نتایج یک مطالعه جدید نشانگر آن است که مصرف تنها ۶ قوطی نوشیدنی گازدار در هفته برای افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی جدی و آریتمی مرتبط با سکته کافی است. در تحقیق دیگری نیز مشخص شده که شیرین کننده‌های مصنوعی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهند.

عکس های نوشابه

همشهری آنلاین- آرش نهاوندی: دانشمندان چینی در این مطالعه داده‌های بیش از ۲۰۰ هزار بزرگسال در بریتانیا را مورد بررسی قرار دادند، این مطالعه نشان داد افرادی که دو لیتر نوشابه گازدار شیرین را در هفته می‌نوشیدند، در معرض خطر بیشتر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی (AF) بودند که باعث ضربان قلب نامنظم می‌شود. طبق گزارش انجمن سکته قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی با حدود یک مورد از هر پنج سکته مرتبط است.

نوشابه‌ها خطر سکته قلبی را افزایش می‌دهند | کدام بدتر است، رژیمی یا قندی؟

به نوشته روزنامه سان، احتمال بروز سکته قلبی در افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی(آریتمی قلبی) شدیدتر است و به احتمال زیاد منجر به مرگ یا ناتوانی جدی می‌شود. دکتر نینجیان وانگ، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: به منظور پیشگیری از عوارض قلبی توصیه می‌کنیم که مردم تا حد امکان از مصرف نوشیدنی‌های مصنوعی و شیرین شده با شکر خودداری کنند.

محققان دریافتند کسانی که هفته‌ای دو لیتر نوشیدنی کم کالری مانند کوکای رژیمی می‌نوشند، ۲۰ درصد بیش از افرادی که چنین نوشابه‌هایی نمی‌نوشند در معرض افزایش فیبریلاسیون دهلیزی بودند. در همین حال، کسانی که مقادیر مشابهی از نوشیدنی‌های حاوی شکر اضافه، مانند کوکاکولا می‌نوشیدند ۱۰ درصد بیشتر از افرادی که کوکای رژیمی می‌نوشیدند در معرض خطر آریتمی قلبی بودند.

ویکتوریا تیلور، متخصص تغذیه در بنیاد قلب بریتانیا، در اظهار نظر در مورد این تحقیق گفت که برای داشتن پاسخی قطعی در مورد ارتباط بین فیبریلاسیون دهلیزی و نوشیدنی‌های شیرین به مطالعات بیشتری نیاز است.

او افزود: ما پیشتر از این مساله آگاه بودیم که رژیم‌های حاوی قند با رژیم‌های پر کالری مرتبط هستند که می‌توانند باعث افزایش وزن و چاقی شوند. این به نوبه خود، شانس ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی و کند شدن گردش خون را افزایش می‌دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر یکی از منابع اصلی قند در رژیم غذایی ما هستند، کاهش مصرف آن‌ها نقطه شروع خوبی برای دستیابی به سلامت کلی است.

کدام بدتر است؟ نوشیدنی های رژیمی یا قندی؟

نوشابه‌ها خطر سکته قلبی را افزایش می‌دهند | کدام بدتر است، رژیمی یا قندی؟

دکتر نینجیان گفت: این یافته‌ها نمی‌تواند به طور قطعی به این نتیجه برسد که رژیم غذایی یا قند کامل، برای سلامتی ما خطرناک‌تر است، زیرا برخی افراد ممکن است بیش از یک نوع نوشیدنی بنوشند.

با این حال، او گفت که ناسالم بودن نوشیدنی‌های قندی نباید ما را به جایی برساند که عنوان کنیم نوشیدن نوشیدنی‌های کم قند و کم کالری شیرین مصنوعی سالم است، چرا که ممکن است خطرات بالقوه ای برای سلامتی ایجاد کند.

یک توصیه جدید سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که جایگزینی شکر با شیرین کننده‌های مصنوعی به کاهش وزن کمک نمی‌کند و ممکن است باعث سرطان شود.

مطالعه جداگانه‌ای که در مجله دیابت منتشر شد، نشان داد افرادی که شیرین‌کننده‌های مصنوعی مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که مصرف نمی‌کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

شیرین کننده‌های مصنوعی می‌توانند یک احساس خوشایندی برا افراد مبتلا به دیابت ایجاد کنند. زیرا بدون بالا رفتن سطح قند خون قادر خواهند بود طعم شیرین به مواد غذایی خود اضافه کنند. در این بین برخی تحقیقات حاکی از افزایش ۶ تا ۱۲ درصدی خطر ابتلا به دیابت با مصرف نوشابه‌های رژیمی است.

بیشتر بخوانید:


کد خبر 837099
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha