همشهری آنلاین: همایش ملی سی سال انقلاب اسلامی، دستاوردها، آسیب‌ها و فرصت‌ها در روزهای یک و دو دی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار خواهد شد.

به گزارش همشهری آنلاین دکتر سهراب‌پور، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، دکتر عباس ملکی (دبیر علمی همایش) و حجت الاسلام مرتضوی، نماینده ولی فقیه در این دانشگاه، صبح روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران ضمن اعلام خبر برگزاری این همایش به توضیحاتی درباره چند و چون همایش سی سال انقلاب پرداختند.

در ابتدا دکتر سهراب پور با اشاره به جایگاه دانشگاه صنعتی شریف در دفاع از انقلاب اسلامی و نام این دانشگاه که یاد آور شهید مجید شریف واقفی است گفت: ده سال قبل که همایش اول انقلاب را برگزار کردیم، هدفمان این بود که فراز و فرود انقلاب را دریابیم و نقاط قوت و ضعف آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی با اشاره به این که هدف اصلی ما این است که از تمامی جریان‌های درون انقلاب که دلسوز نظام‌اند در این همایش دعوت کنیم گفت: طبیعی است که رسیدن به وحدت نظر درباره انقلاب وتاریخ آن کمتر امکان دارد ، به خصوص که در علوم انسانی دیدگاه‌های مختلف همه گاه به افکار عمومی در درک دقیق تر از واقعیت مدد می رساند.

دکتر سهراپ پور گفت که ریاست این همایش را دکتر غلامعلی حداد عادل بر عهده دارند و سعی شده است که از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه برای امور اجرایی استفاده شود و این کار با کمترین بودجه وامکانات انجام می‌گیرد.

در ادامه عباس ملکی، عضو هیئت علمی دانشگاه و دبیر علمی همایش ضمن اشاره به ارسال دعوت برای تمامی افرادی که به نوعی در این زمینه کار کرده اند گفت: ما برای بیش از 150 چهره علمی و فرهنگی که در زمینه انقلاب اسلامی کار کرده اند،‌ دعوت نامه فرستادیم و از برخی چهره‌های علمی خارج از ایران هم دعوت کرده‌ایم که تا کنون دکتر محسن میلانی (استاد دانشگاه ویرجینیا و نویسنده کتاب شکل گیری انقلاب اسلامی) و محی الدین مصباحی (استاد دانشگاه فلوریدا) به دعوت ما پاسخ مثبت داده‌اند.

ملکی پرداختن به بعد نظری انقلاب را از جمله سیاست‌های این همایش عنوان کرد و گفت: برابر پیش بینی‌ها موضوعاتی زیر در فراخوان مقالات مورد نظر هیت علمی همایش بود . وی موضوعات را چنین عنوان کرد.

 انقلاب اسلامی و انقلاب‌های معاصر: انقلاب ،‌نظریه‌ها و مدل‌ها
- آسیب شناسی انقلاب اسلامی
- بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و چالش‌های فراروی انقلاب اسلامی
- حکمرانی خوب
- آینده پژوهی انقلاب اسلامی

به گفته ملکی محققان تا 15 آبان فرصت دارند که خلاصه مقالات خود را به دبیرخانه همایش در محل دانشگاه ارسال کنند و اصل مقالات هم باید 15 روز قبل از برگزاری سمینار در اختیار دبیر خانه قرار داده شود.

ملکی همچنین از راه اندازی سایتی ویژه با عنوان پایگاه اطلاع رسانی همایش ملی سی سال انقلاب اسلامی برای این همایش خبر داد  و گفت که برنامه‌های فرهنگی دیگری چون نمایشگاه عکس و انتشار نشریه ویژه سمینار و گفت وگو با برخی از چهره‌های قدیمی و باسابقه انقلاب از جمله فعالیت‌های این همایش خواهد بود.

پیش از سخنان دبیر علمی همایش،‌ حجت الاسلام مرتضوی، ‌نماینده ولی فقیه در دانشگاه صنعتی شریف ضمن اشاره به زنده و پویا بودن انقلاب اسلامی گفت: انقلاب موجودی متحرک و پویا است و به همین دلیل باید مدام مورد ارزیابی و نقد و بررسی قرار بگیرد. وضعیت فعلی و گذشته خود را ارزیابی کند و نقاط و قوتش را برجسته و نقاط ضعفش را ترمیم کند و آسیب شناسی این انقلاب از جمله هدف‌های اصلی این همایش خواهد بود.

وی به دعوت از جریانات و جناحهای مختلف موجود درون نظام برای شرکت در این همایش اشاره کرد و گفت: در مجموع نظرمان این است از افرادی،‌به خصوص متخصصان حوزه های مختلف فرهنگ و سیاست و اقتصاد واجتماع که سخنی یا انتقادی دارند دعوت کنیم که در این همایش شرکت کنند و از همین نقطه اعلام می‌کنیم که این همایشی علمی است و کاری به جناح بندی های سیاسی در کشور ندارد.

دکتر عباس ملکی هم به وجود اسناد و منابع درباره انقلاب اشاره کرد و گفت: خوشبختانه آمار وارقام و اسناد وکتاب‌های فراوانی درباره انقلاب ایران در داخل و خارج منتشر شده است که همین امر دانش و آگاهی ما درباره انقلاب و گره گاه‌ها و ابعاد پیداو پنهانش را فزونی بخشیده است.

کد خبر 64239

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز