سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

همشهری ‌آنلاین: دکتر منصور صفت گل کتاب «شجره الملوک یا تاریخ منظوم سیستان» اثر ظهیر ناصح صبوری را تصحیح و از سوی نشر میراث مکتوب به بازار کتاب عرضه کرده است

به گزارش همشهری آنلاین کتاب اثری نفیس در تاریخ سیستان از نخستین دهه حکومت قاجاری است که شاعران آن، تاریخ این دیار را از دیر زمان تا روزگار خویش به شعر بیان کرده اند.
 
مصحح در مقدمه از سنت تاریخ نویسی ملوک نیمروز سخن گفته و کتاب حاضر را حلقه ای از حلقات سنت تاریخ نویسی مزبور دانسته  ودر این باره شرح و بسطی در مقدمه داده است.
از سوی دیگر وی با تقسیم تواریخ سیستان به تواریخی با نگاه از مرکزیت و محلی بر آن است که هرچه مورخان مرکزی به مسائل سیستان به صورت حاشیه ای نگاه کرده اند مورخان سیستانی مسأله را درونی دیده و بر اساس سنت تاریخ نویسی خود تحولات آن را دنبال کرده اند.

 مصحح فهرستی از این نوشته ها را در مقدمه به دست و تحلیل مختصری از آنها ارائه داده که  یکی از مهم ترین آنها احیاء‌ الملوک از ملک شاه حسین است.

شجره الملوک ادامه همین سنت تاریخ نویسی است. مصحح به معرفی این کتاب و نسخه خطی آن پرداخته و شرحی از این نسخه که در کتابخانه مرحوم اصغر مهدوی بوده به دست داده است.

شجره الملوک از دهه نخست حکومت قاجاری و تاریخ سیستان در زبان شعر است. متن مزبور میان سالهای 1206 – 1221 سروده شده است. این کتاب تاریخ سیستان را از دیر زمان تا روزگار خود به زبان شعر بیان کرده است.

کتاب نزدیک به یک صد صفحه مقدمه دارد. متن به طور کامل 350 صفحه است و در پایان هم فهارس قرار داده شده است.

دکتر منصور صفت گل پیش از این کتاب«دین و دولت در عصر صفوی»راانتشار داد که عنوان رساله برگزیده دانشجویی در مقطع فوق لیسانس را  از‌آن نویسنده کرد.

کد خبر 51803

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز