پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۵
۰ نفر

بهناز جلالی‌پور: صنایع تبدیلی و استفاده از پسماند‌های کشاورزی به شکل‌های متفاوت یکی از راهکارهایی است که در کشورهای توسعه یافته برای بهره‌‌وری بالاتر استفاده می‌شود.

 در این کشورها، با ایجاد صنایع تبدیلی در کنار مزارع کشاورزی، علاوه بر آن که بخشی از نیاز کشاورزان از جمله کود و غذای دام و طیور و... را تامین می‌کنند، بخش قابل ملاحظه‌ای از آن را نیز صادر کرده که ایران نیز یکی از وارد‌کنندگان این نوع محصولات طی سال‌های اخیر بوده است.ب

بر اساس آمارهای موجود در ایران تقریبا نیمی از محصولات کشاورزی پیش از مصرف و طی مراحل مختلف از بین می‌رود، از این روی ایجاد چنین صنایعی در کشور علاوه بر آنکه به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است، برای افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از تمام ظرفیت‌های موجود الزامی به‌نظر می‌رسد.

بر‌همین اساس، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار واحدهای کشاورزی با هدف کاهش ضایعات تا بیش از 50 درصد، به‌عنوان یکی از اهداف برنامه چهارم توسعه اقتصادی و سیاسی مورد تاکید قرار گرفت.

از جمله مزایای اجرای این طرح می‌توان ارتقای فعالیت‌های بخش کشاورزی و توان صنعتی کشور، افزایش بهره‌وری تولید و به‌دنبال آن ارتقای درآمدهای روستائیان، اشتغالزایی از طریق ورود تکنولوژی به کشاورزی سنتی کشور و حفظ و حراست از محیط‌زیست در محیط‌های شهری با انتقال بخشی از صنایع به حاشیه روستاها را نام برد.

براساس این طرح، بخش قابل توجهی از تولیدات کشاورزی پس از فرآوری و تبدیل به محصولات مورد نظر در بازار داخلی و یا بازارهای خارجی توزیع می‌شود. اکنون با وجود تولیدات بسیار در بخش کشاورزی؛ اما توزیع و صادرات آن به‌صورت خام صورت می‌گیرد و گاه بخش قابل توجهی از آن از بین می‌رود. در مواردی نیز فرآیند تبدیل در کشورهای دیگر و با نام شرکت‌های تولیدی خارجی انجام می‌شود.

ایرج بنیادی، معاون بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، با اشاره به‌وضعیت ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی در این استان، می‌گوید: میزان صدور مجوزها برای ایجاد واحدهای تبدیلی و تکمیلی مطابق با برنامه چهارم توسعه اقتصادی پیش رفته است؛ اما روند فعالیت و راه اندازی این واحدها همچنان از پیش‌بینی‌های برنامه عقب است.

وی که امیدوار است در سال‌جاری میان صدور مجوز و راه‌اندازی واحدها توازن برقرار و با هم هماهنگ شوند، اظهار می‌دارد: تاسیس و راه‌اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی تبدیلی و تکمیلی تا‌کنون به‌دلیل کمبود اعتبارات مالی و عدم دریافت تسهیلات بانکی به تعویق افتاده است و بسیاری از این واحدها یا عملیات احداث کارخانه‌ها را آغاز نکرده‌اند و یا در نیمه راه متوقف مانده‌اند.بنیادی، امیدوار است که در سال‌جاری با توجه به کاهش قیمت مصالح ساختمانی، انجام طرح‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی با سرعت بیشتری انجام شود و تا پایان سال طرح‌ها وارد چرخه تولید شوند.

معاون بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، با اشاره به‌موقعیت جغرافیایی استان و وضعیت صادرات میوه به کشورهای حاشیه شمال دریای خزر، می‌گوید: بخش عمده‌ای از بازارهای صادراتی این کشورها در اختیار استان گیلان است و هم‌اکنون نیز بازار فروش فرآورده‌های تکمیلی و تبدیلی را در آن کشورها مد‌نظر داریم.

همشهری استانها

کد خبر 80733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز