همشهری آنلاین: «بالاخره این زندگی مال کیه» نمایشنامه‌ای‌است از برایان کلارک که با ترجمه احمد کسایی‌پور از سوی انتشارات کارنامه به بازار کتاب عرضه شده‌است.

به گزارش همشهری آنلاین این نمایشنامه داستان مجسمه‌سازی به نام «کین» است که در اثر سانحه‌ای فلج می‌شود و تنها می‌تواند سخن بگوید.

قهرمان داستان وقتی اوضاع خود را چنین می‌بیند، به دنبال از بین بردن خود است و در مقابل پزشکان بیمارستان خواهان زنده ماندش هستند. مبارزه او برای به دست آوردن «حق مرگ» به موضوع نمایشنامه پرقدرتی تبدیل می‌شود که مسائل بسیار مهمی را در زمینه حرمت انسانی و حوزه اخلاق مطرح می‌کند.

برایان کلارک که نمایشنامه‌اش سال‌ها در انگلستان و برادوی بر صحنه بود و جایزه پراعتبار تونی( جایزه تئاتری معادل اسکار سینمایی) را از آن وی کرد، پرسش بزرگی را درباره زندگی پیش می‌کشد- پرسشی که از محدوده موقعیت مشخصی که نمایشنامه توصیف می‌کند فراتر می‌رود: آیا من اراده آزاد دارم- چه کسی می‌داند که چه چیزی برای من مناسب‌تر است- آیا من مناسب‌ترین شخصی هستم که می‌تواند تشخیص دهد چه کاری را می‌توانم و یا نمی‌توانم انجام دهم؟

بالاخره این زندگی مال کیه؟ نمایشنامه‌ای تکان دهنده است؛ هم شوخ طبعانه و هم شفقت‌آمیز و البته تفکر برانگیز و خواندنی که ذهن خواننده را با پرسش‌هایی اساسی در گیر خود می‌سازد.

کتاب در هیئتی پاکیزه و البته همانند عمده کتاب‌های نشر کارنامه با طراحی جلدی زیبا و شگفت‌انگیز و تجلید و صفحه‌آرایی و حروفچینی مناسب و چشم‌نواز منتشر شده‌است.

این نخستین بار است که نوشته‌ای از برایان کلارک به زبان فارسی منتشر می‌شود. کتاب مقدمه‌ای خواندنی در معرفی نویسنده دارد.

«بالاخره این زندگی مال کیه؟» در 141 صفحه به قیمت 4950 تومان به بازار کتاب عرضه شده‌است.

انتشارات کارنامه پیش از این چاپ سوم کتاب شرح فصوص‌الحکم ابن‌عربی را با ترجمه و شرح محمدعلی و صمد موحد به بازار کتاب عرضه کرده بود و به‌زودی کتاب قصه قصه‌ها که روایت دیدار شمس و مولانا است را از همین مؤلف به بازار کتاب عرضه خواهد کرد.[چاپ تازه‌ای از شرح فصوص‌الحکم دکتر موحد]

کد خبر 47240

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز