مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۳
۰ نفر

نشانگان CKM یا نشانگان قلبی‌ عروقی - کلیه - متابولیک یک اصطلاح نسبتاً جدید است که برای توصیف خوشه‌ای متشکل از چهار عارضه بهداشتی مربوط به هم به کار می‌رود که به طور شایعی افراد را در معرض بیماری‌های قلبی-عروقی قرار می‌دهد.

CKM

به گزارش همشهری آنلاین این چهار عارضه مربوط به هم در نشانگان CKM عبارتند از:

- بیماری‌های قلبی عروقی (بیماری قلب و عروق خونی)

- بیماری کلیوی

- دیابت نوع ۲

- چاقی

این عوارض عوامل خطرساز یا زمینه‌ساز مشترکی دارند و می‌توانند باعث بدتر شدن یکدیگر شوند. به‌عنوان‌مثال، چاقی می‌تواند خطر دچار شدن به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد و دیابت نوع ۲ به نوبه خود می‌تواند خطر بیماری قلبی و کلیوی را افزایش دهد.

نگرانی درباره شیوع گسترده نشانگان CKM

نگرانی فزاینده‌ای درباره شیوع گسترش‌یابنده این نشانگان وجود دارد و یک بررسی جدید در آمریکا که نتایج آن در «ژورنال انجمن پزشکی آمریکا» (JAMA) منتشر شده است، نشان می‌دهد که تقریباً ۹۰ درصد از بزرگ‌سالان بالای ۲۰ در این کشور در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ در معرض دچار شدن به این نشانگان بوده‌اند. البته این رقم به این معنا نیست که اکثریت این بزرگ‌سالان دچار بیماری قلبی تمام‌عیار هستند، بلکه نشان می‌دهد که خطر دچار شدن به این عارضه حتی در افراد جوان‌تر هم وجود دارد.

نشانگان CKM در مراحلی از مرحله صفر – بدون داشتن عوامل خطرساز برای بیماری قلبی تا مرحله ۴ - افراد دارای بیماری قلبی تشخیص‌داده شده به‌علاوه داشتن چربی اضافی در بدن، عوامل خطرساز متابولیک مانند فشارخون بالا و دیابت یا بیماری کلیوی - تشخیص داده می‌شود.

پژوهشگران در این بررسی جدید داده‌های مربوط به ۱۰ هزار نفر را در طول یک دهه که در «بررسی ملی ارزیابی سلامت و تغذیه» (NHANES) آمریکا شرکت کرده بودند، تجزیه‌ و تحلیل کردند.

نتایج این بررسی نشان داد که حدود ۹۰ درصد افراد شرکت‌کننده معیارهای نشانگان CKM را دارند و این یافته‌ها برای خود پژوهشگران هم غافلگیرکننده بود، به خصوص نتایج نشان داد که حدود ۵۰ درصد از افراد در مرحله دوم نشانگان CKM قرار دارند، یعنی به علت بالا بودن قند خون، فشارخون بالا، میزان بالای کلسترول یا بیماری مزمن کلیوی در معرض خطر متوسط دچار شدن به بیماری قلبی قرار دارند.

بیش از یک‌چهارم این افراد نیز در مرحله یک این نشانگان قرار داشتند که به معنای افزایش خطر دچار شدن به بیماری قلبی به علت چاق بودن یا اضافه وزن داشتن، داشتن میزان زیاد چربی شکمی و چربی در اطراف احشای درون شکم بود، اما علائم اختصاصی نداشتند.

۱۵ درصد شرکت‌کنندگان بیماری پیشرفته داشتند و این رقم در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ نسبتاً ثابت باقی مانده بود.

این پژوهشگران دچار بودن درصد بالایی از افراد به مرحله پیشرفته نشانگان CKM در آمریکا به خصوص به شیوع بالای چاقی در این کشور نسبت می‌دهند. بر اساس محاسبات شاخص توده بدنی ۴۰ درصد افراد دچار چاقی و ۳۲ درصد دیگر دارای اضافه وزن هستند.

داشتن اضافه وزن و چاقی احتمال دچار شدن فرد به فشارخون بالا، قند خون بالا و کلسترول بالا را هم افزایش می‌دهد، گرچه برخی از افراد با وجود داشتن وزن سالم هم این عوامل خطرساز متابولیک را دارند.

افراد جوانتر هم از این نشانگان در امان نیستند

این بررسی نشان داد که افراد بالای ۶۵ سال با احتمال بیشتری نسبت به افراد ۴۵ تا ۶۴ ساله در معرض خطر دچار شدن به مرحله پیشرفته نشانگان ‍CKM هستند. اما جوان بودن آن‌چنان که انتظار می‌رفت باعث محافظت در برابر این نشانگان نشده بود، به طوری که فقط ۱۸ درصد از افراد ۲۰ تا ۴۴ ساله در مرحله صفر این نشانگان- یعنی بدون عامل خطرساز برای بیماری قلبی بودند.

این پژوهشگران می‌گویند یافته‌هایشان نشان می‌دهد که پزشکان باید این عوارض را بسیار زودتر از آنکه به پیامدهای نهایی مانند افزایش خطر حمله قلبی، نارسایی قلبی و سکته مغزی منجر شوند، شناسایی و به شدت درمان کنند.

تغییرات سبک زندگی مانند بهبود رژیم غذایی و افزایش فعالیت جسمی هم می‌تواند به حفاظت در برابر حمله قلبی و سکته مغزی کمک کند.

به گفته این پژوهشگران یافته‌هایشان نشان می‌دهد که بزرگ‌سالان جوان، افراد زیر ۴۵ سال نیز آن‌چنان که تصور می‌شد، سالم نیستند.

کد خبر 850551
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha