیل اشاره دارد که لحاظ کردن این اطلاعات در تحقیقات علمی از اهمیت برخوردار است).

دکتر سارا بونزا، پزشک متخصص در پزشکی خانواده و شیوه زندگی، که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه همچنین ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن کمک کند، زیرا حاوی ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و فیبر هستند.

او گفت: میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه‌ها. همگی حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی هستند که برای سلامتی افراد مفید هستند. با این برنامه‌های غذایی، ممکن است انتظار التهاب کمتر و بهبود سلامت قلب و ایمنی را داشته باشید. بونزا علاوه بر این اشاره کرد که فیبر موجود در غذاهای گیاهی به سرعت بخشیدن به فرآیند هضم کمک می‌کند و میکروبیوم روده را سالم نگه می‌دارد.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 853725
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی اصغر قاسم پور IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    0 0
    من چند وقتیه رژیم گیاهخواری ترکیبی با لبنیات و تخم مرغ رو شروع کردم بسیار عالیه و آثار مثبتشو برای سلامتی به عینه مشاهده کردم. مطالبی که در متن این مقاله هم نوشته شده بود جزو نتایج مثبت و مفید اون بود. گیاهخواری علاوه بر نتایج مثبت برای سلامتی از نظر عاطفی و جلوگیری از کشتار حیوانات هم مفید و ارزشمنده.