همشهری‌آنلاین: مجموعه گزارش‌های کنسولگری انگلیس که به دوره قدرت‌گیری رضا شاه برمی‌گردد با ترجمه غلامحسین میرزا صالح از سوی انتشارات نگاه معاصر به بازار کتاب عرضه شد

به گزارش همشهری‌آنلاین این کتاب که «فروپاشی قاجار و برآمدن پهلوی» نام دارد ، حاصل گزارش‌های هفتگی کنسولگری انگلیس در مشهد است که میرزا صالح آن را با مقدمه‌ای مفصل عرضه عمومی کرده است.

مقدمه میرزا صالح عنوان «ایران در ورطه سیاست بین‌الملل» نام دارد که در آن وی به نیروهای بین‌المللی تاثیر گذار بر ایران آن دوره می‌پردازد.

ویژگی مهم این گزارش ها ارائه اطلاعات روزشمار از برخی تحولات است که به مورخان در تجزیه و تحلیل برخی مناسبات میان نهادهای قدرت داخلی و خارجی مدد می‌رساند.

گزارش‌ها از دی ماه 1299 شروع می‌شود و تا آذر 1305 ادامه می‌یابد. گزارش‌ها تا 11 دی 1302 تقریبا منظم است اما از این تاریخ تا دی 1304 گزارشی نیامده است و سپس با یک وقفه یک ماهه گزارش‌ها به صورت دوهفته یکبار از 26 دی 1304 آغاز می شود.

میرزا صالح در مقدمه کتاب خود هیچ توضیحی درباره قطع این گزارش نداده است و اصولا نیاورده است که این گزارش‌ها را چگونه و از طریق چه نهاد یا شخصی به دست آورده است. با این حال گزارش‌ها خواندنی و قابل اعتنایند و همین ویژگی سبب شده است تا کتاب از اقبال عمومی خوبی هم برخوردار شود.

ارائه پیوست‌های متعدد و فهرست اعلامی مفصل از جمله ویژگی‌های مثبت این کتاب به شمار می‌رود.

کتاب همانند سایر آثار انتشارات نگاه معاصر، از طرح جلد و شیرازه بندی و حروفچینی چشم نوازی برخوردار است.

انتشارات نگاه معاصر پیش از این هم آثاری را با ترجمه یا تالیف غلامحسین میرزا صالح منتشر کرده بود.[تازه‌های نگاه معاصر]

به تازگی انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی روزشمار تحولات سال 1300 و 1301 شمسی را که همزمان با روایت کنسولگری انگلیس در کتاب میرزا صالح است به بازار کتاب عرضه کرده است.[انتشار جلد دوم روزشمار تاریخ معاصر ایران]

نام کتاب: فروپاشی قاجار و برآمدن پهلوی/مترجم:غلامحسین میرزا صالح/ناشر: انتشارات نگاه معاصر؛ چاپ اول،1387/قطع رقعی/ قیمت:10000تومان/670 صفحه

کد خبر 82269

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز