مهدی محمدی: نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات فراروی کشاورزان استان گیلان، از روند موجود در واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی انتقاد کرد

وی گفت: در شرایطی که کشاورزان ما با زحمت فراوان محصولات خود را تولید می‌کنند، چرا واردات بی‌رویه باید باعث شود تا محصولات این قشر زحمتکش روی دستشان بماند؟

مهرداد بائوج لاهوتی با اشاره به اینکه محصولات کشاورزی استان گیلان نیاز به حمایت دارند گفت: در استان گیلان 3 محصول چای، برنج و پیله ابریشم تولید می‌شود. هر سه محصول از جمله اقلام پرمصرف در کشور هستند که البته نیاز امروز بیش از تولید است. وی ادامه داد: این محصولات در کشور وجود دارند. اما شرایط کشاورزانی که مشغول تولید این محصولات هستند، اصلا مساعد نیست.

این نماینده مجلس افزود: در حال حاضر مصرف برنج کشور 3 و نیم میلیون تن است و تولید ما 2میلیون تن که به این ترتیب، در این بخش حدود یک میلیون تن کمبود داریم. علاوه بر این در داخل کشور محصول چای را هم در حدود 30 هزار تن تولید می‌کنیم اما میزان مصرف 110 هزار تن است، بنابراین ضروری است که از این محصولات حمایت بیشتری صورت گیرد تا بخش

اعظمی از نیاز خود را در کشورمان تامین کنیم.نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای بهبود شرایط کشاورزان باید حمایت‌های ویژه‌ای از آنان داشته باشیم نه اینکه با واردات بی‌رویه باعث ایجاد مشکلات جدیدتری برای این قشر شویم.

عضو کمیسیون عمران مجلس هشتم با تمجید از کشاورزانی که با وجود مشکلات فراوان، همچنان به کار تولید مشغول هستند، خاطرنشان کرد: امروزه به جهت عدم توجیه اقتصادی این سه محصول، با توجه به موقعیت توریستی استان، اگر کشاورزان کشاورزی نکنند می‌توانند زمین‌های خود را تغییر کاربری دهند و در زمینه توسعه گردشگری سرمایه‌گذاری کنند. البته این اتفاق در حال رخ دادن است و بر همین اساس بخش عمده‌ای از این 3 محصول در آستانه نابودی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بالاخره در هر حال کشاورزان مجبورند برای گذران زندگی خود به اقداماتی دست بزنند. این وظیفه دولتمردان است که از این قشر حمایت کنند و نگذارند تا شاهد از بین رفتن زمینه‌های تولید محصولات کشاورزی باشیم.

وی همچنین با اشاره به واردات بی‌رویه برخی محصولات تاکید کرد: باید از واردات بیجای محصولاتی همانند چای و پیله ابریشم،که در داخل کشور تولید می‌شوند جلوگیری شود. در سال گذشته به دلیل واردات پیله ابریشم تولید ما از 7000 تن به 1000 تن کاهش یافت. این هشداری است به مسئولان بدانند چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است.

لاهوتی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که کشاورزی این استان را تهدید می‌کند، خشکسالی است . البته این مشکل در اکثر نقاط کشور وجود دارد و باید فکری اساسی برای آن شود.این نماینده مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه نیاز آبی ما 2 میلیارد و 600 میلیون متر مکعب است ولی آنچه در سد سفیدرود داریم یک میلیارد و 600 میلیون متر مکعب است که کفاف نیاز ما را نمی‌دهد و در واقع بیش از یک میلیارد متر مکعب نیاز آبی ما بی‌پاسخ
 می‌ماند.

وی در پایان با بیان این که کشاورزان استان گیلان همانند کشاورزان و باغداران مناطق متعدد کشور، نیاز به حمایت‌های ویژه برای ادامه کار و فعالیت خود دارند، تاکید کرد: امیدواریم دولتمردان با درک این شرایط، و نیز نیاز همیشگی کشور به کشاورزی، به‌عنوان بخش بسیار حساس و مهم اقتصاد، هرچه سریع‌تر در زمینه بهبود شرایط کشاورزان و باغداران گام عملی موثری بردارند.

همشهری استانها

کد خبر 84750

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز