سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نتیجه انتخابات همه حقوق ملت نیست، امنیت ملی کشور هم جزء اولین حقوق ملت است

یک سیاستمدار بصیر کسی است که امور بر حق را با همه‌جانبه‌نگری در منافع ملی کشور پیگیر باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر علی لاریجانی در نطق روز یکشنبه 31 خرداد خود با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز تحلیلی جامع از مسائل جاری کشور ارایه فرمودند، افزود: مخاطب ایشان فراگیر و برای همه طبقات ملت بود و بدون تردید درک ابعاد نگاه نافذ ایشان برای همگان پندآموز خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته نخست این‌که ایران اسلامی در طول 30 سال از تجربیات غنی برخوردار است و فراز و فرودهای زیادی را شاهد بوده است، فشارهای سنگین دول خارجی علیه اراده ملت را تحمل نمود تا استقلال سیاسی خود را حفظ کند.

وی تصریح کرد: زمانی بود که عده زیادی از بزرگان کشور ترور شدند، ترور نافرجام رهبر معظم انقلاب، ترور شهدای محراب، انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی که هر کدام شوک عجیبی به بدنه جامعه وارد کرد، آن چیزی که باعث استواری ملت و نظام بود، آرامش و اطمینان از راه و گم نکردن مسیر در پناه اطاعت از رهبری بود.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: اینک زمان تجربه‌ای دیگر است که قطعا متانت در پیمودن این مسیر و گذشتن از این نقطه حاوی دستاوردهای ارزشمندی برای ملت و نظام خواهد بود و به همین دلیل رهبر معظم یک خطبه را به این امر اختصاص دادند، چرا که تنها در چنین بستری است که می‌توان به رشد و تعالی و خواسته‌های بر حق جامعه دست یافت.

نماینده مردم قم افزود: این حالت جمعی سکینه باید مورد توجه سیاستمداران، احزاب، کاندیداها، بخش‌های مختلف نظام و ملت عزیز باشد، ویژگی ایرانیان ارتباطات معنوی و عاطفی عمیق است که از کنه تفکرات اسلامی به میراث گرفته شده و این سرمایه را باید حفظ نمود.

لاریجانی در عین حال گفت: نکته دوم این‌که انتخابات باشکوه 22 خرداد هر چند برخی مناقشات را پیرامون آن دامن زدند، ولی متن آن برای همه ایرانیان غرورآمیز است، به نحوی که رهبر معظم نسبت به آن تجلیل و تعظیم نمودند.

وی ادامه داد: حضور 85 درصدی ملت در پای صندوق‌های رای را باید سرمایه ملی کشور و دستاورد انقلاب اسلامی بدانیم و از آن صیانت کنیم و طرح مناقشات پیرامون آن نباید با بی بند و باری گفتاری همراه شود که هم قدر و منزلت آن را در داخل بکاهد و هم دستاویز بیگانگان فرصت طلب در غرب شود که امروز شاهد آن هستیم.

وی با بیان این‌که رهبر معظم همه کاندیداها را جزء خانواده انقلاب دانستند، گفت: رفتار کاندیداها باید از منظر ملی قابل دفاع باشد، کوفتن بر طبق اختلافات اگر از سر حق طلبی هم باشد در شرایط امروز ایران که همگان شاهد ماجراجویی عده‌ای در داخل و خارج هستند باید در طراز رفتار ملی تبلور یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نتیجه انتخابات همه حقوق ملت نیست، امنیت ملی کشور هم جزء اولین حقوق ملت است، یک سیاستمدار بصیر کسی است که امور بر حق را با همه‌جانبه‌نگری در منافع ملی کشور پیگیر باشد.

وی اظهار کرد: امروز همگان می‌دانند گسترش بی اعتمادی خسارت جبران‌ناپذیری برای کشور دارد، اگر عارضه‌ای به وجود می‌آید نباید آن را آن چنان وسیع کرد که ضایعات طولانی مدت برای کشور داشته باشد.

لاریجانی افزود: نکته سوم این‌که باید پذیرفت مناظرات رادیو و تلویزیون که پدیده جدیدی در صحنه انتخابات بود شورآفرین و تاثیرگذار در اراده جمعی جامعه بود و از این جهت کار صدا و سیما تحسین برانگیز است اما شوک پدیده آمده از این موضوع به دلیل شفافیت بیش از حد و غیر ضرور و بعضا نادرست آن، تاثیرات هیجانی چه قبل از انتخابات و چه بعد از آن به وجود آورد که رهبر معظم فرمودند از طرح برخی مطالب در مورد اشخاصی نظیر رییس جمهور آقای احمدی‌نژاد، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری متاثر شدم.

نماینده مردم قم خاطرنشان کرد: چنین وضعیتی هم به اختلافات دامن زد و هم سوء تفاهماتی در جامعه ایجاد کرد که باعث قلیان احساسات در جامعه شد، باید این پدیده را شناخت و از اشتباهات رخ داده پند گرفت و همه کسانی که در این امر سهمی داشتند اشتباه خود را تصحیح کنند و فضای مودت را به جامعه باز گردانند نه این‌که آن را در بیانیه‌های خود تکرار کنند.

لاریجانی افزود: نکته چهارم تاکید رهبر فرزانه انقلاب به حرکت بر مدار قانون یکی از مهمترین آموزه‌های خطبه‌های ایشان بود، رعایت قانون برای شرایط عادی نیست، رعایت قانون در همه حال پایه عدالت است و اصولا رعایت قانون شرایط کشور را عادی می‌کند.

رییس قوه مقننه تصریح کرد: ما نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی تمرکز و استواری مقام رهبری بر پیمودن راه قانونی حتی در این شرایط را مهمترین هدیه برای تحکیم مبانی عدالت در جامعه می‌دانیم.

به گزارش ایسنا این صحبت لاریجانی با الله اکبر همراه شد.

لاریجانی در ادامه اظهار کرد: از همه کاندیداهای معترض می‌خواهیم به این نکته توجه بلیغ نمایند که هر روشی که از مسیر قانونی منحرف شود اگر دستاوردی کوتاه مدت هم داشته باشد پایه مدنیت عادله را به هم می‌ریزد و به ملت هوشمند ایران عرض می‌کنیم تنها در پناه رعایت قانون حقوق شما استیفا می‌گردد و پایداری شما در این مسیر منافع ملی کشور را تامین می‌کند.

لاریجانی گفت: عدم رعایت قانون غالبا هرج و مرج را دامن می‌زند که زیان آن متوجه عموم است، جامعه آراسته به قانون باید مطالبه همگان مخصوص نخبگان سیاسی و کاندیداها در این شرایط باشد.

وی در ادامه گفت: نکته پنجم این‌که موضع گیری رییس‌جمهور ایالات متحده و نخست وزیر انگلیس و صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه در چند روز اخیر پرده‌های دیگری از ماجراجویی آنان نسبت به ملت ایران را نشان داد، خجالت‌آور است آمریکا که در طول بیش از نیم قرن هر گونه ستم و ظلم را بر ملت ایران روا داشته از کودتای 28 مرداد گرفته تا فضاحت‌های قرون وسطایی حقوق بشری در دوران شاه که مورد حمایت مستقیم آمریکا بود تا تحمیل جنگ علیه ایران؛ امروز نگران تمامیت ارضی ایران و حقوق بشر در ایران شده است.

به گزارش ایسنا، در این هنگام نمایندگان مجلس فریاد مرگ بر آمریکا سر دادند.

لاریجانی گفت: خیلی زود الفاظ فریبکارانه تغییر را معنا کردید، روسای چند کشور اروپایی باید از اقدامات گذشته خود سرافکنده باشند که در زمان شاه دیکتاتور در کنار او بودند و نسبت به حقوق بشر دم نمی‌زدند و در جنگ عراق در کنار صدام بودند و حتی هواپیماهای سوپراستاندارد به او اجاره دادند و امروز با فرصت طلبی تصور نمودند در اختلاف درون خانواده ایران مجالی یافته‌اند.

نماینده مردم قم تاکید کرد: ما ایرانیان به خوبی راه حل اختلافات خود را می‌دانیم و نیاز به ژست‌های فرصت‌طلبانه امپریالیستی شما نیست.

به گزارش ایسنا این سخنان لاریجانی نیز با الله اکبر گفتن نمایندگان همراه شد.

لاریجانی افزود: مجلس شورای اسلامی به رییس جمهور آمریکا، نخست وزیر انگلیس، صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه اخطار می‌کند در امور داخلی ایران دخالت نکنید و کاری انجام ندهید تا ایران مجبور شود پاسخ شما را در میادین دیگر بدهد.

به گزارش ایسنا این بخش سخنان لاریجانی بار دیگر با فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر انگلیس نمایندگان همراه شد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: قطعنامه اخیر سنای آمریکا سند مجرمانه هوس بازی دخالت آنان در امور ایران است، سنای آمریکا باید بداند با این اقدام نابخردانه با غیرت ملی ایرانیان مواجه هستند.

وی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواست بررسی تجدیدنظر در روابط با این کشورها را در دستور کارخود قرار دهد.

به گزارش ایسنا این بخش صحبت لاریجانی با فریاد الله اکبر نمایندگان همراه شد.

لاریجانی در پایان از همه سیاستمداران، احزاب، صاحب نظران و کاندیداها خواست به فضای مودت و دوستی ملی مدد رسانند، مخصوصا بعد از کلام ارزشمند رهبر معظم انقلاب در مسیر همگرایی و منافع ملی حرکت کنند و نسبت به تحرکات دشمن خارجی و آشوبگران موضع‌گیری نمایند و به نحوی عمل کنند که موجب سواستفاده معاندین کشور واقع نشود و همه مراجع حکومتی به نحوی عمل کنند که به فضای آرامش کشور مدد رسانند.

در پایان سخنان لاریجانی نمایندگان شعار تا خون در رگ ماست هدیه به رهبر ماست سر دادند.

کد خبر 83935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز