نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌‌ با تقاضای تحقیق و تفحص از وضعیت حساب ذخیره ارزی مخالفت کردند.

طی یکی دو سال اخیر نمایندگان مختلف مجلس در اظهارات خود از وضعیت حساب ذخیره ارزی ابراز نگرانی کرده‌ و خواستار شفاف شدن عملکرد این حساب شده‌اند.

با وجود این، رای دیروز مجلس به نوعی، رای انفعالی ارزیابی می‌شود و با وظیفه نظارتی مجلس تناسبی ندارد. دولت طی 2سال اخیر از اعلام عمومی موجودی حساب ذخیره ارزی خودداری کرده است.

حساب‌ذخیره ارزی در چارچوب برنامه سوم توسعه ایجاد شد که براساس آن، مقرر شد درآمد صادرات نفتی کشور مازاد‌بر رقم مصوب بودجه‌های سالانه به این حساب واریز شود.

دولت برای استفاده از موجودی حساب ذخیره ارزی باید لایحه متمم به مجلس ببرد. حداکثر تا 50درصد موجودی سالانه حساب ذخیره ارزی سهم بخش خصوصی است که تاکنون محقق نشده است.

در جلسه دیروز مجلس که نخستین جلسه آن ‌پس از 2 هفته تعطیلی محسوب می‌شود، نمایندگان به بررسی تقاضای مصطفی کواکبیان، نماینده سمنان، مبنی بر تحقیق و تفحص از وضعیت حساب ذخیره ارزی پرداختند.

این تقاضا ابتدا در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس بررسی شد که محمدمهدی مفتح، مخبر این کمیسیون  نیز گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات را قرائت کرد.

این کمیسیون با انجام مکاتبات و اطلاعات لازم جلسه‌ای در دی ماه گذشته با حضور کواکبیان و مسئولان دستگاه اجرایی ذیربط برگزار کرده بود که پس از اظهارات مخالفان و موافقان انجام این تحقیق و تفحص در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس به تصویب رسید.

اما نمایندگان مجلس دیروز پس از بررسی این موضوع و استماع سخنان کواکبیان در مورد علت این تقاضا، با 100 رأی موافق، 86 رأی مخالف، 11 رأی ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر با تقاضای تحقیق و تفحص از وضعیت حساب ذخیره ارزی مخالفت کردند و این تقاضا به تصویب مجلس نرسید.

این تقاضا باید دو‌سوم آرای نمایندگان حاضر را به دست می‌آورد. کواکبیان، نماینده سمنان گفت: تاکنون 3 جلسه با حضور رئیس‌کل بانک مرکزی برگزار شد. وی به تفکیک عملکرد حساب ذخیره ارزی در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: آنها معتقدند که حساب شفاف است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه رئیس‌جمهوری بارها گفته یک دلار از حساب ذخیره ارزی بدون تصویب مجلس جابه‌جا نشده، خواهش می‌کنم بدون اینکه وارد جزئیات شویم این تقاضای تحقیق و تفحص را تصویب کنید.

نماینده مردم سمنان تأکید کرد: براساس وظیفه نمایندگی این تقاضا مطرح شده است و بحث خطی و سیاسی، جناحی و باندی در ما تأثیری ندارد و چون معتقدیم آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است، بنابر این خواستار تحقیق و تفحص از حساب ذخیره ارزی هستم.

کواکبیان پس از رای منفی مجلس به درخواستش، در جمع خبرنگاران، مخالفت نمایندگان با تقاضای تحقیق و تفحص از حساب ذخیره ارزی را برخورد انفعالی مجلس ارزیابی کرد.

کد خبر 83564

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز