مهدی محمدی: نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خواستار حمایت بیشتر دولت از کشاورزان، مخصوصا در مورد ‌هزینه‌های خرید نهاده‌هایی همچون سم، کود شیمیایی و...شد.

جهانبخش امینی، با بیان این که کشاورزان استان کرمانشاه در خرید اقلام مورد‌نیاز کشاورزی احتیاج به حمایت دولت دارند، یارانه‌های آب و کود شیمیایی را نسبتا خوب دانست و گفت: اما در حوزه هزینه‌های جانبی کشاورزی همچون تأمین سم آفات انتقاد‌هایی وجود دارد که امیدوارم در جهت رفع آن اقدام موثری انجام گیرد.

 وی افزود: در زمینه تامین سموم و کود و... حمایت یارانه‌ای چندانی از کشاورزان نمی‌شود. این در حالی است که کشاورزان انتظار دارند که از نظر یارانه‌ای مورد حمایت بیشتری قرار بگیرند و دولت و مسئولان با پرداخت بخشی از هزینه‌های جانبی به کمک فعالان این بخش بشتابد.

وی در ادامه درباره شرایط زراعی سال گذشته استان کرمانشاه، گفت: در این مدت بسیاری از باغات مورد سرمازدگی قرار گرفتند که نتیجه آن از بین رفتن بعضی از باغات و کاهش محصولات در برخی دیگر از باغ‌ها بود. این نماینده مجلس با بیان اینکه متاسفانه نسبت به سال‌های گذشته، کشاورزان برداشت خوبی نداشته‌اند، گفت: با توجه به این رخداد، دولت قرار بود مبالغی را به‌عنوان جبران خسارت به کشاورزان خسارت دیده از سرمازدگی بپردازد که این مسئله می‌توانست تا حدودی به رفع مشکلات آنها کمک کند.

امینی ادامه داد: اما این اتفاق نیفتاده است و عدم پرداخت به‌موقع خسارت به کشاورزان، نارضایتی آنها را به‌وجود آورده است. وی با بیان اینکه آنها از تاخیر در اجرای این برنامه ناخرسند هستند، از دولت خواست تا هرچه سریعتر در این‌باره اقدام موثری انجام دهد.

امینی همچنین نقاط ضعف کشاورزی این استان را متذکر شد و گفت: متاسفانه تاکنون نسبت به سال‌های قبل نتوانسته‌ایم در زیر‌ساخت‌های کشاورزی، همچون منابع آبی و مکانیزاسیون‌، موفقیت چندانی را به‌دست آوریم و این موجب شده است که هزینه تمام شده تولید برای کشاورزان افزایش یابد.

وی البته زراعت سال‌جاری را نسبت به سال گذشته راضی‌کننده‌تر دانست و تاکید کرد: با بارش باران در اوایل سال و تامین و ذخیره آب در سفره‌های زیر‌زمینی، مقداری از تبعات خشکسالی جبران شده و برداشت محصولات کشاورزی به‌خصوص گندم، نسبت به سال گذشته راضی کننده بوده است.

 این در حالی است که میزان کلی تولید محصولات در سال‌جاری نسبت به سال‌های گذشته هنوز کمتر است و به آن حد نرسیده است.امینی با اشاره به حاصلخیز بودن استان کرمانشاه برای کشاورزی، ادامه داد: در این استان همواره محصولاتی مانند نخود و ذرت تولید اول هستند و زمینه‌های خوبی را برای کشاورزی فراهم می‌کنند. همچنین برداشت گندم هم در این استان در جایگاه خوبی است و توانسته سهم خوبی را در کشاورزی استان داشته باشد.

وی با اشاره به اجرای برخی برنامه‌ها در راستای حمایت از کشاورزان، متذکر شد: هم‌اکنون با ایجاد کارخانه رب‌سازی و استفاده از محصولات کشاورزان استان، علاوه بر فراهم کردن رضایت آنان‌، توانسته‌ایم ارزش افزوده‌ای را هم برای محصولات تولیدی ایجاد کنیم. این اتفاق خوبی است و چنین برنامه‌هایی باید تداوم داشته باشد.

وی با تاکید بر نیاز استان کرمانشاه به حمایت از بخش کشاورزی آن، گفت: دولت دهم و مجلس هشتم باید اولویت‌هایی را برای کشاورزان در نظر بگیرند و همواره باید خرید محصولات تولیدی را از کشاورزان تضمین کنند تا کشاورزان در فروش آن با مشکل مواجه نشوند.

وی همچنین افزود: دولت و مجلس علاوه بر این، باید از واردات بی‌رویه برخی از محصولات کشاورزی همچون چای، برنج و... که باعث بیکار شدن کشاورزان می شود، جلوگیری کنند و اجازه ندهند با واردات بیش از اندازه کشاورزان داخلی با مشکلات بیشتری دست به گریبان‌ شوند.

امینی در پایان با تاکید بر این که صادرات و واردات محصولات باید حساب شده و با برنامه‌ریزی باشد‌، گفت: اگر صادرات و واردات بر اساس برنامه و در نظر گرفتن شرایط موجود کشور باشد، موجب رشد و شکوفایی کشور خواهد شد.، اما در غیر این‌صورت باید کشاورزان ما هر روز شاهد افزایش مشکلات خود باشند.

همشهری استانها

کد خبر 86183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز