جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: غلامحسین میرزا صالح، مترجم و پژوهشگر در حوزه تاریخ معاصر ایران از پایان کار روزنوشت‌های احمد قوام، چهره‌ پرسابقه و تاثیرگذار تاریخ معاصر ایران خبر داد.

به گزارش همشهری‌آنلاین،به نقل از مهرغلامحسین میرزاصالح گفت :کتاب خاطرات احمد قوام حاوی تمامی یادداشت‌های روزانه  قوام در مدت کوتاه اقامتش در پاریس است؛ زمانی که تازه از سمت نخست وزیری، عزل و از ایران خارج شده بود.

به گفته این پژوهشگر حوزه تاریخ در این کتاب خاطرات جالبی از قوام درباره جریان ملی شدن صنعت نفت، مذاکره با آمریکایی‌ها و دیگر موارد مربوط به سیاست حکومت پهلوی در ایران آمده است. میرزا صالح توضیحی درباره چگونگی به دست آوردن این خاطرات بیان نکرد.

به گزارش همشهری‌آنلاین از قرار این خاطرات به دوره‌ای بازمی‌گردد که قوام بعد از ماجرای سی‌تیر از صدارت کناره‌گیری می‌کند. نام احمد قوام به دلیل سیاست پیچیده‌ای که او در ماجرای پیشه‌وری و آذربایجان با شوروی در پیش گرفت که در نهایت به حفظ آذربایجان برای ایران و فریب‌خوردن روس‌ها انجامید ، در عرصه سیاست آشناست.

در سال‌های میانی دهه 80 کتاب «در تیررس حادثه،زندگی سیاسی احمد قوام» نوشته حمید شوکت از سوی نشر اختران و نشر ثالث به بازار کتاب عرضه شده بود. اثری که در زمان انتشار خود نقد و بررسی‌های مختلفی روی آن صورت گرفت.

میرزاصالح گفت: حجم این کتاب بدون مقدمه به 500 صفحه رسیده و در آینده نزدیک روانه بازار نشر خواهد شد.

از میرزا صالح پیش از این هم آثاری در زمینه تاریخ معاصر ایران و ترجمه برخی رمان‌های شناخته شده منتشر شده بود.

more

 فروپاشی قاجار و برآمدن پهلوی با ترجمه میرزا صالح

کد خبر 173308
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز