همشهری‌آنلاین: جلد نخست خاطرات حجت الاسلام دکتر حسن روحانی، از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به بازار کتاب راه یافت

به گزارش همشهری آنلاین این خاطرات در مجموعه خاطرات شخصیت‌های سیاسی و روحانی قرار می‌گیرد که در زمینه تاریخ قبل و بعد از انقلاب مسئولیت‌های حساسی را عهده دار بوده‌اند.

خاطرات دکتر روحانی قرار است در دو مجلد انتشار یابد که جلد نخست این خاطرات عمدتا به زندگی ایشان از بدو تولد و  وقایع قبل از انقلاب و دیدگاه‌ها و خاطراتش از شخصیت‌های دوران ا نقلاب، تا مقطع‌ زمانی‌ تسخیر سفارت آمریکا را شامل‌ می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ دکتر حسن‌ روحانی‌ از جمله‌ روحانیونی‌ است‌ که‌ در ایام‌ طلبگی‌ خود در قم‌ از آغاز غائله‌ی‌ انجمن‌های‌ ایالتی‌ و ولایتی‌ تا پانزدهم‌ خرداد 1342 و رویدادهای‌ پس‌ از آن‌، شاهد و ناظر وقایع‌ بود و خاطرات وی از این ایام به دلیل حضور در برخی حوادث و رخدادهای مهم قابل اعتنا ست . همچنین‌ وی‌ علاوه‌ بر دروس‌ حوزوی‌ از دانشگاه‌های‌ داخل‌ و خارج‌ کشور هم‌ بهره‌ جست‌ و این‌ ویژگی‌ بر تأثیرگذاری‌ سخنان‌ و فعالیت‌های‌ سیاسی‌ وی‌ افزوده‌ بود.

همچنین‌ وی‌ از بنیانگذاران‌ جامعه‌ی‌ روحانیت‌ مبارز تهران‌ و عضو شورای‌ مرکزی‌ آن‌ از ابتدای‌ تأسیس‌ بوده‌ و لذا جزو افراد مؤثر برای‌ سازماندهی‌ حرکت‌های‌ مردمی‌ در انقلاب‌ اسلامی‌ محسوب‌ می‌شود. تلاش‌ سیاسی‌ وی‌ در دوره‌ی‌ دانشجویی‌ در محیط‌ دانشگاه‌ تهران‌، فعالیت‌ گسترده اش در دوره‌ی‌ خدمت‌ وظیفه‌ی‌ عمومی‌  و سپس در دانشگاه‌های‌ خارج‌ از کشور در ماه‌های‌ قبل‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ نیز، جزو نکات‌ برجسته‌ی‌ زندگی‌ سیاسی‌ وی‌ است که در این خاطرات به تفضیل به آنها اشاره شده است.

 در جلد دوم‌، خاطرات‌ وی‌ از ماجرای‌ تسخیر سفارت  در سال‌ 1358  و سپس رخدادهای سیاسی و مهم انقلاب تا سال‌ 1368 ارائه‌ خواهد شد.

بر اساس آنچه در مقدمه کتاب آمده است، نخستین‌ جلسه‌ی‌ مصاحبه‌ با دکتر حسن‌ روحانی‌ در 25اردیبهشت‌1381 برگزار شد که‌ تاکنون‌ بالغ‌ بر پنجاه‌ جلسه‌ مصاحبه‌ ضبط‌ گردیده‌ است‌. آنچه‌ در این‌ مجلد تدوین‌ یافته‌ است‌، خاطرات‌ ایشان‌ تا جلسه‌ی‌ نوزدهم‌ مصاحبه‌ (به‌ مدت‌ چهل‌ ساعت‌) می‌باشد.

خاطرات‌ حجت‌الاسلام‌ و المسلمین‌ دکتر حسن‌ روحانی‌ (جلد اول):ناشر:مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛چاپ اول:تابستان 1388.قطع وزیری، قیمت 8500 تومان، 896 صفحه

کد خبر 85338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز