گروه اقتصادی: با نزدیک شدن به روزهای پایانی فعالیت دولت نهم، مسئولان بخش کشاورزی در حالی بار دیگر از تحقق خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی خبر می‌دهند...

 که طی سال‌های اخیر متاثر از شرایط جوی و سایر عوامل مؤثر در تولید برخی محصولات زراعی و باغی میزان تولید این محصولات به حدی کاهش یافته که برای تامین نیاز بازار مصرف داخلی مجبور به واردات شده‌ایم.اخیرا وزیر جهاد کشاورزی از تحقق برنامه خودکفایی محصولاتی مانند جو، ذرت، گندم و برنج در سال پایانی برنامه چهارم توسعه در کشور خبر داده است.

با این وجود محمدرضا اسکندری عنوان کرده در سال پایانی برنامه چهارم اعداد کمی در ارتباط با محصولات جو، ذرت، گندم، برنج محقق شده، اما در بحث چغندرقند و دانه‌های روغنی اهداف کمی به‌دلیل رویارویی با خشکسالی و کاهش سطح زیرکشت محقق نشده است.

این دیدگاه وزیر جهادکشاورزی در حالی مطرح می‌شود که در سال زراعی گذشته اهداف پیش‌بینی شده برای تولید بیش از 15 میلیون تن گندم محقق نشده و برای تامین نیاز بازار مصرف داخلی مجبور به واردات بیش از 7‌میلیون تن گندم شدیم.

از سوی دیگر گرچه پیش از این محمدرضا اسکندری تحقق خودکفایی در تولید گندم را ناشی از انتقال دانش فنی به مزارع قلمداد و بر تاثیر حداقلی افزایش نزولات جوی و خرید تضمینی بر افزایش تولید و خودکفایی گندم یا کاهش سطح زیرکشت سایر محصولات کشاورزی تاکید داشت، کاهش حدود 7‌میلیون تنی گندم خط بطلانی بر این ادعا بود. اما بار دیگر افزایش نزولات جوی در سال زراعی جاری موجب شده تا بار دیگر مسئولان از تحقق خودکفایی در تولید نه‌تنها گندم بلکه برخی دیگر از محصولات کشاورزی خبر دهند.

این در حالی است که حتی با پذیرش پیش‌بینی‌های انجام شده برای افزایش تولید گندم به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی امسال نیز نیازمند واردات حداقل یک میلیون تن گندم خواهیم بود و برخی کارشناسان این بخش نیز از رقم بیش از 3 میلیون تنی واردات گندم در سال‌جاری خبر می‌دهند. عباس رجایی می‌افزاید: سال گذشته برای تولید گندم وضع نامساعدی داشتیم و واردات جدی صورت گرفت.امسال وضعیت آب و هوایی کشور با بارش‌های کنونی نسبت به سال گذشته متعادل‌تر شده ولی هنوز به وضع مطلوب نرسیده است.

نقاطی در کشور هست که هنوز مشکلات‌شان مرتفع نشده و از حد طبیعی خیلی پایین‌تر هستند اما این نقاط در سطح کشور به‌صورت لکه‌ای هستند.با این وجود اسکندری میزان تولید جو در سال زراعی‌84-83 را معادل 2 میلیون و 856‌هزار تن، در سال زراعی 85-‌84 معادل 2 میلیون و 956‌هزار تن و در سال زراعی 86-85 را 3‌میلیون و 850‌هزار تن اعلام کرده و براساس آخرین آمار رسمی وزارت جهاد کشاورزی، میزان تولید شلتوک برنج در سال زراعی 84-83 معادل 2 میلیون و 736 هزار تن بود که در سال زراعی 85-84، با 5/4 درصد کاهش به رقم 2 میلیون و 612 هزار تن رسید و در سال زراعی 86-85 با حدود 30‌درصد افزایش به 3‌میلیون و 386‌هزار تن رسیده است اما در سال زراعی87-  86 با کاهش 50 هزار هکتاری سطح زیرکشت، میزان تولید در همان سطح سال قبل به ثبت رسیده که بیانگر انجام واردات برای تامین نیاز بازار داخلی است.همچنین با وجود بیش از هزارمیلیارد تومان واردات، باز هم مردم ناچار به خرید میوه به قیمت‌های بسیار بالا هستند.

در حالی که ایران با تولید سالانه 13 میلیون تن میوه، پنجمین تولید‌کننده بزرگ میوه در جهان و نخستین کشور در بین 20 کشور خاورمیانه و شمال آفریقاست در چند سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان میوه به کشور وارد و ضربه بزرگی به کشاورزان ایرانی زده است.

کد خبر 82987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز