همشهری آنلاین: استاد تاریخ معاصر، استفاده از اصطلاح ˈآذربایجان شمالیˈ برای منطقه شمال ارس را یک ˈدروغ بزرگ تاریخیˈ خواند و گفت: دشمنان ایران و تجزیه طلبان نمی توانند با توهمات و باورهای غیرواقعی خود تمامیت ارضی ایران را تهدید کنند.

خسرو معتضد

خسرو معتضد روز شنبه در گفت وگو با ایرنا با یادآوری برگزاری نشست ضد ایرانی گروهک های تجزیه طلب با عنوان ˈفردای آذربایجان جنوبیˈ در شهر باکو، گفت: مستندات تاریخی موجود همچون نقشه های جغرافیایی مربوط به سال 1722 فرانسه و آلمان که جغرافیدانان بیطرف تهیه کرده اند، نشان می دهد که منطقه شمال ارس که روزی از استان های ایران بوده، هرگز با نام ˈآذربایجان شمالیˈ شناخته نمی شده است.

وی ادامه داد: آن منطقه با عناوینی نظیر بادکوبه، گنجه، آران، قره باغ و نخجوان شناخته می شد. حتی در قرارداد ترکمنچای نیز از این استان ایرانی با عنوان ˈخانات قفقازˈ نام برده شده و هرگز اسمی از آذربایجان مطرح نیست که حالا موضوع پیوستن آذربایجان جنوبی به شمالی مطرح شود.

این استاد تاریخ معاصر افزود: در فوریه سال 1921 میلادی بین ایران و جمهوری شوروی سوسیالیستی قراردادی در باره موضوعات ارضی، اقتصادی، مالی و نظامی به امضا رسید که تا کنون نیز اجرا شده و قراردادهای بعدی نیز پیرو مفاد همین قرارداد بین دو کشور منعقد شده است.

معتضد با یادآوری این که با تغییر دولت ها و رژیم های سیاسی تعهدات ساقط نمی شود، ادامه داد: امروز که ˈصدامˈ وجود ندارد، قرارداد 1975 تعیین کننده مرز دو کشور ایران و عراق همچنان اعتبار دارد و دولت کنونی عراق نیز به آن پایبند است؛ این موضوع در باره افغانستان نیز صادق است، بنابراین کشور آذربایجان نیز باید به مفاد این قرارداد عمل کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد که طبق فصل چهارم قرارداد 1921، دو کشور به صورت جدی از دخالت در امور داخلی یکدیگر منع شده اند و براساس فصل پنجم آن، دو دولت حق حمایت از گروه ها و تشکیلات یا اشخاص فعال علیه دولت همسایه در داخل خاک کشورشان را ندارند.

مجری برنامه تلویزیونی ˈپلی به گذشتهˈ گفت: گرچه سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در اعتراض به انتقادات ایران اعلام کرده که تغییری در مواضع جمهوری آذربایجان در قبال ایران ایجاد نشده و باکو در امور داخلی ایران دخالت نمی‌کند، اما باید در پاسخ گفت که این امر لطف آنها نیست، بلکه تعهد دولت آذربایجان است و ایران هرگز به کشورهای قدرتمندتر نیز اجازه مداخله در امور کشورش را نمی دهد.

متعضد به شرکت اساتید دانشگاه و نمایندگان مجلس این کشور در نشست ˈفردای آذربایجان جنوبیˈ اشاره کرد و گفت: سیاستمداران جمهوری آذربایجان نمی توانند از زیر بار مسئولیت این اجلاس شانه خالی کنند و از کنار موضوعات مطرح شده در آن به بهانه نبود موضع رسمی کشور خود، بی تفاوت عبور کنند.

وی برگزاری این نشست ضد ایرانی در شهر باکو را دارای اهداف سیاسی توصیف کرد و گفت: دولت آذربایجان که امکاناتی چون هتل و تامین هزینه برای برگزاری این اجلاس را تقبل کرده است، مسئول است.

به گفته معتضد، دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی در صدد هستند با حمایت از این جریان ضد ایرانی، به ایران و تمامیت ارضی آن لطمه بزنند، بنابراین دولت بویژه وزات امور خارجه و رسانه ها و دانشجویان باید با هوشیاری به این اقدام واکنش نشان دهند.

این پژوهشگر مسائل تاریخی ادامه داد: تعطیلات طولانی نوروزی و نبود نشریات و نیز تعطیلی دانشگاه ها باعث شد که دشمنان ایران از این فضا استفاده کنند و دست به تبلیغات گسترده بزنند، از این رو ضروریست شدیدترین برخوردها و واکنش ها به این موضوع صورت گیرد.

کد خبر 207599
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز