مهدی محمدی: با وجود افزایش نرخ تورم و همچنین بالا رفتن هزینه‌های جانبی، اما قیمت خرید تضمینی محصولات از طرف دولت هیچ فرقی با سال گذشته نکرده است و کشاورزان از این مسئله ناراحت هستند.

عبدالحسین ناصری نماینده مردم گرگان در مجلس با اعلام مطلب فوق افزود: در سال جاری با وجود افزایش نرخ تورم و هزینه‌های جانبی مانند نرخ سم و کود و...، محصولات تولیدی به خصوص گندم دارای قیمتی ثابت همانند سال گذشته است و بر این اساس متأسفانه هزینه‌های کشاورزان بیشتر از درآمد فروش محصولات آنها شده است .

او با انتقاد از این شرایط و با بیان این که این وضعیت برای کشاورزان استان گلستان رضایتبخش نیست، گفت: کشاورزان ما امیدوار بودند تا قیمت خرید محصولات تضمینی از حداقل رشد متناسب با نرخ تورم برخوردار باشد. اما متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد.

وی همچنین متذکر شد: دولت  با توجه به این اتفاقات و افزایش هزینه و نرخ تورم - که نوعی معضل به حساب می‌آید- موظف بود قیمت خرید گندم را افزایش داده و کشاورزان را مورد حمایت قرار دهد تا رضایت آنان را به دست آورد. اما این اتفاق نیفتاد.

وی در ادامه با انتقاد از وجود چنین شرایطی در عرصه کشاورزی استان و کل کشور گفت: دولت و مسئولان جهاد کشاورزی باید همواره در زمینه قیمت‌های محصولات تولیدی و سایر هزینه‌ها، مدیریت خوبی را داشته باشند. این مسئله هم باعث ایجاد انگیزه در کشاورزان می‌شود و هم این که در کلیت رشد و توسعه این بخش موثر است.

عضو مجمع نمایندگان استان گلستان به یک مسئله دیگر این استان اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته استان گلستان از لحاظ کاشت و برداشت پنبه –که به طلای سفید معروف بود- همواره حرفی برای گفتن داشت اما در سال‌های اخیر هر چه به سمت زمان حال نزدیک شده‌ایم، این موضوع سیر نزولی داشته است و متأسفانه دولت نتوانسته سازماندهی و مدیریت رضایت بخشی را در این زمینه داشته باشد.

وی افزود: توجه به محصول پنبه در استان گلستان تا حدود زیادی می‌توانست به جلب رضایت کشاورزان بینجامد اما متاسفانه دولت در این مسئله  چندان موفق نبوده است.

عبدالحسین ناصری در ادامه با اشاره به این که کشاورزی یکی از زنجیره‌های تولید، اشتغال و نیز راه‌اندازی صنعت در هر استانی است، تاکید کرد: نظر به شرایط موجود در کشور، از جمله هزینه‌های متعدد برای کشاورزی و نیز وضعیت آب و خاک، خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید  به صورتی انجام شود که کفایت زندگی روزانه کشاورزان را داشته باشد؛ نه اینکه در پایان سال و بعد از برداشت محصولات، به جای کسب سود از محصولات تولیدی، بدهکار بانک‌ها شوند.

این نماینده مجلس در مورد وضعیت کشاورزی سال گذشته افزود: با توجه به خشکسالی سال گذشته، وضعیت کشاورزی در سال جاری نسبت به سال قبل رشد خوبی را داشته است، البته سرمای استان باعث کم شدن مقداری از محصولات این استان شد اما با این حال در کل میزان برداشت گندم خوب و محصولات باغی هم  رضایتبخش بوده است.

 وی در عین حال گفت: همچنین پیش‌بینی می‌شود که در بخش پنبه و برنج نیز  نسبت به سطح زیر کشت، برداشت خوبی داشته باشیم.وی حمایت‌های دولت را در این زمینه خواستار شد و گفت: دولت دهم و همچنین مجلس هشتم باید اولویت‌هایی برای استان گلستان و بخش کشاورزی آن مدنظر قرار دهند تا از این رهگذر شاهد بهبود شرایط کشاورزی و کشاورزان استان باشیم.

طاهری در رابطه با اقداماتی که در این استان می‌تواند انجام شود، به منابع آبی اشاره کرد و گفت: با توجه به کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش بارندگی نسبت به سال‌های گذشته، دولت باید آبیاری نوین را جایگزین آبیاری سنتی کند و به بیانی دیگر باید با روش‌های نوین، مصرف آب را در این بخش بهینه کرد.

وی در پایان با تاکید بر محدود بودن منابع آبی در استان گلستان و کل کشور، گفت: امیدواریم همه ما با درک این مسئله که منابع آبی ما محدود هستند و همین منابع محدود باید به دست آیندگان هم برسد، با حساسیت بیشتری از آنها استفاده کنیم و سعی داشته باشیم با روش‌های علمی‌تر، بهترین بهره‌وری ممکن را از همین منابع محدود داشته باشیم.

همشهری استانها

کد خبر 86193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز