یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مداخلات کشورهای غربی در امور داخلی ایران، از سوی مجلس شورای اسلامی به آنها اخطار داد:

کاری نکنید که ایران مجبور شود پاسخ شما را در میادین دیگر بدهد.

به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی در جلسه علنی روز  یکشنبه در سخنان پیش از دستور خود با اشاره به سخنان مقام معظم انقلاب در نماز جمعه تهران اظهار داشت: ایشان تحلیلی جامع از مسائل جاری کشور ارائه فرمودند.

وی با بیان این که مخاطب ایشان فراگیر و تمام طبقات ملت بود گفت: بدون تردید درک ابعاد نگاه نافذ رهبر معظم انقلاب برای همگان پندآموز خواهد بود.

لاریجانی با بیان این که ایران اسلامی در طول سی سال از تجربیات غنی برخوردار است گفت:‌ ایران اسلامی فراز و فرودهای زیادی را شاهد بوده است؛ از جمله فشارهای سنگین دولت‌های خارجی را ملت تحمل نمود تا استقلال سیاسی خود را حفظ نماید.

رییس مجلس با یادآوری این که زمانی عده‌ای از بزرگان کشور ترور شدند گفت: ترورنافرجام رهبر معظم انقلاب، ترور شهدای محراب و انفجار حزب جمهوری اسلامی هر کدام شوک عجیبی به بدنه جامعه وارد نمود.

وی در ادامه با بیان این که آن چیزی که باعث استواری جامعه و نظام بود آرامش و اطمینان از راه و گم نکردن مسیر در پناه اطاعت از رهبری بود اظهار داشت: اینک زمان تجربه‌ای دیگر است که قطعاً متانت در پیمودن این مسیر و گذشتن از این نقطه حاوی دستاوردهای ارزشمندی برای ملت و نظام خواهد بود.

وی تصریح کرد: به همین دلیل رهبر معظم انقلاب خطبه‌ای را به این امر اختصاص دادند چرا که تنها در چنین بستری است که ‌می‌توان به رشد و تعالی و خواسته‌های برحق جامعه دست یافت.

رییس مجلس گفت: این حالت جمیع سکینه باید مورد توجه سیاست‌مداران، احزاب، کاندیداها و بخش‌های مختلف نظام و ملت عزیز باشد.

وی با بیان این که ویژگی ایرانیان ارتباطات معنوی و عاطفی عمیق است که از کنه تفکرات اسلامی به میراث گرفته شده است گفت: این سرمایه را باید حفظ نمود.

وی نکته دیگر را انتخابات باشکوه 22 خردادماه عنوان نمود و گفت: هر چند برخی مناقشاتی را پیرامون آن دامن زدند ولی متن آن برای همه ایرانیان غرور آمیز است.

لاریجانی گفت: رهبر معظم انقلاب نسبت به این مسئله تجلیل و تعظیم نمودند.

رییس قوه مقننه حضور هشتاد و پنج درصدی ملت در پای صندوق‌های رای را سرمایه ملی کشور و دستاورد انقلاب اسلامی دانست و گفت: باید از آن صیانت نماییم و طرح مناقشات پیرامون آن نباید با بی‌بند و باری گفتاری همراه شود.

لاریجانی اظهار داشت: این مسئله باعث می‌شود که قدر و منزلت آن در داخل بکاهد و هم دستاویز بیگانگان فرصت طلب در غرب شود که امروز شاهد آن هستیم.

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب تمام کاندیداها را جزو خانواده انقلاب دانستند اظهار داشت: رفتار کاندیداها باید از منظر ملی قابل دفاع باشد و کوفتن بر طبل اختلافات اگر بر حق طلبی نیز باشد در شرایط امروز ایران که همگان شاهد ماجراجویی عده‌ای در داخل و خارج  هستند، باید در طراز رفتار ملی تبلوریابد.

وی با بیان اینکه همه حقوق ملت نتیجه انتخابات نیست، تصریح کرد: امنیت ملی کشور جزو اولین حقوق ملت است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سیاست‌مدار بصیر کسی است که امور بر حق را با همه جانبی‌نگری در منافع ملی کشور پیگیر باشد.

وی افزود: امروز همگان می‌دانند گسترش بی‌اعتمادی خسارت جبران ناپذیری برای کشور دارد و اگر عارضه‌ای به وجود می‌آید نباید آن را آنچنان وسیع نمود که ضایعات طولانی مدت بر کشور داشته باشد.

لاریجانی اظهار داشت: باید بپذیریم که مناظرات صدا و سیما که پدیده جدیدی در صحنه انتخابات بود شور آفرین و تاثیرگذار در اراده جمعی جامعه بود.

وی با بیان این که از این جهت کار صداوسیما تحسین برانگیز است گفت: اما شوک پدیدآمده از این موضوع به دلیل شفافیت بیش از حد و غیر ضرور و بعضاً نادرست آن تاثیرات هیجانی چه قبل از انتخابات و چه بعد از آن به وجود آورد.

رییس مجلس گفت:‌ در همین راستا نیز مقام معظم رهبری فرمودند که از طرح برخی مطالب در مورد رییس جمهور، آیت‌ا.. هاشمی و حجت‌الاسلام ناطق نوری متأثر شدم.

وی با بیان این که چنین وضعیتی به اختلافات دامن زد و هم سوء تفاهاماتی در جامعه ایجاد نمود گفت: باید این پدیده را شناخت و از اشتباهات رخ داده پند گرفت و کسانی که سهمی در این مسئله داشتند اشتباه خود را تصحیح نمایند نه این که آن را در بیانیه‌های خود تکرار نمایند.

رییس مجلس در بخش دیگری از سخنانش تاکید مقام معظم رهبری به حرکت بر مدار قانون را یکی از مهمترین آموزه‌های خطبه‌های ایشان دانست و گفت: رعایت قانون برای شرایط عادی نیست، بلکه رعایت قانون در همه حال پایه عدالت است.

وی افزود: اصولاً رعایت قانون شرایط کشور را عادی می‌کند.

رییس قوه مقننه تصریح کرد: ما نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی تمرکز و استواری مقام معظم رهبری در پیمودن راه قانونی حتی دراین شرایط  را مهمترین هدیه برای تحکیم مبانی عدالت در جامعه می‌دانیم.

لاریجانی گفت: از همه کاندیداها معترض می‌خواهیم که به این نکته توجه بلیغ نمایند که هر روشی در مسیر قانون منحرف شود اگر دستاوردی کوتاه مدت هم داشته باشد پایه‌های مدنیت عادله را به هم می‌ریزد.

وی خطاب به ملت هوشمند ایران نیز گفت: تنها در پناه قانون حقوق‌تان استیفا می‌گردد و پایداری شما در این مسیر منافع ملی کشور تامین می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: عدم رعایت قانون غالباً هرج و مرج را دامن می‌زند که زیان آن توجه عموم است.

لاریجانی تاکید کرد: جامعه آراسته به قانون باید مطالبه همگان مخصوصاً نخبگان سیاسی و کاندیداها در این شرایط باشد.

وی از سیاستمداران، احزاب و صاحب‌نظران و کاندیداها درخواست کرد تا به خصوص پس از کلام ارزشمند رهبر معظم انقلاب به فضای مودت و دولتی ملی مدد رسانند و در سیر همگرایی و منافع ملی حرکت نمایند، به تحرکات دشمن خارجی و آشوبگران موضعگیری نمایند و به نحوی عمل نمایند تا موجب سوء استفاده معاندین کشور واقع نگردند.

لاریجانی تاکید کرد: تمام مراجع حکومتی باید به نحوی عمل نمایند که به فضای آرامش کشور مدد رسانند.

رییس مجلس در بخش دیگری از سخنانش به موضع‌گیری‌های کشورهای غربی در قبال مسایل ایران اشاره  و تصریح کرد: موضعگیری‌های اخیر رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، نخست وزیر انگلیس، صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه در چند روز اخیر پرده‌های دیگری از ماجراجویی آنان نسبت به ملت ایران را نشان داد.

وی تاکید کرد: خجالت آور است که آمریکا که در طول نیم قرن هرگونه ستم و ظلم را بر ملت ایران ‌(روا داشت)، از کودتای 28 مرداد تا فضاحت‌های قرون وسطایی حقوق بشری در دوران شاه که مورد حمایت مستقیم آمریکا تا تحمیل جنگ علیه ایران بوده است، امروز نگران تمامیت ارضی و حقوق بشر در ایران شده است.

وی خطاب به کشورهای غربی و آمریکا اظهار داشت: خیلی زود الفاظ فریبکارانه "تغییر" را معنا کردید.

لاریجانی همچنین تصریح کرد: روسای چند کشور اروپایی باید از اقدامات گذشته خود سرافکنده باشند که در زمان شاه دیکتاتور در کنار او بودند و نسبت به حقوق بشر دم نمی‌زدند.

وی ادامه داد: اینها در جنگ عراق کنار صدام بودند و حتی هواپیمای سوپر استاندارد را به او اجاره دادند.

رییس مجلس با بیان اینکه (این کشورها) امروز با فرصت‌طلبی تصور نمودند در اختلاف درون خانواده ایران مجالی یافته‌اند، تاکید کرد: ما ایرانیان به خوبی راه حل اختلافات خود را می‌دانیم و نیازی به ژست‌های فرصت طلبانه امپریالیستی کشورهای اروپایی و‌آمریکا نیست.

وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور آمریکا، نخست وزیر انگلیس، صدراعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه اخطار می‌کند که در امور داخله ایران دخالت نکنید و کاری نکنید که ایران مجبور شود پاسخ شما را در میادین دیگر بدهد.

رئیس مجلس قطعنامه اخیر سنای آمریکا را سند مجرمانه هوس بازی دخالت آنان در امور ایران دانست و اظهار داشت: سنای آمریکا باید بداند با این اقدام نابخردانه با غیرت ملی ایرانیان مواجه هستند.

وی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درخواست نمود تا بررسی تجدیدنظر در روابط با این کشورها را در دستور کار خود قرار دهد

کد خبر 83945

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز