نتایج یک تحقیق جدید نشان داد که کاهش وزن با رژیم غذایی همراه با فعالیت بدنی منجر به کاهش ۶۱ درصدی خطر حملات قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود.

عکس های مطلب دیابت

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: بر اساس آمار منتشر شده از آخرین مطالعه کشوری در سال ۱۴۰۰، برآورد تعداد کل بیماران دیابتی در جمعیت بالای ۲۵ سال در ایران بیش از ۷ میلیون نفر و در همان سال شیوع دیابت نیز ۱۴.۱۵ درصد برآورد شد. در سایر نقاط دنیا و به طور ویژه در آمریکا نیز آمار مبتلایان به دیابت بالا است، بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، حدود ۳۸ میلیون آمریکایی (به طور متوسط از هر ۱۰ نفر یک نفر) نیز مبتلا به دیابت هستند و تا ۹۵ درصد از آن‌ها دیابت نوع ۲ دارند. این وضعیت خطر قابل توجهی برای بیماری قلبی و حملات قلبی ایجاد می‌کند.

به گزارش هلت لاین، محققان ۱.۲۲۹ نفر را از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۲ در طول کارآزمایی«لوک اهد» (Look AHEAD، به معنای نگاهی به آینده )مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که چاق بودند یا اضافه وزن نیز داشتند، در صورت انجام فعالیت بدنی زیاد همراه با یک رژیم غذایی متناسب برای کاهش وزن، می‌توانند خطر پیامدهای نامطلوب قلبی و عروقی را کاهش دهند.

دکتر متیو اوبراین، دانشیار پزشکی و پزشکی پیشگیرانه در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن و یکی از مدیران برنامه تحقیقاتی مبتنی بر تمرین مراقبت‌های اولیه گفت: مطالعه فعلی این مساله را بررسی کرد که آیا افرادی که هم به کاهش وزن مطلوب ناشی از رژیم غذایی و تناسب اندام ناشی از فعالیت بدنی زیاد دست یافته‌اند، کمتر در معرض خطر حوادث حاد قلبی و عروقی هستند یا خیر.

کاهش قابل توجه خطر سکته قلبی در مبتلایان به دیابت نوع ۲ با این دو راهکار

بر اساس نتایج این مطالعه مشخص شد که احتمال بروز حوادث حاد قلبی عروقی در افرادی که با رژیم غذایی و ورزش وزن خود را کم کرده بودند نسبت به همتایان خود که وزن کم نکرده بودند یا فعالیت بدنی قابل توجهی نداشتند کمتر است. کاهش وزن به تنهایی یا فعالیت بدنی به تنهایی منجر به کاهش خطر این رویدادها نمی‌شود. این خطر فقط در بین افرادی که هم وزن کم کرده بودند و هم فعالیت بدنی قابل توجهی داشتند کاهش یافته بود.

دیابت نوع ۲ وضعیتی است که در آن سطوح گلوکز زمانی که بدن نمی‌تواند به طور موثر به انسولین واکنش نشان دهد یا قادر به تولید کافی آن نیست، افزایش می‌یابد. هنگامی که این مقدار گلوکز در رگ‌های خونی جمع می شود، باقی مانده‌های چربی از بین نمی‌روند. این منجر به شرایطی به نام آترواسکلروز می‌شود که می‌تواند جریان خون‌ رسانی به قلب یا مغز را مسدود کند و منجر به حمله قلبی یا سکته شود. درمان دیابت نوع ۲ معمولا شامل نظارت دقیق بر سطح قند خون و استفاده از داروهایی مانند متفورمین یا سولفونیل اوره است، اما رژیم غذایی، مدیریت وزن و ورزش بخشی از یک رویکرد گسترده تر در درمان دیابت است.

دکتر چنگ هان چن، متخصص قلب و عروق که در این مطالعه مشارکت نداشت، نیز گفت که ترکیبی از کاهش وزن و فعالیت بدنی ممکن است یک اثر هم افزایی برای محافظت از قلب داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 835243
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha