به گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی دو روز آینده رگبار باران، رعدو برق، تگرگ، مه، صاعقه و وزش باد نسبتا شدید تا شدید در برخی مناطق ۹ استان کشور پیش‌بینی می‌شود.

هواشناسي

به گزارش همشهری آنلاین، صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اظهار داشت: امروز دوم خرداد، شدت بارش‌های بهاری در شمال غرب و غرب کشور و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و غربی است.

وی ادامه داد: روز آینده سوم خرداد در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان‌، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، نیمه شرقی کردستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، خراسان رضوی، همدان، شمال استان مرکزی، قم، شمال اصفهان و خراسان جنوبی رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در برخی نقاط خیزش گرد و خاک داریم.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی ادامه داد: روز جمعه چهارم خرداد و روز شنبه پیشِ رو در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، قزوین، زنجان، البرز، تهران، سمنان، خراسان رضوی، شرق همدان، نیمه شمالی اصفهان، قم و استان مرکزی رگبار و رعد و برق وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد بارش تگرگ داریم.

ضیائیان گفت: روز یکشنبه پنجم خرداد از شدت بارش‌ها کاسته شده و بارش‌های رگباری در شمال غرب سواحل خزر و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی خواهیم داشت.‌وی افزود: در ۵ روز آینده وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا در نیمه شرقی کشور به ویژه زابل و برخی مناطق جنوب کشور پیش‌بینی می‌شود.

باد شدید در پایتخت و گرمای ۴۲ درجه در اهواز

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی بیان کرد: روز آینده اهواز با بیشینه دمای ۴۲ درجه بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان و شهرکرد با کمینه دمای ۶ درجه بالای صفر خنک‌ترین مرکز استان است.ضیائیان درباره وضعیت جوی پایتخت گفت: در حال حاضر آسمان تهران ابری و نیمه‌ابری همراه با رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید داریم روز آینده نیز همین شرایط جوی در پایتخت حاکم است، بیشینه و کمینه دما فردا در تهران ۲۸ و ۱۸ درجه خواهد بود.

هشدار هواشناسی درباره پرواز بالگرد و هواپیماهای سبک در ۲ روز آینده

وی ضمن اشاره به صدور هشدار نارنجی توسط سازمان هواشناسی، اضافه کرد: روز پنج‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۳ تا جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۰۴ رگبار باران، رعدو برق، تگرگ، مه، صاعقه و وزش باد نسبتا شدید تا شدید در برخی مناطق کشور داریم؛ این شرایط جوی روز آینده در نیمه شمالی استان‌های آذربایجان غربی و سمنان و ارتفاعات آذربایجان شرقی، حاکم است.مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اضافه کرد: روز جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۰۴ نیز همین شرایط جوی در آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، نیمه جنوبی اردبیل، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان حاکم است.

به گفته ضیائیان در این راستا اختلال در ناوگان حمل و نقل، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، اختلال در ناوگان حمل و نقل و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات باغی و زراعی و احتمال ریزش سنگ در گردنه‌ها پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: در این راستا توصیه می‌شود پرهیز از سفرهای غیرضروری، خودداری از پروازهای ورزشی و تفریحی، بالگرد و هواپیماهای سبک، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و به‌ویژه در نواحی سردسیر کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و استفاده از محلول‌های ضد تنش در گیاهان باغی و زراعی در دستور کار باشد.

کد خبر 854247
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha