همشهری‌آنلاین: روزنوشت‌های سال 1365 هاشمی رفسنجانی به بازار کتاب عرضه خواهد شد

همانند سال‌های گذشته و همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، روزنوشت‌های سال 1365 هاشمی رفسنجانی برای نخستین بار به بازار کتاب عرضه خواهد شد

یکی از دست اندرکاران دفتر نشر معارف ضمن اعلام این خبر به همشهری‌‌آنلاین گفت: این کتاب«اوج دفاع» نام دارد و عماد هاشمی ، فرزند مهندس محسن هاشمی آن را تنظیم و تدوین نهایی کرده است و در آن روز نوشت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از رخدادهای مهم سال 1365 منتشر شده است.

پیش از این خاطرات سال 64 هاشمی رفسنجانی به کوشش سارا لاهوتی، فرزند فائزه هاشمی، به بازار کتاب عرضه شده بود، اگر چه چند مدتی است این کتاب نایاب شده واز تجدید چاپ آن خبری نیست.[چاپ اول امید و دلواپسی سه روزه تمام شد]

در این کتاب برخی از مسائل ناگفته و  مهم آن دوران ، همانند ماجرای مک‌فارلین، ماجرای باند مهدی هاشمی و اختلافات میان حضرت‌امام خمینی  و ‌آیت الله منتظری، در نوشته‌های هاشمی روایت می‌شود.

یکی دیگر از فرازهای مهم این روزنوشت‌ها روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی از خط مقدم جبهه و عملیات کربلای 5 است که شخص آقای هاشمی به دلیل داشتن سمت فرماندهی جنگ از سوی امام بیش از ده بار شخصا در عملیات‌های مختلف حضور مستقیم و چهره به چهره داشتند.

به گزارش همشهری‌آنلاین این کتاب ششمین کتاب از مجموعه روزنوشت‌های هاشمی رفسنجانی است که  به دلیل  آنکه در زمان وقوع حوادث نگاشته شده است، ارزش تاریخی واسنادی بسیاری دارد.

ویژگی مهم این کتاب در این است  که هاشمی رفسنجانی در آن دوره نیز در سمتهای حساسی چون  ریاست مجلس شورای اسلامی، امامت موقت جمعه تهران،جانشینی فرمانده کل قوا فعالیت می‌کرد و نیز در سری‌ترین نشستهای نظام حضور و بروز داشت و از روند تصمیم‌گیری برخی از مهمترین حوادث آن دوران اطلاعات ذیقیمتی دردست داشته و دارد.

گزارش همشهری آنلاین حاکیست که از هاشمی رفسنجانی 8 کتاب خاطرات منتشرشده است که از میان آنها کتاب‌های مربوط به سالهای 57، 58 و 59 بعدها نوشته شد، اما خاطرات سالهای 60 به بعد به صورت روز نوشت و در زمان حضور آقای هاشمی در بطن ماجراهای آن سال‌ها که وی ریاست مجلس و نیز جانشین فرماندهی کل قوا در جنگ را بر عهده داشتند نوشته شد.

خاطرات هاشمی رفسنجانی همه گاه واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشته است که آخرین آن مربوط به روزنوشت‌های سال 63 وی بود که با عنوان به سوی سرنوشت از سوی انتشارات دفتر نشر معارف به بازار کتاب عرضه شده بود.[توضیح وزارت ارشاد درباره کتاب به سوی سرنوشت هاشمی رفسنجانی]

کد خبر 78430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز