همشهری‌آنلاین: علی دهباشی که ویژه‌نامه‌ای از نشریه بخارا را به فریدون آدمیت ،مورخ و دیپلمات شهیر اختصاص داده بود،این بار کتابی قطور درباره آدمیت با محور قرار دادن نوشته‌هایی از دیگران درباره او به بازار کتاب عرضه کرد.

فریدون آدمیت

این یادنامه که در بیش از 1000 صفحه منتشر شده است، با مقدمه‌ای از علی دهباشی و عبدالحسین آذرنگ آغاز می‌شود و سپس با کتابشناسی کاملی از آثار  فریدون آدمیت ادامه می‌یابد.

در بخش نخست  کتاب ،خاطراتی  از برخی از چهره‌های فرهنگی در رابطه با فریدون آدمیت می‌پردازد که با خاطراتی از مرحوم ایرج افشار، علی دهباشی، هما ناطق، عبدالله کوثری، احسان نراقی سید عبدالله انوار،عبدالرضا هوشنگ مهدوی و جمعی دیگر از روزنامه‌نگاران، محققان و نویسندگان همراه شده است.

 این کتاب همچنین در بخش دیگری با عنوان «درباره فریدون آدمیت» به مرور مقالاتی درباره آدمیت به قلم  محمد قائد، فرشاد قربانپور و ...،  همراه شده است و در بخش تاریخ‌‌نگاری نیز مقالاتی در رابطه با روند تاریخ نگاری در ایران به قلم فریدون آدمیت، هوشنگ ماهرویان،صادق زیباکلام و نیز مصاحبه‌هایی با حسین آبادیان، ناصر تکمیل همایون و محمد توکلی طرقی همراه شده است.

دو بخش «تاریخ مشروطیت» و «امیر کبیر و ایران» نیز به معرفی دیدگاه‌های آدمیت در رابطه با این دو موضوع از منظر برخی از مورخان   پرداخته است. مطلبی از علی‌اصغر حقدار که کتابی هم در تحلیل و بررسی دیدگاه‌های این مورخ دارد از دیگر مطالب این کتاب به شمار می‌رود.

بخش نقد آثار این کتاب نیز به معرفی و ارائه مقالاتی در نقد و بررسی آثار فریدون آدمیت پرداخته است که با آثاری از احمد کریمی حکاک، فرشته نورائی، حسین حقگو و... همراه شده است.

پایان‌بخش کتاب تصاویر و اسنادی از مرحوم آدمیت است که به فراخور مطالب کتاب سامان یافته‌است.

پیش ازاین علی اصغر حقدار کتاب «فریدون آدمیت و تاریخ مدرنیته در عصر مشروطیت»  را از سوی انتشارات کویر به بازار کتاب عرضه کرده بود.

یاد‌نامه‌ فریدون آدمیت:به کوشش علی‌دهباشی/انتشارات افکار:چاپ اول 1390/قطع وزیری،جلد سخت،قیمت 30000 تومان،1050 صفحه

کد خبر 154913
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز