سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ۳ هزارنسخه از خاطرات سال ۱۳۶۴ آیت الله هاشمی رفسنجانی با عنوان «امید و دلواپسی» در سه روز اول نمایشگاه به فروش رفت و ناشر این اثر اعلام کرد در صدد هستیم در روزهای باقی مانده نمایشگاه چاپ بعدی این اثر را به نمایشگاه برسانیم.

قادر باستانی، ویراستار کتاب و یکی از دست اندرکاران اصلی دفتر نشر معارف ضمن اعلام این خبر و ابراز تعجب از استقبال خریداران از این کتاب گفت: خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی همه گاه با اقبال مناسب مردم علاقه‌مند به تاریخ انقلاب روبه‌رو شده‌است و خاطرات سال قبل ایشان در ظرف یک سال پنج بار تجدید چاپ شد.[به سوی سرنوشت؛ خاطرات سال ۱۳۶۳ هاشمی رفسنجانی]

باستانی که خود مؤلف کتابی درباره ارتباطات است که در نمایشگاه کتاب امسال عرضه می‌شود، همچنین از انتشار مجموعه خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در قالب یک لوح فشرده خبر داد و گفت: این خاطرات علاوه بر این که به صورت چاپی و با جلد شومیز و ارزان‌تر تجدید چاپ شده‌اند، به صورت لوح فشرده هم تمامی آنها را آورده‌ایم تا علاقه‌مندان به تاریخ و نوشته‌های آْیت‌الله هاشمی رفسنجانی بتوانند از این امکان هم برای مرور خاطراتشان استفاده کنند.

کتاب امید و دلواپسی را سارا لاهوتی، فرزند فائزه هاشمی رفسنجانی، تدوین کرده‌است.

در این کتاب خاطرات سال ۱۳۶۴ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به صورت روز نوشت آمده‌است.

هاشمی رفسنجانی علاوه بر این پنج کتاب دو کتاب دیگر که رخدادهای سالهای ۵۷ و ۵۸ و نیز سال ۵۹ را در بر می‌گیرد را به بازار کتاب عرضه کرده است، ‌اما تفاوت آن دو کتاب با کتاب‌هایی که به صورت خاطرات سال های ۶۰ به بعد انتشار یافته‌اند در این است که آن دو کتاب بر اساس سخنرانی‌ها و نیز رخدادها تنظیم و سپس آقای رفسنجانی بر آن تقریرهایی نگاشته‌است و لذا ارزش آنها در برابر این چهار کتاب قابل مقایسه نیست.

چرا که در این روز نوشت‌ها ریزترین رخدادها و دیدارها با افراد از گروه‌ها و نحله‌های مختلف آمده‌است و به دلیل آنکه در زمان وقوع رخداد یاد شده نگاشته شده‌است، اظهار نظر هاشمی و نگاه و داوری وی در همان زمان نسبت به آن رخداد را در خود دارد.

نخستین کتاب از مجموعه خاطرات هاشمی رفسنجانی در اواسط دهه هفتاد در روزنامه همشهری به صورت پاورقی منتشر شد و بعد از آن به فاصله دو سال یک بار یک جلد از این خاطرات عرضه عمومی شد.

یکی از این مجلدات به صورت روزانه در روزنامه جام جم نیز به صورت پاورقی انتشار یافت.

انتشار خاطرات هاشمی رفسنجانی همه گاه با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده و می‌شود و نقد و شرح‌های فراوانی بر آن نگاشته شده‌است.[توضیح وزارت ارشاد درباره کتاب خاطرات سال ۱۳۶۳ هاشمی رفسنجانی]

نخستین کتاب خاطرات هاشمی بیش از ۸ بار تجدید چاپ شد که از اقبال عمومی به این نوشته‌ها خبر می‌دهد.

کد خبر 51052

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز