نگار صادقی: خشکسالی و سرمازدگی‌های سال‌های اخیر اگرچه بخش قابل توجهی از مراتع و دام‌های استان خراسان رضوی را نابود کرد، ولی باز هم این استان همچنان اولین و سومین تولیدکننده گوشت قرمز و سفید کشور است.

 براساس برآوردهای صورت گرفته تولید گوشت قرمز خراسان رضوی در سال جاری به 68 هزار تن و گوشت سفید به 112 هزار تن افزایش خواهد یافت.

 به گفته مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی تولید فرآورده‌های دامی این استان افزایش با این وجود، اما قیمت گوشت قرمز و سفید هم در خراسان رضوی هم بالا رفته است.

حسین طاهری معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی میانگین افزایش قیمت در این استان را به نسبت سایر استان‌های کشور پایین‌تر می‌داند و می‌گوید: استان خراسان رضوی علاوه بر تامین گوشت بیش از 7 میلیون زائر در ایام تابستان و بهار، بخشی از تولیدات خود را نیز در اختیار تهرانی‌ها قرار می‌دهد، اما میانگین قیمت گوشت بره و مرغ در این استان کیلویی 12 هزار و 2 هزار و 700 تومان است.

محمدرضا خباز یکی از نمایندگان استان خراسان رضوی اما افزایش قیمت‌ها در این استان را سرسام‌آور ذکر می‌کند و تصریح می‌کند: افزایش قیمت اقلام خوراکی در ماه رمضان برای 5 دهک پایین درآمدی این استان غیرقابل تحمل، 3 دهک دیگر تقریبا قابل تحمل و برای 2 دهک باقی مانده هم اصلا فرقی نمی‌کند که قیمت‌ها چه میزان افزایش می‌یابد.

وی با انتقاد از افزایش قیمت‌ها در ماه رمضان ادامه می‌دهد؛ معلوم نیست زمانی که قیمت برنج، گوشت و سایر اقلام خوراکی افزایش می‌یابد، دهک‌های پایین درآمدی چگونه می‌توانند یک وعده غذای گرم تهیه کنند؟

خباز با اشاره به اقدامات دولت برای تنظیم بازار که معمولا در شب‌های عید و ماه رمضان صورت می‌گرفت و مانع از افزایش قیمت‌ها می‌شد ادامه می‌دهد؛ معلوم نیست چرا امسال دولت دیر اقدام کرده و کار خاصی در مقابل افزایش قیمت‌ها انجام نداده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی اما افزایش قیمت‌ها در ایام ماه رمضان را معمولا تابع عوامل روانی بازار می‌داند و می‌گوید: هم‌اکنون چندین هزار تن گوشت سفید و قرمز باکیفیت در سطح استان توزیع می‌شود و هیچ کمبودی در این ارتباط وجود ندارد، اما معمولا هر سال در روزهای آغاز ماه رمضان با مشکل افزایش قیمت‌ها مواجه هستیم.

طاهری تصریح می‌کند؛ در حال حاضر گوشت سفید منجمد کیلویی 2050 تومان در بیش از 100 فروشگاه و گوشت گاوی منجمد کیلویی 5 هزار تومان در بیش از 50 مرکز عرضه می‌شود.

وی در پاسخ به این سئوال که بخش قابل توجهی از دهک‌های پایین درآمدی قادر به تهیه گوشت منجمد با قیمتی که دولت اعلام کرده نیستند می‌گوید؛ باید توجه داشته باشید که تولید دام در ایران صددرصد خصوصی است و دامدار هم برای تولید دام باید دستمزد کارگر، قیمت بالای نهاده‌ها و سایر اقلام مصرفی را در نظر بگیرد، نمی‌توان قیمت گوشت را با وجود افزایش قیمت‌ها در سایر بخش‌ها پایین نگه داشت.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با بیان این که تلاش می‌کنیم تا با عرضه گوشت منجمد نیاز اقشار کم‌درآمد را تامین کنیم ادامه می‌دهد: در این بخش گوشت مرغ به قیمت 2700 تومان از تولیدکننده خریداری شده و با بهای 2050 تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد و بیش از این نیز امکان پرداخت یارانه وجود ندارد.

وی اما در مورد افرادی که تمایل به مصرف گوشت گرم دارند نیز می‌گوید: سایر شهروندانی که می‌خواهند در ماه رمضان گوشت گرم مصرف کنند باید قیمت تعادلی آن را بپردازند.با این حال افزایش قیمت‌ها و ناتوانی در تهیه اقلام خوراکی این روزها به یکی از بزرگترین دغدغه‌های خانوارهای کم‌درآمد در ایام رمضان تبدیل شده است

 خباز با بیان این که گرفتاری‌های مردم خراسان رضوی این روزها قابل درک است اما قابل وصف نیست می‌گوید: متاسفانه خشکسالی‌های پی‌درپی و سرمازدگی بنیه‌ای برای کشاورزان خراسان رضوی باقی نگذاشته است؛ از طرفی وضعیت دهک‌های پایین درآمدی استان نیز قابل وصف نیست.

وی با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی می‌گوید: معتقدم تورم واقعی قابل لمس کشور طی سال‌های اخیر تنها در بخش مسکن بود؛ چرا که دولت تنها در این بخش قادر به واردات نبود در نتیجه قیمت مسکن هر روز افزایش می‌یافت اما در مورد سایر اقلام از جمله اقلام خوراکی با واردات آنها مانع از افزایش قیمت‌ها به‌صورت واقعی خود می‌شد.

خباز واردات 60 میلیارد دلار کالا در سال را بی‌سابقه می‌داند و می‌گوید: حال که درآمدهای نفتی کاهش یافته است گویا دولت هم تصمیم گرفته کمتر کالا وارد کند در نتیجه برخی از اقلام قیمت واقعی خود را نشان داده است.

نماینده کاشمر و بردسکن در ادامه  با بیان این که حتی در بخش واردات کالا هم توجهی به تولید نشده است می‌گوید: در حالی که بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی روی دست تولیدکنندگان مانده است معلوم نیست چرا کشمش، کاهو و رنگ زعفران چینی وارد کشور می‌شود؟

وی با بیان این که دهک‌های پایین درآمدی قادر به تهیه گوشت قرمز منجمد 5 هزار تومانی و سفید 2050 تومانی در طول یک ماه نیستند می‌گوید: این مساله قطعا گذران زندگی تعدادی از خانوارهای کم‌درآمد را به‌ویژه در طول این ماه تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ مردم که نمی‌توانند با نان خالی روزه بگیرند.

همشهری استانها

کد خبر 89579

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز