شنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۵
۰ نفر

مهدی محمدی: در حالی که در این ایام کشاورزان در اقصی نقاط کشور به دنبال این هستند تا ثمره تلاش یک ساله خود را به دست بیاورند اما کشاورزان گیلانی در این بین با مشکلاتی از جنس خودشان دست به گریبانند.

در همین باره سید کاظم دلخوش و مقداد نجف‌نژاد نمایندگان مردم بابلسر و نیز مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که کشاورزان و برنجکاران گیلانی زحمت فراوانی را برای تولید محصول متحمل می‌شوند از وزارت بازرگانی به‌دلیل نخریدن برنج‌های تولید شده انتقاد کرده و خواستار توجه جدی‌تر به وضعیت کشاورزان شدند.

مقداد نجف‌نژاد نماینده بابلسر در مجلس با بیان این که برنجکاران گیلان در این ایام در انتظار کمک و مساعدت مسئولان هستند تا نتیجه دسترنج چندین ماهه خود را به دست بیاورند، از وزارت بازرگانی خواست تا هر چه سریع‌تر در جهت خرید برنج‌های دپو شده در انبار شالیکاران اقدام کند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: برنج محصولی است که با رنج و مشقت فوق‌العاده به دست می‌آید. برنجکاران در مراحل مختلف از کاشت تا برداشت مشکلات و هزینه‌های سنگینی را متحمل می‌شوند و محصول برنج هم حاصل دسترنج کل خانواده است.

وی افزود: کل اعضای یک خانواده گیلانی تلاش می‌کنند تا محصول خوبی را تولید و در این راستا به اقتصاد کشور کمک کنند. وی با انتقاد از بی‌مهری برخی از نهادها نسبت به این کشاورزان زحمتکش، افزود: عمدتا کشاورزان برنج‌کار ما بجز همان زمین زراعی و محصول برنج درآمد دیگری ندارند. کافی است یک سال برنج آنها خوب فروش نرود تا کل زندگی کشاورزان از درمان، تامین معاش، تحصیل و ازدواج بچه‌ها و... از هم بپاشد.

نجف‌نژاد گفت: متاسفانه به دلیل تعرفه پایین و واردات بی‌رویه در سال گذشته برنج برنجکاران امروز در انبار یا شالی‌کوبی‌ها دپو شده است. نماینده بابلسر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انصافا اگر وزارت بازرگانی بنای بر حمایت و تقویت دارد، باید برای خرید این برنج سرعت عمل بیشتری داشته باشد آن هم بر اساس قیمت توافق شده.

وی در پایان سخنانش با ابراز امیدواری برای حل هرچه سریع‌تر این معضل گفت: امیدوارم وزارت بازرگانی سریع‌تر این اقدام را انجام دهد تا از این طبقه زحمتکش و ضعیف حمایت بیشتری شده باشد. 

 البته مشکلات کشاورزان گیلانی به همین مورد خلاصه نمی‌شود. سیدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس کمبود سد در استان را مانع رشد بخش کشاورزی دانست و گفت: 9 ماه از سال در گیلان بارندگی است و مردم این استان بخشی از سال را به‌خاطر این بارندگی متحمل خسارات سیل می‌شوند در حالی که در بخش دیگر سال دچار خشکسالی هستند.

وی افزود: متاسفانه در استان گیلان هیچ سدی نداریم که این آبها را مهار کند و به همین خاطر با کوچک‌ترین بارندگی، سیل زمین های زراعی را می‌پوشاند و کشاورزان متضرر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه گیلان قطب کشاورزی کشور است خاطرنشان کرد: 10 درصد نیازهای زراعی و شیلاتی مردم کشور از طریق استان گیلان در بحث چای، برنج، گندم، فندق، زیتون و همین‌طور شیلات و آبزیان تامین می‌شود، اما متاسفانه توجه لازم به نیازهای کشاورزان این استان نمی‌شود.

دلخوش افزود: با توجه به اینکه گیلان می‌تواند در اقتصاد کشور سهم بزرگی داشته باشد، دولت باید از طرفی به سدسازی برای مهار آبهای سرگردان اقدام کند و از سویی برای مشکل خشکسالی که همه ساله باعث از بین رفتن بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزان می‌شود چاره‌ای بیاندیشد.

وی اذعان داشت: متاسفانه مسئولان به این خاطر که استان گیلان استانی سرسبز است، توقع دارند مشکل بی آبی وجود نداشته باشد و زراعت به نحو احسن انجام شود، به همین خاطر هم با قطره چکان پول برای احداث سد تزریق می‌شود که اینگونه تخصیص بودجه، پاسخگوی نیاز استان نیست .

این نماینده مجلس ادامه داد: این در حالی است که برنجکاری نه‌تنها در ایران بلکه در جهان جایگاه استراتژیک و حساسی دارد و با بها دادن به این صنعت ضمن اینکه نیاز داخلی را برطرف خواهیم کرد امکان صادرات قابل توجهی نیز خواهیم داشت.

نماینده مردم صومعه‌سرا تاکید کرد: صادرات برنج یک‌دهم کل صادرات جهان را به خود اختصاص می‌دهد و استان گیلان نیز بستری مناسب برای کشت این محصول است، اما متاسفانه میانگین سطح کشت در استان ما 3/7 هکتار است که حتی نیاز مردم کشورمان را هم تامین نمی‌کند.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان خاطرنشان کرد: در حالی که باید صادرکننده این محصول را، سالانه یک میلیون تن برنج وارد می‌کنیم. این واقعا جای تاسف دارد که با وجود این همه توانمندی مجبور به واردات برنج باشیم.

همشهری استانها

کد خبر 85170

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز